|
Sida 19 av 29
|
|
|---|---|
|
homeros, problemet är inte bara att man kan ha olika uppfattningar. Det jag först vände mig emot är att du hävdade att det är vanligt att laddstolpar inte ger den angivna effekten. Man kan givetvis ha olika uppfattning om vad "vanligt" är. Är det vanligt redan om en av hundra inte ger avsedd effekt. Jag skulle inte säga det, men man kan givetvis vara av annan uppfattning. De effektsiffror du angav tyder på att du syftade på AC-stolpar. Jag har laddat på sådana stolpar hundratals gånger och i minst 99 % av fallen har jag fått minst 90 % av den angivna effekten (förutom i de fall en stolpe har två ladduttag som delar på effekten). Att jag skriver "minst 90 % av den angivna effekten" beror på att det ibland har hänt att enfas 32 A stolpar bara gett 31 eller 30 A. Den skillnaden är dock betydligt mindre än de bortfall du nämnde. Att jag skriver att min Tesla Model 3 Long Range kan köras Gbg–Sthlm sommartid utan laddstopp är ingen uppfattning, utan ett faktum. Självklart klarar majoriteten av dagens elbilar inte detta, men det visar bara att man inte ska skriva vad elbilar som någon sorts enhetlig grupp klarar. Sen tror jag en del elbilister inte är så bra på att ladda. Det låter kanske märkligt, men vad jag syftar på är att de inte verkar utnyttja tjänster som t ex chargefinder.com, som starkt underlättar elbilslivet när man åker bortom hemmets närhet. |
|
|
Homeros, Varför fungerar det inte för dig då? Du är antagligen bara rädd för förändring. Anders, Var och provkörde Model Y Performance idag. Behåller nog den jag beställde i våras och som kommer nu snart. Var faktiskt både tystare och bekvämare än jag trodde. Var inte helt kompis med vissa saker men det är nog en vanesak också. Min S är 4 år gammal och det är nog dags att säga adjö nu snart efter 12300 mil. |
|
| PS. Lite on topic så köpte jag en drygt år gammal i3S med all utrustning som fanns som ersättare till min 94Ah Rex byggd juli 2016. Hämtas nästa fredag i Danderyd. Trivs bra med i3 som stadsbil/andrabil. | |
|
@Nockenwelle mitt ursprungliga inlägg avsåg vinterkörning och problemet med elbilars räckvidd under vintern, därav trodde jag att du syftade på vinterkörning. När man pratar om destinationsladdare är det i regel alltid AC laddare och inte snabbladdare DC. Mitt inlägg avsåg min erfarenhet av problem med dessa(AC). Har du inte upplevt det så kan jag bara gratulerar. Men nog är det problem med laddningen då du i regel måste ladda ner femtielva appar som är helt usla. Och är man inte teknikintresserad som jag och även du verkar vara så är det inte skoj att ladda. Som tur är har jag BMW charging kort och app som fungerar förvånansvärt bra på destinationsladdare och även många snabbladdare. Det gör att mina laddningar ändå fungerar smidigare än vad det gör för många som inte har t.ex BMW charging abonnemang. |
|
|
homeros, jo precis, jag utgick från att du syftade AC-laddare och det har jag också gjort i mina inlägg. Jag har som sagt inte haft nämnvärda problem med att de inte levererar angiven effekt. Det var just det jag invände mot. När det gäller skogen av appar i mobilen håller jag helt med. Jag har 15 appar för laddning i Sverige i min mobil. Det är märkligt att det ska bli så många. I Tyskland klarar jag mig med endera Mobility+ eller EinfachStromLaden. De ger tillgång till oerhört många laddare från olika operatörer. De har fungerat supersmidigt när jag varit där. I somras visade det sig också att jag kunde använda dessa två appar även i Österrike och Slovenien. I jämförelse är situationen i Sverige betydligt snårigare. Men det jag invände mot var att det skulle vara vanligt att laddarna inte ger avsedd effekt. Det bygger jag inte bara på min erfarenhet, utan även på vad andra elbilsägare framhåller. Det är vanligare med klagomål på att DC-laddare inte ger utlovad effekt. Exempelvis var det någon operatör (minns inte vilken) som uppförde stolpar som sades vara på 120 kW. När folk kopplade in sina bilar visade det sig att de bara fick 60 kW. Tydligen var stolpen på 60+60 kW, men de som testade fick alltså inte 120 kW, trots. Denna form av vilseledande information har jag stött på betydligt oftare på DC-laddare än AC-laddare (inte av egen erfarenhet, men utifrån andras redogörelser). |
