AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.018

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 22 av 29
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verdi2: det kan jag hålla med om. Antalet beggade i3 på bmw.se är kanske 1/4 av i våras. Många nakna Charged med Navi Business, nån tom utan Navi. Den bilen du länkar till, den mörkblåa 2020 på M-bilar i Västerås eller den Blue Ridge Mountain 2021 för 390kkr som precis kom ut på Blockets privatannonser är väl några av få man kan tänka sig. 120Ah, även med lite utr och även 94Ah försvinner snabbt, Det var som jag skrev, när de slutar produceras så kommer folk upptäcka dom, ungf som Audi A2..
Jag fick med en faktura på 2407kr, där 2224kr är nya premien med nya räntan och resten 183kr är räntan retroaktivt för Sept då man betalar leasingen i förskott och räntehöjningen kom från 1. sept enl förra fakturans info.
Funderade på, vad finns det annars att få för pengarna. Stephan735i tipsade mig om Fiat 500e för från 2600kr, klart om det är med eller utan kontantinsats? Det finns väldigt många utr versioner och det lär väl påverkar leasingpremien? Vi har ju relativt välutrustade bilar med vinterdäck för 2200kr/mån.
Något säger mig att en i3 är rymligare än en Fiat 500e som har 116hk. Räckvidd upp till 320km är väl mer eller mindre densamma då.
Även om elpriserna har stuckit så kör jag för cirka 5 kronor milen i el, max och fossilbilen skulle kosta 15-20 kronor milen i diesel om den användes oftare.
Mvh
Asken
Jag har märkt att jag i princip inte använt min I3-a som hämtades i mitten på augusti. Om det är någon som är intresserad av att ta över avtalet är ni välkomna att PM-a mig.

/Anders
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
I dag har jag haft min leasade i3:a exakt ett halvår och den har rullat 4999km :)
Mycket nöjd med bilen. Perfekt för mig och frun att pendla till jobbet med.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Km 4778. Uthämtad 24/3. Mycket nöjd över en liten bil som kan vara så kul och skoj utan att man behöver gasa(eller för den delen bromsa) speciellt mycket. Samt praktisk! Kommer att maila BMW FS före jul och be att få förlänga leasingen 12 mån.
Mvh
Asken
Jo
6
Johan_F
320i Cabrio -90
520i touring -94
325i touring -08

IG = armchair_enthusiast
2529 km, uthämtad 25 augusti. Vadå milbegränsning? Kostar ju enbart 12,50 extra per mil över tusen; bara att köra på när den dessutom är så bra!

Vinnaren måste vara den med flest övermil efter tolv månader.

//Johan

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Uthämtad 25/3, 1050 mil. Vad vinner man?
Jo
6
Johan_F
320i Cabrio -90
520i touring -94
325i touring -08

IG = armchair_enthusiast
Kan bidra med en BMW-väggkalender från åttio- eller nittiotalet till den som visar upp faktura från BMW Financial Services med flest övermil efter tolv månader.

//Johan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man vinner en BMW CS-mugg! Har man passerat sexsiffrig km-ställning blir det ett reportage i Bayerisches Blatt! Förresten, kan du tänka dig att dela med dig av tankar och erfarenheter av ditt i3 körande, du som har klubbleasing, maila på stockholm@bmwcs.com Vi letar några stycken som uttalar sig lite kort till ett kommande nummer av klubbtidningen.
Mvh
Asken
Jo
6
Johan_F
320i Cabrio -90
520i touring -94
325i touring -08

IG = armchair_enthusiast
Det blir ju 9 000 övermil för en artikel i BB! Och 112 500 till Financial Services!

Det bli tufft att få ihop milen, men skulle vara kul att se hur det påverkar värderingen för ett utköp. Lovar några rader till BB.

//Johan

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har fått ihop 1006 mil sedan uthämtning 29/4
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Johan F: kvällens räknestjärna och nu har alla fått blodad tand gissar jag, bara att belåna kåken för BMW FS ska få sitt:)) Bara jag slipper skriva i BB om sådana långmilare utan andra gör det...:))
Ni som bidrar med lite rader till BB ska få en regplåtslist som det står BMW Club Schweden på. Tacksam för alla bidrag, om Ni vill tips på enkla skrivramar och saknar inspiration, tänkt, hur det var, vad som hände och hur det är nu om i3 ägandet. Att bli med i3.
Trevlig fälg!
Asken
Jo
6
Johan_F
320i Cabrio -90
520i touring -94
325i touring -08

IG = armchair_enthusiast
@Asken

Några rader skickade. Tyvärr har jag svårt med proportioner så det blev en del. Den som är intresserad kan kanske läsa i kommande nummer av BB. Om mina i3-reflektioner faller redaktören i smaken.

