|
Sida 18 av 29
|
|
|---|---|
|
Det jag vet är att decemberbeställningars bilar till Bavaria så sakta börjar rulla in men det beror ju på när i december man beställde. Jag beställde i oktober och fick bilen i slutet av mars. Det börjar såsakta blir dags att beställa en ny bil om man ska har något elektriskt i mars nästa år, men vad? Förhoppningsvis blir det en leasingförlängning som BMW erbjudit de "vanliga" 3000kr/mån kunderna vars kontrakt går ut i mitten på detta år. Eller så får man köpa ut för en såhär bra elbil är svår att hitta till dom pengarna? Mvh Asken |
|
|
Bmw(Bilia Nacka) uppgav i förra veckan att min bil stod i en svensk hamn(Gbg?) och väntade på snar leverans. Dagen efter fick jag ett nytt mail med info att dom har problem med utleveranser från hamnen och 500st bilar står och väntar där med mkt oklara prognoser när de kan levereras till kund. Surt som attan att det drar ut så vansinnigt på tiden! Om jag vetat detta hade jag köpt en beggad i3 istället… |
|
|
Ankomst hamn för BMW brukar vara Halmstad. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Det här är bara hörsägen från en annan i3-kund som väntar på sin bil och fick följande besked från sin säljare. Ta det med en nypa salt dock. Tydligen är många av chaufförerna som kör ut bilarna av Ukrainskt ursprung och med det kan man ju förstå vissa saker. Heja svensk åkerinäring, dags att ta tillbaka marknadsandelar:) Mvh Asken |
|
|
Nu fick jag precis mail och sms om att min I3 anlänt och leverans nästa vecka. Intressant påfyllnad av bilparken. /Anders |
|
|
Kul Anders! Var det nån privatleasing du hoppade på? Om du inte behöver den så kan jag ta över den. (Tänker dock inte betala nån "hittelön"... ;)) |
|
|
Roligt att i3:an är så populär enda in i kaklet. Vi har en i3S-19 som endabil sedan 2019. Vi är två vuxna och numera också en hund. 20 mils räckvidd under perioden vår-höst i måttliga hastigheter (100-110) räcker bra tycker jag. Driftssäkerheten är bästa tänkbara. Inte ett enda verkstadsbesök utöver ett besök för service våren 2021. |
|
|
Yes, jag nappade på privatleasing erbjudandet i december. Egentligen behöver jag den givetvis inte men tyckte det vore kul att ha haft även en I3 och den känns perfekt som stadsbil där vi kör mycket, lätt att parkera inbillar jag mig osv, till och från skolan, 12 månader ska man väl stå ut :-)) /Anders |
|
|
Lite utanför tråden men kvaliten på destinationsladdare är bedrövlig på många ställen. I3:an klarar 11 kwh men det är tyvärr väldigt sällan jag har fått det när jag är ute och laddar på stan. Även om det står att de ska leverera 22kwh så får jag oftast 3,7Kwh och i bästa fall upp mot 7kwh. Inte i närheten av 11kwh som de flesta elbilar kan ta idag. |
|
| Låter som att den bara laddar på 1 eller 2 faser isf. | |
| homeros, du skrev samma sak i denna tråd den 10 augusti. Redan då påpekades att det antagligen är något fel på laddaren i din bil. Vi är många som laddat ofta på publika 11 eller 22 kW stolpar som inte delar din erfarenhet. Därför är det rimligt att misstänka att det är din bil som bör kollas. | |
|
Troligtvis så laddar din bil med 1 eller 2 fas, hade samma problem med min laddare en gång. När 3 fas laddningen fungerade så kom jag upp till 11kw. Detta gäller vid hemmaladdning. |
|
| Det är inga problem med bilen utan jag laddar 11kw t.ex hemma utan problem. Förövrigt har jag upplevt samma problem med andra elbilar än i3. Problemet är att laddpunkterna inte levererar det som anges. | |
|