|
| Jag har 0 appar för laddning i min mobil. | |
|
Du har väl fri SuC på din Model S, men laddar du aldrig utanför SuC-nätet när du är ute och kör? Eller har du en massa RFID-brickor? |
|
| Har aldrig snabbladdat utanför SuC, eftersom det inte behövs. | |
|
Men AC-laddar du aldrig annat än hemma? På mina resor jag ofta (även DC-laddning) på andra ställen än Supercharger, eftersom helst väljer en station som passar mig geografiskt. Det är långt ifrån alltid som en Supercharger ligger just där jag vill åka eller stanna. |
|
| Borde försöka leta mer sånt men orkar i regel inte. Dricker för mycket öl och vin så kan inte gå och flytta bilen. Haha | |
|
Har två taggar(tveksam funktion på appar ibland), MER och InCharge. De har 50 kWh snabbladdare och mer effekt behöver jag inte, har ju somsagt mänskliga behov om påfyllnad mm som tillgodoses efter kanske 30 mil eller så. Jag kör inte gärna Sthlm-Gbg nonstop, så bråttom har jag inte dessutom. Ett par gånger under denna tiden har jag fått vänta mellan 5-10 minuter på att laddaren ska bli ledig och på Audi Linköping kommer en Audi Etron när jag laddat halvfullt och kopplar på sig, törstig bil, och laddningen gåt ner till 22 KWh. Enda gången det skett, MER använder sig av ABB-laddare och de tål att samtidigt ladda 50 KWh DC, CHAdeMo och 44 kWh AC på en gång utan att tappa efekt. På de två taggarna har jag klarat alla mina laddning de sista 1 1/2 året sen jag skaffade de. Lägger kanske 30 sek på uppladdning.nu att planera min kommande resa och har där de laddpunkter som finns, alt appar från de två ovan men deras appar bara för att plan resan. Sedan kan det ju bli så att jag väljer ett hotell som har rimlig AC-destinationsladdning men det är nog rätt vanligt. Verdi2: Dricker du så mycket öl och vin pga du kör Tesla eller pga du åkt REX så länge?:D Kul att du insett att det finns få bättre val än i3 som enkel bruksis och jag tror som sagt det kommer bli mer sug efter dom nu när de slutat tillverkats, ffs 120Ah. Priserna har ju minst sagt gått upp de sista åren. Vi har e- och i bilssträff på Brostugan på måndag om nån vill komma, från 17.30 och framåt. Mvh Asken |
|
|
Verdi, vad menar du med att du inte kan flytta bilen? Fördelen med att ha alla dessa olika laddappar är att man inte behöver flytta bilen eller planera lika mycket. Jag åker dit jag vill och så ser jag vilka laddare som finns i närheten (väldigt enkelt med chargefinder-appen) och sen laddar jag där det är bekvämasty, medan bilen ändå står i ett område jag tänkt mig. Det jobbiga har varit att ladda ner apparna, registrera kreditkort m m, men när det väl är gjort så är det minimalt med jobb (i alla fall till dess jag byter kreditkort). BTW, när jag var i Ullånger tidigare i sommar laddade jag vid en 150 kW DC-laddare. På den var det bara att blippa kreditkortet, så startade laddningen. Så enkelt borde det vara överallt. Ingen registrering, ingen app, ingen RFID-bricka, bara enkelt och smidigt. |
|
| Skojade bara. Är bara för lat. Borde såklart kolla upp mer men jag är oftast på semester när det är aktuellt och då orkar jag bada inte. Det ska vara enkelt och smidigt. | |
|
Vitsen med att ha många appar är att laddsituationen som helhet blir enkel och smidig. Avigsidan är att det blir en del jobb initialt. Självklart hade jag föredragit att ha det lika smidigt som i Tyskland, eller att det fanns möjlighet att betala med kreditkort (som i Ullånger som jag nämnde ovan), men tyvärr är inte verkligheten sådan i Sverige. |
|
|