//Johan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack Johan! Vi planerar att till vårens nummer antagligen publicera erfarenheterna från några nyblivna i3-förare samt lite info om i3 rent generellt. Ditt alster blir perfekt.
Stockholmssektionen håller sitt hjulbord tors 1/12 på Brostugan. Det vore kul om många i3 anslöt då. Gå till www.bmwcs.com och scrolla ner ungefär halva sidan så kommer kalendern med event som följer upp. Under "sektionens hjulbord på Brostugan" finns all info. Tills nu är hälften av platserna tagna och det kommer gå fortare de närmaste veckorna. Maten smakar som bättre än befrielsen från sopparäkningen med i3:) Brostugan har 4 st Incharge 11 kWh laddstolpar förresten.
Välkomna!
Asken
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
1300 mil
Hämtade pärlan 13 april
Grymt nöjd!
Ska bli intressant o vad bmw finans erbjuder för alternativ efter ett år
Det jag har hört är förlängd leasing för 300 kr extra. Har någon hört
nått annat?
Mg4 fullsmetad för 370000 efter miljöbonus. Leasingen dock dyr.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Freddan74: Kul att du gillar "rymdskeppet" lika mycket som min guddotter, hennes namn på den. Nu är allt detta spekulationer från mitt håll men. Vi fick ett superspecialpris, som nu är 2224kr/mån och man kan nog räkna med ytterligare. Jag tittade just på fakturan för okt och där meddelar de att räntehöjningar kommer från 1/11 och det sker retroaktivt på kommande fakturor nov dec. ,2500kr/mån nästa år Q1? Nov och Dec är högre pga att retroaktiv ränta läggs på leasingavg. Övriga dödliga vanliga kunder har betalat 3000-3300kr/mån för i3/s+vinterdäck+metallic när de tecknade kontraktet. Det lär väl ha ökat till säg 3300-3600kr/mån nu.
Det som hände för vanliga dödliga som tecknat kontrakt som gick ut mellan Juni-Oktober i år fick en i, vissa eller alla, fall, vet ej en automatisk förlängning på ett år för 300kr/mån från BMW FS. Dvs 3300-3600 kr/mån plus höjningen i nov så närmare 4000kr/mån?
Nu till frågan. Om vi säger att kostar 2500kr/mån Q1 och Q2 nästa år(gissning). Får vi då en förläningning på befintligt kontrakt och en höjning med säg 300kr/mån. 2800kr/mån(gissning). Eller kliver vi in i ett nytt kontrakt, med samma belopp som alla vanliga dödliga enligt gissningen ovan? Har ingen aning..
För mig, om jag får förlänga vilket jag får enligt min säljare så är allt under 4kkr ett fynd fortfarande och jag inser hur tacksam jag ska vara för den dealen jag har nu. Man får ta en del i taget. i3 slår MG4 i kvalitet, utseeende och mycket mer. Där kostar leasingen 4400kr mån. Så det är inget alt, inte Cupra Born el ID3 heller. Jag kör vidare ett år till, om det går, och sedan köper jag ut i3an så får den följa med in i nästa årtioende om inget oförutsett inträffar det vill säga.
I december postar jag hur det gått för mig i kontakt med BMW FS.
Mvh
Asken
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
akturan som ska betalas 31 oktober är på 2977 kr.
Ursprungsbeloppet var 2720 kr
Fortfarande helt OK!

MG4 övermil ser ut att vara billig
Men tror leasing minskar och allt fler (som har möjlighet) köper

Det gäller att Bmw finans har en bra deal, annars lär det ju vara många som lämnar tillbaks.
Och om en ny Mg4 kostar 370000 netto borde ju en 1 år gammal i3 inte betinga större pengar trots att jag älskar mitt lilla rymdskepp :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu kom min faktura för december, den var på 2838kr. Då leasingavgiften har ökat på grund av höjda räntor från 1/11 och betalas i förskott så kommer November och December månads räntehöjning på Dec fakturan meddelar BMW FS då jag frågade de. De kunde inte svara på vad den exakta leasingavgiften kommer att bli i framtiden utan hänvisar till Jan månads faktura som kommer innehålla korrekt belopp. Det är så jag har förstått det men kan ha missat något, så ta det för vad det är. Vad kan man då gissa att leasingavgiften hamnar på? 2224kr i mån nu för mig. Kan det vara mellan 2400-2600kr i mån med klubbleasingen? Snart är det dags för mig att skicka in min förfrågan till BMW FS med önskan om att förlänga leasingen 12 mån. Det kan man ju undra vad det kostar med? Läste om människor som förlängde sina "vanliga" leasingkontrakt som skulle gå ut i Juli-Oktober i år, de fick ett påslag på 300kr/mån. Det är väl inte otroligt att det som gällde då inte gällere nu eller senare.
Stoppade in gummimattor och fick vinterdäck påsatta förra veckan. idag första dammsugningen av gummimattan:) Laddat 96 Kwh förra månaden, kmställning 5089km.
Löjligt nöjd med bilen, den bästa bilen jag skaffat sen, många många bilar sedan.
Mvh
Asken
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Tiden går ju fort när man har roligt!!
Är nog många här som sitter på 12 månaders leasingkontrakt
Hur går era tankar?
Köpa ut om man får det erbjudandet?
Fortsatt leasing?
Lämna nyckeln åter??

