AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.008

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 20 av 29
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Med de andra får du boka destinationsladdning på ditt boende och ladda över natten. Fungerar också men kräver lite mer. Jag gjorde inte så i sommar men som sagt, gratis lockade... :-)

Samtidigt kan man ju fundera på varför man ska ha ett batteri vars hela storlek man bara utnyttjar 2+3 ggr per år. De kostar och väger en hel del.
Man ska ju vara medveten om att bila långt ner i Europa är en utopi för många svenskar. Det är flyget som gäller.
Själv får jag räckviddsångest av en törstig SUV. Så att ta en elbil ner i Europa på långsemester är inte aktuellt. Den ultimata bilen att köra långt och fort med är enligt min mening en 530d utan fyrhjulsdrift.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Då blir ju den eventuella nackdelen för elbilen ännu mindre.

Flyg har avgörande nackdelar om man inte tänkt semestra i en stad eller något annat stationärt ställe. Vi upplevde massor av olika sammanhang och miljöer på vår semester. Vingårdar i Chateauneuf du Pape och Alsace, nöjesfält i Spanien och Tyskland, berg i Schweiz, strand i Spanien, golf i Frankrike... Visst blev det några timmar i bilen men jag är ju så pass skadad att jag tycker de är en del av semestern. Kul att se och uppleva lite saker längs vägen. Lunchade t ex vid en inomhus-skidbacke i Bispingen som var jättekul att se. Dyker alltid upp nåt roligt.

Fast visst, sätta sig på ett plan är ju mer tidseffektivt. Man behöver inte tre veckor på sig.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att bila ner i Europa kan man göra av flera skäl. Ett är att man vill komma till en viss plats och stanna där tills man åker hem. Då lockar flyget onekligen. Snabbare och ofta billigare.
För de resor jag gör i Europa med bil är inte flyg aktuellt alls. Den långa sommarresan kunde inte ha gjorts med flyg, eftersom det var hela färden som var målet. OK, en hel del av transportsträckorna genom Sverige och Danmark kunde jag ha varit utan, men resten av bilfärden var ett mål i sig. Räckviddsångest hade jag aldrig. I Polen och Tjeckien kunde laddinfrastrukturen tveklöst ha varit bättre, men den var inte sämre än att det fungerade med en aning planering. I övriga länder var det bara att köra. Det hade inte varit enklare med bensin- eller dieselbil.
Jag hämtade min I3 igår, en av de sista antar jag.

/Anders
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hej!
Är det någon mer än jag som fått brev från AXA om att man har tecknat betalskydd för sin leasinbil, I3?
Jag har absolut inte gjort det, men ändå fått ett brev att jag gjort det! Ganska arg nu.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Säkert något BMW finans limmat på. Du behöver säga upp det själv antagligen. Tydligen gäller inte den gamla klassiska regeln om negativ avtalsbindning längre.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När jag fick förrförra inbetkortet så stod det din fria 3 mån betskydd går nu ur, du kan betala 21xxkr leasingavgift och fortsätta få den eller betala 2040,20kr och fortsätta leasa den utan betskyddet. Jag har efaktura så den krävde att jag gick in och tog bort den som kom och lade in den månadens fakura manuellt i internetbanken, nästkommande faktura var utan betskydd. Om man godkänt sin senaste efaktura och betalat 21xxkr så har man också godkänt att man är kund till betskyddet. Jag tog det säkra för det osäkra och mailade till om det är kundservice@bmw.se efter min bet av 2040,20kr eller om det var kundtjanst@bmw.se och avbeställde betskyddet och de bekräftade det i vändande mail ett par dagar senare. Så maila dom kundnr och avtalsnummer om ditt ärende.
Tror jag varnade för detta för ett par sidor sedan.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såhär skrev hag på 14:e sidan i denna tråden 9/6: Noterade något på senaste leasingfakturan från BMW FS. Som de informerade om så ingick betalskydd, en försäkring som träder in om man blir av med jobbet, allvarligt sjuk, får dödsfall mm och betalar premien på bilen om man själv inte klarar av det. Den ingick i 3 månader. Nu debiterar de den om man vill ha den styva hundralappen. Vill man inte ha den som jag betalar man bara det lägre beloppet 2040kr i månaden. Dock ska man betänka på att har man Efaktura, för att slippa faktureringsavgiften om 55kr i månaden så kommer automatiskt det högre beloppet in för godkännande. Man får enkelt gå in manuellt och lägga in fakturan för betalning. Jag tog och mailade kundservice@bmw.se och sade upp försäkringen för säkerhets skull. Försäkringen är säkert bra för dom som anser sig behöva den. Har aldrig ringt tll BMW FS, mailar för jag vill ha skriftligt på sådan som kommits överens om om det skulle bli frågor senare.
Bara för att man har en låg månadskostnad så kanske folk tror att dom inte måste ta hand om underhåll när man leasar en ny BMW av BMW FS när man förut haft en V70 kombi bifuel som fått en automattvätt till jul och påsk samt en servive när bilen inte går långre. Att ha en bil är ingen rättighet, det medför skyldigheter. Ungf som ett körkort. Eller som min kompis. Han kör, ser inte sånt vi ser men ser fakturan på skadefix:) Köra, vårda och sen, betala det är det vi alla bilägare inte kommer ifrån:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med känsla: ett par går och väntar på M-bilar i Västerås utan exakt levdatum. Tror att Bavaria hade en slot att ta av vid kontraktsskrivande verkar det som. Tog du klubberbjudandet? Visst är det en kul golfsbilsgokart?:)
Mvh
Asken
@Asken ja det var det erbjudandet via BMW CS och Bavaria, beställde i december. Jag har ännu bara hunnit köra hem men det verkar vara en kul stadsbil. Jag ville gärna känna på den så här på sista versen. Den blev ju med lilla skärmen som ju verkligen ÄR liten, så liten att även min nio-åriga dotter kommenterade den :) men man fick ju istället fri försäkring, så det var helt ok för mig. Positivt överraskad av HiFi ljudet som jag inte hade förväntat mig något av.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med Känsla: aha, hur länge har du varit medlem, kan inte minnas att jag sett dig på några av våra träffar? Får du nyhetsmail? Du ska vara tacksam för att du fått lilla skärmen, kommande bilar levereras med en liten whiteboard och ett ps-2..:)
Ja jag är förvånad med ljudet med, det finns bara 2 högtalare i hela bilen om jag fattat det rätt, dom i dörrarna. Både stereon och resten är, perfekt lagom i stan tänkte jag efter att ha kört i ett par veckor. Förnöjsam är ett bra ord för mitt "ägande". 25kr milen ink ström och allt, dock ej tvätt och däcksskifte. Det är få bilar som slår det idag. Snarare 125kr milen om det heter 3 eller 5 el X serie..
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Denhär måste jag tipsa om, den är fantastisk då bagagerumsmattan har en stor förmåga att dra till sig en massa skit som fastnar i "nålfilten". Hög kvalitet!
Länk
Mvh
Asken
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag tog bort betalskyddet på den räkningen och betalade 2040.20 kr, precis den summan BMW sa att jag skulle betala om jag inte ville ha betalskydd. Och ändå så få man betalskydd...
Jag hade också problem med att ha fått betalskydd fast jag betalade det lägre beloppet. Det krävdes 2 samtal + 3 mail innan BMW FS skickade en korrekt faktura. Oseriöst företag skall aldrig leasa en BMW igen.

