AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
56.980

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 21 av 29
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Holmgrens BMW börjar med releasing, Ett år gammal BMW el Mini, körsträcka max 1000mil, 12 månaders kontrakt. 118i typ 2500-2700kr/mån, X1 någon tusenlapp till.
Mvh
Asken
Visa användare
38
shamrock_bones
E30 325i Cab -86
G32 630d Xdrive -18
I01 i3s -19
Sådärja, efter bara 6 mån försening levererades våran svarta i3 idag. Synd bara att det är lilla infotainmentskärmen då bilen pga detta känns betydligt äldre än vår snart fem år gamla 630d GT!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Så nu har även jag köpt en i3S från 2019 med alla optioner. Sålde min G20 330E i förra veckan till en bilfirma och fick lika mycket betalt som jag gav för den för 18 månader sedan.

Undrar om i3 är en rolig vinterbil?

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bara att gratulera till bilarna, väntar fortfarande på min i3s, enligt säljaren så är den i tyskland och väntar på transport till Halmstad men inget datum, lite surt men verkar vara såhär för alla, inte bara sverige.
@steaman ja begagnad marknaden är galen, värderade vår 530e uttagen i oktober 2019 och värdetappet var knappt 30%. För vår 520d som vi sålde innan så var värdetappet mer än 50%

/P-O
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Elbilar kommer bara att öka och öka i värde de närmaste åren tror jag. Oavsett om man leasar en i3 för BMW CS erbjudandet 2040kr i mån eller det ordinarie 3000kr i mån är det så billigt så man kan inte låta bli. Jag har räknat ut att min milkostnad för min i3 blir 25kr milen ink el. Det som inte ingår är däckskifte och däckhotell samt tvätt av bilen. Går inte att åka billigare än så. Jo om man orkar med timdebitering, appar, statistik och skräp. elen kostar ju vad den kostar ändå, så mycket sparar man inte:) Det finns folk som väntat 10 månader på sin i3 och de vet inte exakt vart den finns ändå. Tydligen har det inte gått att få tag på de stora skärmarna eller även de små så alla prod bilar ställdes på bakgården i väntan på nya skärmar... Alla bilar lev nu får den lilla skärmen. En kompis som väntar på sin bil och är besviken och sa, dom kan väl hellre leverera den med en liten whiteboard och pennor samt en PS2.
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag köpte loss min i3 för 189' för 2 år sen via Bavaria Uppsala. Nu sålde jag den till Riddermark för 257'. Det är nog svårt att överträffa. Åtminstone procentuellt och för en bruksbil.

Den nyligen inköpta i3S:en blir nog en sämre affär men det får jag väl ta. :)
@verdi det där är en bra affär.! Betydligt bättre att investera i bilar än i aktier.
Funderar oxå på att köpa loss vår när det är dags. Just nu ligger förbrukningen på 1,49kwh milen stadskörning. Med bundet elpris på drygt 50öre (SE3) så blir det väldigt billiga mil.
Jag fick stor skärm på min. Beställt i slutet av november med leverans i slutet av april. M-bilar i Borlänge.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såhär svarar BMW FS om räntehöjning, förlängning av avtal och att ev köpa ut bilen.
Ett köp blir som vilken bilaffär som helst hos ÅF om jag fattar det rätt. Och vill man förlänga är det upp till mig att vid tex årsskiftet kontakta BMW FS men det verkar inte helt säkert att man kommer att få förlänga. Det är bara att njuta medans månadskostnaden och elen är billig för båda kommer att öka... Det vet vi säkert.
"Tack för ditt mejl!

Vad kul att höra att du är nöjd med bilen!

Vi skall ha nyligen gått ut med information om att ränteläget kommer att förändras och detta innebär i ditt fall att månadskostnaden kommer gå från 2040kr till 2224kr i månaden. Vi kan tyvärr inte säga om det kommer ske några fler förändringar eller ej.

När ditt kontrakt löper ut per den 1 april 2023 så skall du någon vecka få ett sms där du får möjlighet att boka vilken dag du väljer att lämna tillbaka bilen. Efter att du lämna till vår återförsäljare kommer vår samarbetspartner DEKRA inspektera bilen och återkoppla med ett protokoll. I detta protokoll tas eventuella skador upp.

Vi har skickat ut förläningsbrev till visa av våra kunder där de har möjlighet att förlänga sina kontrakt, tyvärr vågar jag inte svara på om detta även kommer ske i ditt fall då detta är något vi precis påbörjat med. Skulle det vara så att du av någon anledning skulle vilja förlänga avtalet, återkom gärna längre fram när det närmare så får vi titta över ärendet.

Du har självklart möjlighet att köpa bilen efter kontraktet löper ut dock görs detta via våra återförsäljare och då har du möjlighet att lägga upp en ny finans hos oss via billån eller göra ett kontantköp hos återförsäljaren.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor och att jag inte missat något, skulle det vara så att du saknar ett svar, tveka inte på att återkomma till oss!

Önskar dig en fortsatt bra dag.

Vänliga hälsningar / Best regards,

Dalia
BMW FS"
Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Köpa bilen via ÅF" betyder ju att man inte har varken bättre pris eller förtur att vänta som hyrestagare sannolikt.

Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Här är svaret jag fick från BMW Finans om eventuell förlängning

Tyvärr erbjuder vi inte längre förlängning på BMW I3 – 12månaders kontrakt.

Skulle beslutet ändras så kontaktar vi er i god tid.

Med tanke på leveranstider på nya bilar vill man ju verkligen ha besked i god tid.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Löwet: Nej det är ju bara en vanlig "hyrbil" så att säga. Så någon förtur har man inte och för dom är det som vilken vanlig affär som helst, de vill ha marknadspris. Inget konstigare än så, det är inte en finasiell leasing hos ett företag som en anställd ska köpa ut. Antingen går man via åf eller som blir vanligare och vanligare, auktion mellan olika bilhandlare. Elbilar är heta i vår och sommar. Det står ju klart och tydligt att man får köpa sin egen bil i det näst sista stycket, samt att det görs upp hos åf. Man köper med finansiering eller kontant. Jag ska köpa min bil, kan inte komma på en bättre elbil för omkring dom här pengarna. Jag tänker spara dethär mailet och referera till det i vinter när jag kontaktar dom och frågar, först får jag förlänga som dom skrivit kanske går, återkom, eller köpa ut, vilket hon skriver.
Mvh
Asken
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Asken skriver: "Det står ju klart och tydligt att man får köpa sin egen bil i det näst sista stycket, samt att det görs upp hos åf."

Om den inte redan är tingad av någon annan, en populär bilmodell kan redan vara bortlovad till annan kund så som Löwet är inne på så står inget om förtur till tidigare leasinghavare. Jag tolkar inte på något vis in att du har förtur, utan snarare att du får besöka handlaren och hoppas den inte har andra spekulanter före dig.
Vid förlängning kan man lätt utgå ifrån att hyran blir betydligt högre, då det under 12 månader är kraftigt "subventionerat" av miljöbonusen 70 tkr, som ju utgör ungefär 25% av bilpriset. Sen kan man säkert även räkna med att få en högre räntesats.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som jag läste på i3 forumet på FB hade de som tecknat kontrakt"vanl iga dödligs kontrakt 3000krmån" i Jul-Okt 21 fått en automatisk förlängning med en ökning av kostnaden till 200kr i mån. De lär få samma ränteökning som vi andra. Och räntoirna lär öka iom konjunkturen går ner(vettigt iofs)Den låga kostnaden vi får är baserat på klubbens ramavtal med BMW som gäller om man varit medlem i minst 6 månader före tecknandet av kontraktet. Vi lär åka upp i premie. BMW garanterade dock månadskostnaden(minus ev ränteökningar) oavsett om miljöpremie hade betalats ut eller inte som enda elbil eller laddhybriud de leasat ut. Min säljare sa vid levereransen att kontakta BMW FS tre månader innan kontraktet går ut så ordnar de så du får köpa ut den och affären går via oss. Det är samma som jag tolkar att mailet säger. Jag kontaktar BMW FS, de pratar med säljaren, jag köper bilen av Bavaria Kista. Och med tanke på hur elbilsmarknaden ser ut är det nog bara att se glad åt det pris man får.
Det lär visa sig om BMW FS och säljaren far med osanning eller ej.
Mvh
Asken
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du en bra relation med din säljare så löser den nog det åt dig, speciellt om du agerar med 3 månaders framförhållning. Men om du inte är särskild bekant med säljaren och inte tar tag i detta i tid och så dyker det upp en annan kund som är supertjenis med säljaren och den andra personen sagt att han är sugen på en begagnad i3 och säljaren säger att han har en på väg in, då kan din bil redan vara bortlovad till någon annan.

Mailet du fått säger ju inget annat än att du likt alla andra kan köpa den via återförsäljaren när de lägger ut den till försäljning. Men om det finns en bil och flera köpare så kommer det ju vara ÅF som löser det genom deras egen prioritering.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tänker såhär. BMW FS talar om för mig vad de vill ha betalt, 3-4 mån innan kontraktet går ut. Jag säger att jag betalar det för det är med BMW FS jag anmäler mig som köpare till begärt pris. Sen får dom veta vilken säljare jag har, affären görs upp BMW FS får vad de vill ha, Bavaria får sin provision på bilen och, om de säljer en finansiering till mig men det får vi se. Någon annan info har jag inte. Min säljare gör egentligen ingenting, jag kan välja vilken somhelst på Bavaria eller någon annan stans för detta är en helt ny affär. Alternativ, Cupra Born med minsta batteriet för 4kkr i mån i 36 mån plus vinterdäck? Nope men det närmaste vettiga man kommer.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag kan hålla med om att svaret är lite luddigt men jag kommer kolla om jag får förlänga leasingen i dec eller så, får jag inte det ber jag att få köpa ut bilen. Den lär hänga med in i nästa årtioende med tanke på hur ofta jag gillar nyare bilar idag..
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Hade jag inte precis köpt en fullrustad i3S hade jag köpt den här Roadstylen.

Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Fick senaste räkningen, har ökat med nästan 400kr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.