Hmm. Jo. Fast under året laddar jag i stort sett bara hemma. Är aldrig utanför aktionsradien normalt. Bara på semestern och då är vi antingen i Skåne-torpet med trefasladdning eller på långresa i Europa. Nu har jag hittills haft gratis på SuC och då har motivationen att hitta andra laddare varit liten. Men om jag nu byter bil så blir det kanske annorlunda. Min poäng är dock att man faktiskt inte behöver ha en massa appar och konton om man inte vill. Många behöver nog aldrig nånsin snabbladda. T ex Med Känsla. |
|
|
Ja, det beror naturligtvis på ens användningsmönster. Om man som jag dels inte kan ladda hemma, dels lägger merparten av alla mil genom att köra på andra ställen än på "hemmaplan" så blir det mer intressant att ha många laddmöjligheter runt om i landet, eller i andra länder. Den som däremot huvudsakligen laddar hemma har andra förutsättningar. Sen förstår jag att gratis SuC är ett starkt argument för att ladda just på Teslas stationer. För oss som inte har gratis SuC kan det locka mer med andra operatörers stationer, om de ligger bättre placerade med tanke på den aktuella rutten, önskemål på matställen, m m. På semestrar har den stora fördelen med att inte ladda på SuC varit att jag laddar medan jag gör något annat, t ex sover på hotellet, äter lunch på ett trevligt ställe, besöker någon sevärdhet, eller liknande. Det betyder att jag sällan stannar för att ladda, utan jag laddar när jag ändå stannar av något annat skäl. Under sommarens 570-milatripp genom Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark kunde en stor del av resan klaras utan att stanna för att ladda. I Polen och Tjeckien är inte laddinfrastrukturen så bra, vilket gjorde att jag behövde stanna för att ladda vid några tillfällen. Då gjorde jag det på SuC. Annars var det bara under etapperna första och sista dagen på resan, som var rena transportdagar, som jag laddade på SuC. Genom att jag laddade så mycket då jag ändå stannade av andra skäl gick mindre tid åt att vänta medan bilen laddade än vad det hade gjort medan min 335i hade behövt fylla på bensin. |
|
|
Det enda problemet med elbil - som jag ser det utifrån min användning - är när man gör en längre resa och vill undvika europavägarna, motorvägarna, 2-1 vägarna osv och helst tar en väg ”in the middle of no were ” för att man bedömer att det är vackra landskap, man hittar mysiga gårdscafeer mm samt har inga tider att passa. Förra sommaren gjorde vi några såna resor, Uppsala - Loka Brunn genom mindre vägar i Bergslagen, Uppsala - Tällberg via småvägar i norduppland och södra Dalarna. Då med laddhybrid men jag hade nog känt mig nervös och behövt planera med den E-tron som kom strax efteråt. Med min nuvarande Merca EQE hade det dock gått väldigt bra tack vare lysande räckvidd. Men på såna resor känner jag ännu en viss begränsning då jag måste planera och kontrollera innan avresa VAR jag måste lägga rutt för att ladda. I sommar inget problem då vi körde charterresa. /Anders |
|
|
Med känsla, precis så gillar jag att åka på semestrarna och har gjort det i stor utsträckning med min elbil. I Tyskland, Österrike och Slovenien fungerade det alldeles utmärkt. Där är det så gott om laddare även längs den typ av rutter du beskriver. Tyvärr är inte laddinfrastrukturen lika bra i Sverige. För mig fungerar det ändå bra, men Model 3 Long Range har en verklig räckvidd på över 50 mil vid sådan körning, i alla fall sommartid och det är oftast då jag gör sådana turer. I och med att Teslan har så låg förbrukning ger även en 11 kW någon timme i samband med att stopp av något annat skäl ett vettigt bidrag. Kan helt klart tänka mig att det fungerar bra med EQE också. Men det skulle behövas fler laddpunkter längs den typen av rutter för att fler elbilsägare ska kunna göra dem tillräckligt bekymmersfritt. |
|
| Med EQE fixar du Tällberg och Loka utan snabbladdning hur lätt som helst. Du behöver inte ens ladda på plats utan kan åka ToR på en laddning. Särskilt om du kör på småvägar. | |
|
Exakt, men inte med E-tron, IX40 och säkert inte med IX1 och IX3. EQE har en fantastisk räckvidd, den har i sommar hela tiden legat runt 70 mil. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.