|
Sida 16 av 29
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på en begagnad I3s från 2020. Vilka är de viktigaste optionerna som man bör ha? |
|
|
Du har egentligen tre olika utrustningspaket. Charged, lägsta nivån. även kallad Comfort. Den är för basic för mig. Charged Plus, även kallad Comfort Advanced typ 2018-2019. Den innehåller det nödvändigaste. Larm, auto parkering, avståndsfarthållare, LEDljus, Navi Prof mot extraavg, kolla att du får stora skärmen istf lilla som en del bilar har samt en hel del mer utr, googla eller kolla några annonser så ser du. Jag har detta på min 2022 och det är förträffligt bra ink tygklädsel, behagligt sval att sitta på nu på sommaren. Sen har du Charged Professional. Den har stora navin, adaptiva LED, läderinredning, träpaneler, HK-ljud, dubbla delade soltak öppningsbara i bakkant och lite annat. Det går att få utr som är standard i Charged Professional som tillbehör till de övriga utrvarianterna, då i varje del för sig mot en delkostnad för varje valt tillbehör. i3 står högt i pris nu, har ökat bra det sista året och lär så förbli speciellt nu när de slutat tillverkats. Jag har följt beggade på bmw.se och utbudet är halverat det sista två månaderna. Hade jag handlar hade jag handlat hos en BMWhandlare, det är de som är mest noga med skick innan bilarna går ut i hallen. Lycka till det är en bil som fick mig att tänka efter att ha kört den ett par veckor, den är precis lagom och jag behöver inte mer. Den är kul och nu undrar jag varför jag varit fossilist så länge.. Mvh Asken |
|
|
Hej Asken, Jag har nu kollat på en I3s som jag är intresserad av. Den har bl.a. följande: 570 Stronger Electricity Supply 6AM Real Time Traffic Information 6AK ConnectedDrive Services 5AC Autom. High-beam Headlights Control 534 Automatic air conditioning 4T9 Heat pump 302 Alarm system 6CP Preparation for Apple CarPlay 508 Park Distance Control (PDC) 493 Storage compartment package 430 Interior and exterior mirror package 4EA Fine-wood Trim Dark Oak Matt 6NW Telephony with wireless charging 4U6 AC charging Professional 420 Sun protection glazing 6WD Wifi Hotspot 674 HiFi loudspeaker system Harman Kardon 6AE Teleservices 403 Glass roof, electrical 552 Adaptive LED headlights 6AP Remote Services 322 Comfort access system 6AN Concierge Service 473 Front armrest 609 Navigation system Professional 7GA Comfort Package Advanced 6UH Traffic Information 3AG Rear view camera 26K 20"lt/aly W.double Sp. 431/jetb.mt 544 Dynamic Cruise Control 521 Rain sensor 4U7 DC rapid charging 5AR Traffic-queue Assistant 5AT Driving Assistant Plus 654 DAB tuner 8TG Anti-theft security system 7S9 ConnectedDrive Services Package Det jag undrar över är om det finns head-up display och "Activate Cruise Control with Stop and Go"? |
|
|
Största utrpktet=bra. Du har en kamerabaserad aktiv farthållare som gasar och bromsar, japp. Head Up Display finns inte att få till i3. Kör man upp till 100km/h kommer man 25-28 mil. 110-120 kanske 25. Man ska tänka på att s modellen har 10% kortare räckvidd än den vanliga men det spelar iaf ingen roll för mig. Kör jag längre än cirka 15-20 mil så åker jag fossilt. Att åka i3 gör att man skrattar av den, det är som en blandning av gokart och golfbil man sitter högt och bra. Man skrattar ännu mer när man åker förbi bensinpumparna och hem till laddboxen och tankar på. Sen har man en drivmedlesförbrukning mellan 3-4 kr milen:) Bara för dig och köpa då:) Bilarna brukar försvinna snabbt. Mvh Asken |
|
|
Är verkligen intresserad men det känns svårt att lämna en nästan fullrustad 330e! Och byter jag in den så blir det nästan ingen värdeminskning på 18 månader! Marknaden är sjuk. |
|
|
