|
Sida 17 av 29
|
|
|---|---|
|
Konstigt. Jag har kan inte minnas att jag råkat ut för att en laddare som angivits som 11 kW bara levererat 3,7 kW. Menar du ladduttag som är privata? Gbg–Sthlm är väl ungefär 46 mil. Den sträckan kan man sommartid klara utan något som helst laddstopp med Tesla Model 3 Long Range och jag kan inte se hur man ska kunna behöva två laddstopp vintertid. Förvisso, är Tesla Model 3 Long Range den bästa elbilen att åka långt med i motorvägsfart, men rimligen borde konkurrenterna ha bilar på gång som kan matcha den i det avseendet. |
|
| Mercedes EQS finns ju också numera. Dock väldigt dyr. | |
| Om man stoppar i en 11kw laddare och bara får ut 3.7kw så beror det snarare på att bilens ombordladdare inte klarar mer ;) | |
|
Som Löwet skriver så är det väldigt sannolikt scenario. Laddarna kan aldrig ge mer än bilen kan ta emot och just 22 kW AC är det få bilar förutom Renault Zoe som klarar. Två stopp GBG-Sthlm vintertid? De två senaste gångerna jag gjort den resan var med en Tesla Model 3 och en Volvo V90. Stoppet blev längre med V90 då min kollega ville äta från Pizza hut runt Linköping tror jag det var. Båda resorna var vintertid. Teslan laddade vi i Ödeshög medan vi åt på BK. Kan inte säga att upplevelsen av smidighet påverkades något av bilarna, mer av vilka kollegor som åkte med... =) |
|
|
Hur är det, ombordladdaren i i3 ska väl fixa 11 kW AC och 50 kW DC? /P-O |
|
| Min slutade tämligen omgående att sluta ladda mer än 3,7 kW. Jag bryr mig inte, orkar inte krångla in och få den fixad. Dock fungerar det att snabbladda med CCS, 50kW. | |
| Inte blivit något strul med din laddare då? Eller är bilen likadan oavsett laddare? | |
| Det är bilens ombordladdare som är keff. Publikt eller hemma är max 3,7 kW. Jag laddar Teslan med 11kW och 16A utan problem hemma. | |
| 2 av 3 faser har gått och lagt sig helt enkelt | |
| Ja, precis. Bäst att fixa innan den tredje fasen också lägger av, för då skulle det bli jobbigt. | |
|
Men vad tusan? Det är väl en -22 vi pratar om och inte en 10 år gammal bil? Såhär kan du ju inte ha det. Det är ju fortfarande en BMW och inte en fransk bil. =) In på verkstad med härken! |
|
| Nockenwelle, har du en Tesla Model 3? Eller är det fortfarande 335i F30 som gäller? | |
| Jag kör Model 3 Long Range sedan slutet av september 2020. 335:an hittade en ny ägare i Tullinge söder om Stockholm. | |
| Alright! 335i fick vara med ett bra tag ändå. | |
|
Ja, jag var väldigt nöjd med min 335i. Hade den i mer än åtta år. Fantastisk motor (och väldigt bra på mycket annat också), men en ovanligt bra bensinmotor kommer till korta mot en elektrisk drivlina. Jag sålde BMW:n privat efter att jag fått Teslan levererad. Det gick snabbt att vänja sig vid Teslans kraft och framför allt dess omedelbara respons. När jag sen satte mig i BMW:n och körde motorväg upplevde jag det som att något måste vara fel på bilen, i och med att den var så slö jämfört med Teslan. Men jag vr som sagt ändå väldigt njd med 335:an. Det är den bil jag ägt längst tid och jag trivdes med den hela tiden. |
|
|
Förstår vad du menar, hade min M235i i nästan 7 år. Såldes då den inte var snål som pendlarbil (gick däremot att köra runt 0,75 l/mil i laglig motorvägsfart) och jag behövde en större bil än en 2-dörrars coupe. Synd att den höll värdet såbra annars hade den kunnat fått vara kvar som andrabil. 58% av nettonypris såldes den för. Allmänt i tråden så tycker jag att mycket positivt som skrivs om i3 är generiskt för de flesta elbilar. Dvs den pigga drivlinan, låga driftskostnader och hur smidigt det är att kunna fylla på med energi hemma. |
|
|
Har alla fått sina beställda I3? /Anders |
|
|
Med känsla: Min är äntligen på väg hit. Den tillverkades redan v.21. Har blivit lovad midsommarveckan, sen juli och så sent som för 2 veckor sen att den skulle komma den andra veckan i september..! Lite halvsurt att dom sista bilarna beställda i maj har levererats före min.. |
|
|
@Clubkänsla Jag har inte hört något sen april- maj då det sas juni. Har inte orkat fråga när ingen på andra sidan orkar bekymra sig för kunden. Beställde i december. /Anders |
|
|
Med känsla: Beställde 14 december, BMW har verkligen skött det här dåligt. Framförallt väldigt dåligt med info. Man får ju ha förståelse för att halvledarbristen och sen kriget påverkar, men då är det ju ännu viktigare med info. Det är brist på skärmar som har gjort att bilen/bilarna dröjer. BMW har prioriterat dom bilar som står på vänt i produktionslinan framför dom som redan är tillverkade och bara står och väntar på medieskärmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.