Dessutom tog det 3 månader innan dom skickade den första fakturan (fick 4 på en gång) trots påstötningar.

Bävar för att lämna tillbaka bilen med alla problem det kan medföra.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ja att ringa in har ju visat sig inte funka så bra, jag satt en kvart i kö sen tröttnade jag och mailade. Då gick det smidigt. Fick tom ett brev från AXA där de bekräftade uppsägningen och sen har fakturorna varit korrekta. Jag tror jag fick två fakturor, en för mars(delad pga hämtade ut där) och april. Men, det enda jag kan rekommendera är att maila kundservice@bmw.se de svarar alltid. Sen om något inte går som det ska, då har man skriftligt och kan bara svara i vändande mail även om jag inte behövt göra det. Tragiskt att det inte funkar, tror att de flesta i tråden är nöjda med bilen som sådan, nån som har problem med farthållaren och nu nån som har problem med BMWFS.
Hoppas det löser sig för Er!
Asken
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag ringde till BMW finans och dem skulle ta bort betalskyddet och sen maila mig, men nått mail har jag inte fått. Blir spännande att se nästa faktura. Bilen är dock toppen!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Nä BMW Finans suger fett. Blir ingen ny bil finansierad hos dem iaf. Mina två första månadsavier var på 10000kr, och fick ett otroligt nonchalant bemötande när jag ifrågasatte fakturorna.

Och dessutom keff ombordladdare i bilen som bara laddar på en fas.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Betalskyddet är borttaget.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har idag ställt frågan till FS om hur blir det efter leasingperioden, kommer man att kunna förlänga leasingen, som de som tecknade leasing för ett år sedan med avslut Juli-Okt som fick en automatisk förlängning mot en extrakostnad om 200kr/mån i ett år. Deras grundleasing var 3000kr/mån vi har ju en rabatterad premie om 2040kr/mån ist genom medlemskap i klubben. Frågade även, om man inte kan förlänga leasingen, kan man då köpa ut bilen?
Ska bli roligt att se om de svarar. Även om marknaden skriker efter elbilar helt desperat då levtid för många är ett år, ett fåtal har lite lagerbilar dock. i3 var BMWs mest sålda märke under Mars-April och mycket sålda månaderna runt det. Privatleasingkampanjen Aug-Okt förra året genererade många beställningar som levererades just då och om jag vore BMW skulle jag inte vilja ha 1000-2000 st i3or som dyker in i lagren på ett kvartal eller mindre men vem vet. Allt går att sälja med en redig sladd som man kanske får säga idag?:)
Alternativ till i3? Cupra Born om man inte vill ha ID3/4, MG eller annat från Kina? 4000kr/mån i 36 mån 1000 mil/år. 3 års fri service, garanti och vagnskada. Finns lite bilar i lager. Fick tips av Alrik Söderlind om den.
Anders: hittade dig i medlemsregistret.
jonasjonas: Den enda som kan göra något åt laddningen är du, passera gå och kontakta närmsta i-auktoriserade verkstad så får du sånt fixat. Garantin gäller i 2 år så du behöver inte ha bråttom.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.