Halvmesyrer var oss till ingen nytta, laddhybrider är just detta och inget annat enligt min egen åsikt. Om ett par år vill få ha hybriider, inga fossiler och alla el. 330e är för tung, räkna bort 500kg för i3, du är före allting annat från 0-50 vid rödljusen, i3 är nya A2. Före sin tid, avantgardistisk för att prata MB-språk, utr pktet Avantgarde. Tittar man på Norge som är ett par år före oss så finns 2-3 år gamla fossilbilar till riktigt låga priser. Bara den modige vet hur segern smakar, bakom ratten. Du lär ångra dig när denna är såld, ovanlig få har det utr pketet och,,annorlunda är bra! Min heter rymdskeppet, Guddotter döpte den. Den låter som en med, EU-regler att tysta elbilar ska låta vid låga hastigheter så forgängarna kan hoppa undan, motion är bra:) Du kan posta nästa gång när du köpt den:) Bilmarknaden är galen, ett års lev på det mesta och alla vill ha bil idag..... Skicka mercan istället, ännu mer senilbil:) Mvh Asken |
|
|
Varje gång vi ska ut till landet blir det minst 9 kollin, då är det bra med en stor SUV som den behåller vi. Min ide är att byta ut A2:an mot en X3 F25 och samtidigt byta ut 330:n mot en I3s. PS: Saknar du aldrig Badbollsbussen? |
|
| Åka fossilt om man kör längre än 25 mil? Varför då? Körde 138 mil på en dag förra veckan. Från sydvästra Tyskland till Skåne. Dock inte med i3:an. Den håller på att bråka sig bort. Frugan råkade tanka diesel till Rex:en och nu ska Bavaria Uppsala ha 15 papp för att byta spridare, tanktryckssensor osv. Man undrar ju om grejerna verkligen är trasiga eller om det bara är felkoder som ligger till grund... Känns skumt. En nyttig påminnelse om hur det kan vara på BMW-verkstad... | |
|
Vad man än väljer så är i3 det rätta valet. Jag får ont i rumpan av att sitta längre sträckor än 20 mil i i3an i sträck. Ladda är inget problem men det är en citybil. Varken mer eller mindre. En av de bästa och defintivit den bästa när den kom. Badbollsbussmonopölet är enkelt, sålde den till farsan som stormtrivs med den! 33000mil och 20 år gammal vw transporter 2,5 tdi:) Bara lacka serva och fixa, kvaliten som bilar hade på den tiden det byggs inte nuförtiden,bara underhålla... Verdi: det stämmer vad Bavaria säger tror jag. Med en dieselbil så kan man tanka upp till 30-40% bensin utan att det spelar någon roll, vissa tankar 10% bensin på vintern för att höjda fryspunkten för diesel långt upp i norr. Så mycket som en halv liter diesel i en bensinbil leder till att man manuellt måste ta isär, rengöra, ev byta grejer osv. Allt måste bli rent för diueseln geggar igen det finkänsliga insprutningssystemet i dagens bensinbilar, sen är REXmotorn en motorcykelmotor iofs:) Vissa försäkringar brukar täcka feltankning, kolla med ditt FB. Kvinnor kostar alltid, oavsett vad om än händer och vad man än gör.... Det hon har gjort kan väl knappast lastas för Bavaria? Mvh Asken |
|
|
Verdi2: Jag skulle definitivt testa med Red Line SI-1 Bensintillsats först. Du har inget att förlora. |
|
|
I3 är en fantastisk bil som är perfekt i storstaden och som låg före sin tid när den kom. Men det är en ganska gammal konstruktion vilket märks och att jämföra den med den senaste 3 - serien blir lite märkligt. I motorvägsfart kommer du inte längre än 20 mil, men i praktiken blir det ju kortare då man vill ha lite marginal. Dels vill du inte ha ett helt urladdat batteri när du kommer till din destination om det inte finns någon laddare.där. Och kör man snabbladdning så bör man ju inte gå över 80%. Jag hade nog kollat på en annan elbil om du ska ha en ersättare till en 3- serie. Tycker heller inte att man ska döma ut hybrider. Nya generationens hybrider kommer med 10 mils räckvidd och snabbladdning. Drivlinorna är även så förfinade så det är nästan omöjligt att avgöra om du kör på El eller eller förbränningsmotorn. På många stora bilmarknader är batteridrivna elbilar mer eller mindre en utopi så hybrider tror jag inte kommer att försvinna i första taget. |
|
|
Givetvis är en i3S och en 330E olika fordon i många bemärkelser och det är därför jag vill byta. Jag tänker egentligen ersätta min Audi A2 med en i3S och sedan ersätta 330E med en äldre X3 (F25). Längre resor gör vi i vår GLE som med sin luftfjädring ger svårslagen komfort. Fortfarande lite kluven eftersom jag tycker om min 330e men den passar inte mina behov. Att hybriderna fungerar fint vet jag av egen erfarenhet då 330e klarar övergångarna mellan el och förbränning perfekt. |
