AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.012

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 14 av 29
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad jag läst på ett par ställen är att sommardäck numera håller 6-7 mm nya mot 8-9 tidigare, det är väl allmänt besparingar, vinster., girighet mm mm.
Mvh
Asken
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har originaldäcken, dvs Bridgestone på bilen. Fram har jag 175/55 20' och bak 195/50 20'.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har med rullmotstånd att göra Asken. Inte en konspiration.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BMW Finans verkar vara riktiga rövar. Har aldrig sett ett lägre betygsnitt.

Några exempel

"Hög kvalitet på bil men Financial Services kör med riktiga skojarmetoder "

"BMW Financial Service är så usla att jag nu kommer byta från BMW trotts att jag verkligen uppskattat min bil. "

"It is hard to understand why BMW AG allows this company to continue to exist. Do they really train the staff in how to best offend their customers?"

"Tyvärr inkompetent personal som inte vet vad som gäller. Jag har varit i kontakt med telefonsupporten flera gånger och alltid blivit besviken vid varje kontakt.."

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack för klarläggandet Löwet. Jag menar att om man producerar ett däck och tar naturens resurser, en ansenlig mängd av människan producerad energi och annat så fick man, ett däck med 8-9 mm mönsterdjup. Nu har man 5,5-6 mm som det verkar. Man ser själv skillnaden i % av utnyttjande, man får tillverka 1,4 däck med det lägre mönsterdjupet för att få samma livslängd. Det är taskig ekonomi och nyttjande av naturens resurser när man på en gång tillverkar ett däck, en stomme osv, vi har bara en planet...Tilläggas ska att jag har bra erfarenhet från BMW FS för några år sedan, de var bra att ha att göra med med ärendet jag hade då. Blev tvungen att lämna tillbaka en bil i förtid och jag slapp mer avgifter än månadsavg.
Mvh
Asken
Det kan ju hända någon räknat på att det är bättre med mindre mönsterdjup och lägre förbrukning men tätare däckbyten. Även om jag har svårt att tro det.

Däremot kan säkert bilens mätta förbrukning minska. Bränsletest använder man optimerade bilar, nedfrästa däck, så bra oljor som möjligt, inkörda motorer och lådor. Men jag misstänker att vid klassningen så måste prylarna vara original så man inte kan ta vad som helst.
Vad är det som är så uselt med BMW FS jämfört med andra finansbolag?

När det gäller däck har det hänt mycket inom däckutvecklingen sedan alla sommardäck hade 8-9mm. Räcker inte med att bara mäta mönsterdjupet för att bedöma om ett däck är bra eller dåligt. Om ett däckföretag kan tillverka ett däck som kräver mindre resurser men som ger bättre prestanda totalt sett så är det väl logiskt att göra det. Att fortsätta tillverka gamla produkter med sämre totalprestanda som kräver mer resurser är något man gör i kommunistiska system där det inte finns incitament att förbättra något alls.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Vad som är uselt? Vet ej men folk verkar ju uppenbarligen inte särskilt nöjda. Kanske folk är lika missnöjda med andra? Troligen inte dock för snitt på 1,6 brukar ingen få. Det är sjukt dåligt. Något måste det ju bero på?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Nu var inte frågan om däcket är bättre eller sämre om det har 6mm eller 9mm när det är nytt.

Problemet består i att BMW Finnans kräver att det skall vara minst 4mm kvar när bilen lämnas tillbaka.

Om nu nya däck är konstruerade att fungera bra med mönsterdjup på 1,6-6 mm så blir ju detta ett problem efter som vid 4mm är det mer än hälften av däcket kvar.

Som däck var förr i tiden när dom hade ett spann där dom fungerar bra mellan 3-9mm så var ju 4mm helt OK, dvs däcken var nästan slut.

Så man har gått från att däcken kunde vara nästan nästan slut, till att mer än hälften av det användbara däcksmönstret måste vara kvar.
Jag har iaf lärt mig att inte lita alltför mycket på omdömen skrivna av anonyma på nätet. Hade man blint trott på det skulle billiga asiendäck vara minst lika bra som Michelin, Putin varit en äkta Svärjevän, Coca Cola bättre än Pepsi samt den lokala korvkiosken hålla samma klass som en stjärnkrog.

Utan att ha belägg för det är det inte otroligt att mycket av gnället kring BMW finans beror på helt andra saker än att bilen hade 3,9mm däckmönster när den lämnades in.
Snarare:
- Kunder som inte läst villkoren innan de skrivit under kontraktet
- Kunder som gnäller på att räntan är för hög jämfört med andra bolag
- Kunder som plötsligt inte klarar betala månadskostnaden
- Kunder som, trots upprepade påminnelser till slut blir fall för kronofogden där FB återtar bilen och därmed är Game Over för fler inköp
- Kunder som plötsligt inser att 36mån är jättelänge när man är 23år och ångrar sig efter 6månader att man klippte till på en mikrobil

Jag hade inte varit orolig för 4mm mönsterdjup på nya däck efter 2-3 år så länge man kör som folk och har rätt däcktryck i bilen.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bra sammanfattat Kristoffer...