Ev erbjudande bör komma 3 månader innan eventuell återlämning?
Fick nyligen brev från BMW Financial om att mitt 3 års avtal närmade sig sitt slut...
De har då ingen koll alls på BMW Financial,,,,

Bokade upp en MG4, men stänger inte dörren helt till mitt lilla rymdskepp (i3) ändå :-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den gör ju det. Jag har i mellantiden mejlat BMW FS. Mitt kontrakt går ut 1/4 2023. Har nu fått den nya fakturan för Jan och den är på 2531kr och jag antar att det är den nya normalnivån från 2200kr i okt till 2800kr i nov då det var ränta för nov och dec ihop. De meddelade att de inte kan förlänga min leasing som det ser ut idag idag. De har dock haft ett erbjudande att göra det till alla som har förfallo 1/1 2023. Det finns en möjlighet att de kontaktar mig 1-2 månader innan kontraktet går ut för att erbjuda en förlängning men det var inget hon kunde lova nu. Jag talade med min säljare på Bavaria i tisdags. Han sa att det blir förmånligare att köpa ut "sin" bil än att köpa en annan som står i hallen. Tydligen kontaktar man BMW FS och säger att man vill köpa bilen och säger vilken säljare man har(?). De för över en lösenoffert till Bavaria i det här fallet, de tar den och lägger på en mindre avgift och skickar ett köpeerbjudande till mig. Om jag inte får förlänga kontraktet så köper jag nog ut. Jag går i pension med den här bilen om 15 år, så bra är den. Om man tittade på begagnade i3 på bmw.se för nån månad sedan så fanns det 3 sidor med 8 bilar på varje i lager hos alla handlare. Med blandade utrustningspaket. Nu finns det 11 sidor med 8 bilar på varje... Många leasingbilar är återlämnade. Den absoluta majoriteten är med det enkla Chargedpaketet med lilla naviskärmen, Business. Vi som har Charged Plus, ffa med stora naviskärmen, Professional ska nog hålla hårt i våra bilar. De som har Charged Professional bör aldrig släppa de ifrån sig... Utanför Bavaria stod åmindstone 10 i3 som verkade nytvättade och antagligen återlämnade men inte tagna in i hallen än, det var snö på dom. Min säljatre bekräftade det. De första leasingbilarna som gick ut på kampanjen som började i Aug Sept 2021 fick sina bilar fort för de var just Chargedpaketet. Min tog 5 månader att lev, jag vet vissa som fick vänta 8 månader(pga Ukraina och halvledare saknats samt naviskärm saknats). Om handlarna har mycket bilar nu, bilar som väntar på rekond och att komma in i hallen samt får fler bilar på kontrakt som går ut 1/1 2023 så skulle iaf inte jag vilja ha fler bilar i lager i vår på en gång. Min teori blir att kolla beglagret av i3 på bmw.se i jan feb mars så ser man på ett ungefär hur BMW resonerar. Genom att förlänga en leasing, antagligen till ett annat pris än klubbspecialen, kan de fortsätta tjäna pengar på bilen...
Jag loggade precis med in på mina sidor. Där står att det är dags att lämna tillbaka bilen snart:) Och att jag kört den tre år, snarare så att jag vill köra den i 3 år som stämmer:) Nu får jag mejla BMW FS och fråga vad de sysslar med... Har kopierat dig F. Det ska komma en liten flagga uppe i hörnet att jag har ett nytt meddelande sa min säljare om en ev förlängning av leasingen.
Freddan: MG, om du nu inte vill ha i3, provakör nån enkel variant av Cupra Born. Vem vill åka kinesiskt, inte vettigt beslut bara för det är billigt. Kommer mobba dig isf:)
Mina fem öre
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En positiv nyhet! Gud hör bön!
Direkt från BMW FS som svar på ytterligare ett mejl till dom:
"Hej igen!
Vi har precis fått nya uppgifter om att förlängingen på i3:or kommer att vara möjlig, för att göra detta så behöver ni kontakta er återförsäljare, så det är ju perfekt att de är i konversationen!
Hela denna process hanteras av återförsäljaren och de erbjuder i grunden en 18-månaders förlängning.
Jag önskar er en trevlig dag!Vänliga hälsningar
Carl-Oscar"
Bara å kontakta säljare om man vill ha bilen kvar.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.