|
|
Ok då är jag med. Ja som ersättare till en A2 skulle jag välja I3 alla dagar i veckan. Det är en väldigt rolig bil och samtidigt ganska rymlig för sin storlek. Lite synd att BMW lägger ner tillverkningen. Vi har faktiskt provat att semestra med den i somras och det gick bra med en familj på 4. En viss räckviddsångest kan ju infinnas sig... men nu när Tesla har öppnat upp sina laddare så finns det ju alternativ i fall det kniper. |
|
|
Nackdelar med hybrider. - Två drivlinor bidrar till ökad komplexitet och högre servicebehov. - Sämre prestanda och allmänt sämre upplevelse. - Mindre batteri gör att den måste laddas varje dag. Ibland flera ggr varje dag. - Förvärmning av kupén ger stor procentuell påverkan på räckvidden. - Sämre, istället för bättre, utrymmen jämfört med en bränslebil. Har hittills kört 720 mil på semestern. Har fungerat otroligt bra trots vissa farhågor om köbildning på snabbladdarna. Visst har jag märkt av en ökad beläggning men har faktiskt bara klar en gång. I 2 minuter i Ödeshög på det allra första stoppet. Råkade ut för en fullbelagd station i södra Frankrike men då körde vi helt enkelt vidare till nästa då vi hade tillräckligt i batteriet för att ta oss dit. Någon enstaka laddning har känts lite dryg men det har varit för att jag var för lat för att hitta boenden med destinationsladdning (dvs långsamladda över natten). |
|
|
Jag har kört flera elbilar samt hybrider och det finns för och nackdelar med båda koncepten. Dock håller jag inte med om att körupplevelsen skulle vara sämre jämfört mot batteribil. Både batteri och hybridbilar lider i regel av högre vikt vilket påverkar körupplevelsen negativt. Tittar man på servicen så är det inte heller mycket dyrare ur ett längre ägarperspektiv med hybrider. Det är bara att titta på Toyotas hybrider som var funnits med väldigt länge. För min egen del funkar inte batteribil i vardagen som första bil. Dock tycker jag elbilar är överlägsna i städer och det är även där de gör störst nytta ur ett miljöperspektiv. |
|
|
Vad är det exakt som inte fungerar? En batteribil har överlägsen kraft och gasrespons. Att den är tyngre är inget jätteproblem. De flesta bilister verkar skita fullständigt i det ändå med tanke på hur populära SUV:är är. I vilket fall är det ju frivilligt. Har dock hellre batteribil som boendes på landet än i stan av laddningsskäl. |
|
|
I städer är ju hybridbilar ypperlig då majoriteten av resorna är så korta och många kan dessutom ladda både hemma och på arbetsplatsen. Jag tycker inte att vikten påverkar körupplevelsen i min 330e. |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Är det någon mer som fått brev BMW att dom skall höja leasingavgiften? |
|
@Verdi Jag tycker att det är för mycket stök med laddningen när man är ute och kör. Framför allt i jobbet. I mitt fall är det inte alltid det finns snabbladdare i närheten. Kvaliten på destinationsladdare är även för dålig. Ofta står det att de ska klara t.ex. 22kwh men det är väldigt sällan jag brukar få ut mer än 3,7Kwh. Kan du då inte stanna länge eller om det inte finns snabbladdare i närheten så blir det ett problem. En vinterdag mellan Sthlm och Gbg så behöver du i regel ladda minst två ggr på den sträckan om du inte kryper fram med dagens elbilar. Har du otur och det inte finns någon destinationsladdare på slutdestinationen så kan du behöva ladda 3 ggr. Med en hybrid klarar jag mig med en tankning utan strul på samma sträcka (tur och retur). |
|
|
I ärlighetens namn kör jag väldigt sällan så långt att jag behöver snabbladda. Är egentligen bara på semestern. Trodde även många resor i arbetet ersatts av distansmöten. Vi har ofta möten på jobbet där några sitter i Malmö, några i Stockholm, några på västkusten osv osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.