Det stämmer inte alls med min erfarenhet att det skulle vara vanligt att laddpunkterna inte ger utlovad effekt. Jag har kört min Tesla 4800 mil och jag har ingen möjlighet att ladda hemma. All laddning har därför gjorts på publika laddstolpar, till helt övervägande del AC-stolpar med 22, 11, 7,4 eller 3,7 kW angiven effekt. De har nästan alltid levererat uppgiven effekt. Undantagen har varit stolpar med dubbla ladduttag, där den angivna effekten delats på två om en till bil ansluter till stolpen. Då har jag bara fått halva effekten, men det är inget problem med 22 kW stolparna, i och med att min bil (likt nästan alla andra elbilar) bara kan ta emot 11 kW AC, så även om jag bara får hälften av angivna 22 kW så märker jag ingen skillnad. Har det varit problem är det av annat slag, som gör att laddningen inte startar alls. I och med att jag åkt runt mycket med Teslan (varit i 9 olika länder med den) har jag hunnit prova många olika AC-laddstolpar. Visst har det förekommit problem, men det du beskriver är verkligen inget vanligt problem, utan ett av de minst vanliga. Överlg har laddningen fungerat mycket smidigt och pålitligt. |
|
|
Du hävdar att du kan köra distans Sthlm-Gbg på en laddning med din Tesla när t.ex. TeslaBjörns omfattande tester på vintern inte är i närheten av den räckvidden i motorvägsfart. Och det är även min erfarenhet av de elbilar som jag kört. Länk Thomas på Autogefühl summerar över 10 års testande av elbilar och nämner laddningen som ett stort problem. Jag delar även den uppfattningen även om min erfarenhet är att det är mindre trång i Tyskland än vad det är vid svenska laddstationer. Tyvärr är många elbilsnördar inte speciellt objektiva när det kommer till att recensera elbilslivet, inte sällan rör det sig om Tesla-ägare som verkar vara ett släkte för sig. Jag ser väldigt många fördelar med elbilar men jag tycker även det är viktigt att prata om nackdelarna och inte skönmåla verkligheten. Dessvärre vet jag flera i bekantskapskretsen som överväger att gå tillbaka till förbränningsbilen på grund av besvikelsen kring elbilslivet. Det tjänar ingen på. |
|
|
Det är väl så med detta som med mycket annat, att det passar bättre för vissa än andra. Jag vet också elbilsägare som gått tillbaka till fossilt. Jag har nu haft elbil ett år och ännu inte laddat ”offentligt” utan alll laddning hemma med smartladdning dvs ofta till 10-40 öre kWh. /Anders |
|
|
homeros, jag skrev att jag kan klara den distansen sommartid. Jag skrev inte att jag kan klara den distansen vintertid. Den sämsta räckvidd jag fått vintertid, E4 Uppsala – Sundsvall i minus 15 °, är 33 mil. Anledningen till att jag uttalar mig om elbilars räckvidd är att jag gjort en hel del långfärder, med dagsetapper över 100 mil. |
|
|
Är ju bara trångt kring laddarna på semestern och vissa storhelger. Så ska du åka till Göteborg i jobbet i februari så överlever du ett laddstopp också. Jag trodde köerna skulle vara värre än de var i år. Köade 2 minuter på 840 mil. Varav 138 mil på en enda dag. Tycker det blir tråkigt att bli kallad en massa invektiv för övrigt. Visst är det lite krångligare de få dagar jag kör långt. Men så farligt är det inte och resten av året är det fullkomligt överlägset och mycket billigare. |
|
|
Ja det är egentligen rätt så löjligt att för merparten klaga på räckvidd och att man behöver göra ett eller ett par stopp på en längre resa. Det finns ju också något som kan kallas trafiksäkerhet och då bör man oavsett drivmedel stanna ibland. Det är mest en fråga om vana och planering. För övrigt provkörde jag nyss en Taycan på ett event utanför Uppsala idag. Kul och trevligt och bra på det viset att jag inte alls gillade bilen (iofs billigaste bakhjulsdrivna varianten) och därmed kan jag ta bort den från ”listan” på ev. framtida bilar. Jag föredrar personligen E-tron 55, Tesla Model Y Performance och Merca EQE 350+. Men väldigt läcker design, Sport Turismo tror jag modellen heter. /Anders |
|
| Jag tror man får ha respekt för andras uppfattning och erfarenhet. Bara för att vissa tycker att elbilen fungerar perfekt betyder inte det alla har samma uppfattning eller erfarenhet. Om du känner dig träffad @verdi så säger väl det något. Jag har full förståelse för att det funkar bra för dig. Men det gör inte det för många andra inklusive undertecknad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.