MVH Christofer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ja detdär var en bra sammanfattning. Det är en himla massa gnäll här i tråden, det skapar en tråkig stämning i något som är en allmänt trevlig läsning.
Nu till något trevligare. Eventuell förlängning till de vars leasing går ut i år tom okt.
Mejl från BMW Finans
Kunderbjudande om förlängning av BMW i3 Privatleasing
Vi har tillsammans med Återförsäljarstyrelsen kommit överens om att erbjuda befintliga privatleasingkunder som har en BMW i3 på ett 12 månaders kontrakt möjlighet att förlänga sitt avtal. Vi kommer inom kort skicka ut erbjudandet till kunder vars kontrakt löper ut mellan 1juli-1okt 2022. Erbjudandet innefattar en förlängning i ytterligare 12 månader med en ökad månadshyra om 300kr. Har kunden däremot redan beställt en ny BMW eller MINI och med finansiering hos oss har kunden möjlighet att förlänga i 9månader till samma månadskostnad vid väntan på leverans av den nya bilen.
Min tolkning är att vi som har CS-rabattavtal, ett slags nettoramavtal tror jag man kan kalla det betalar 2040kr/mån ink vinterdäck för ett år tusen mil. De som det gäller ovan är de som har ett "ordinarie" avtal tror jag betalar 3000-3500kr per månad för samma villkor idag. För dem gäller +300kr/mån som jag kan tolka det. För oss tolkar jag det som att 2040kr/mån perioden tar slut efter 12 mån. Vågar inte gissa på annat än att det blir en avgiftshöjning för oss men det vet man först 3-6 månader innan vårat avtal går ut, BMW Finans kommer att kontakta oss då. BMW CS har inget i3 provatleasingavtal, det är Bavaria Bil AB Kista som erbjöd våra befintliga medlemmar att teckna privatleasingavtal likt det vi har fått göra.
Mvh
Asken
Som kör bilen och får fixa det underhåll som behövs när bilen ska lämnas tillbaka, enklast blir nog att köpa loss den när perioden är slut, så bra bilar byggs inte längre..
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag tillhör en av de som är måttligt imponerad av BMW Finans. Uruselt bemötande och urdålig återkoppling när jag ringer och ifrågasätter varför mina leasingfakturor är på över 10000 kr per månad på min på min privatleasade i3 när det står klart och tydligt i kontraktet att avgiften ska vara 3100 kr.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej, vart hittar man erbjudandet om i3 privatleasing? Står inget på deras hemsida.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det var ett erbjudande som fanns till och med sista dec förra året. I princip lease en i3 ett år tusen mil för 3000kr i mån och en i3s för 3200kr tror jag det var. Dom sålde enormt med bilar på det, i3 var mest reggade BMW i Sverige i Mars och April tex.
Mvh
Asken
Jag har lång erfarenhet av BMW FS och även en massa andra leasingbolag via mitt jobb.
Kan inte säga att BMW FS är värre än någon annan. Generellt brukar de vara väldigt smidiga att jobba med när man ska hantera förtidslösen etc. Där kan andra finansbolag vara mycket krångliga.

Dock har ja märkt att de är nitiska vid privatleasing och återlämning av bilar. Hos vissa märken tar säljaren ett varv runt och ser att bilen ser hel och ren ut. Men icke hos BMW/Mini, de använder Dekra som gör en väldigt grundlig genomgång vid återlämning.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: homeros

Nitiska vid återlämnande av privatleasad bil?
Har själv lämnat tillbaka 2 st bilar de senaste 3 åren och visst har Dekra gjort kontrollen men de anmärker ju endast på det som är uppenbart, trodde tex att jag skulle få betala två nya fälgar pga fälgskrap ca 1 dm men det sa de att det var normalt, även lite stenskott osv så nitiska håller jag inte med om. I så fall har man misskött bilen och då får man ju självklart stå för kostnaden!
Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trots samma bolag (Dekra) så kan det skilja mycket mellan olika anläggningar och individer. Ni kan båda ha rätt utan att den andra har fel.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Den ena var i Västerås o den senaste i Nacka, liknande protokoll de använde.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ja leasar man ut en bil till en låg kostnad så vill man nog inte ha en bil i hallen med en massa skador som kostar ägaren, ej leasingtagaren pengar att åtgärda. En kompis leasar en A5 och han var på besiktning idag. En bakfälg skrapad måste fixas, stort dörruppslag med repor igenom lacken på förardörren och skrap genom lacken på stötfångaren stod bla med i protokollet. Lack utan riktning på alla 3. Fälgen 19" var cirka 2500kr, förardörren 5300kr och framstötisen lite drygt 4000lr. Tydliga fotografier där vem som helst kan se skadan och sedan en kostnadspost per åtgärd som bedömdes behöva göras för att bilen ska hålla godkänt skick, inget konstigt med det. Han har kört ca 4500 mil på tre år och det var ingen anmärkning att däcken skulle vara under godkänt mönsterdjup. Antlingen så åtgärdar man en skada när man får den på bilen, oftast billigast, eller, om det är en hyrd/leasad bil så får man låta leasinggivaren undersöka och åtgärda bilen mot deras prislista vilket ibland kan vara dyreare än att låta åtgärda det själv. Jag tror att min kompis bil ser ut som de flesta leasingbilar som inte leasas av "entusiaster" som oss härinne. Hur försiktig man än är blir det alltid någon skada på en bil eller något behöver repareras med åren. Jag har också varit med om, vid ett inbyte, att en säljare går runt bilen, kollar så allt ser "helt och rent ut". Jag gissar att de säljer bilen vidare på stående fot via ett bud från en handlare. Ställer man ut bilen i de egna lokalerna för försäljning, Audi eller BMW tex så ska de objekten nog hålla i klass med de bilar som levereras ut nya, minus lite förslitning då. Det är ingen outlet hos Bavaria Kista tex och det är väl tur det, vill man ha sådana bilar får man gå till sådana handlare. Noterade något på senaste leasingfakturan från BMW FS. Som de informerade om så ingick betalskydd, en försäkring som träder in om man blir av med jobbet, allvarligt sjuk, får dödsfall mm och betalar premien på bilen om man själv inte klarar av det. Den ingick i 3 månader. Nu debiterar de den om man vill ha den styva hundralappen. Vill man inte ha den som jag betalar man bara det lägre beloppet 2040kr i månaden. Dock ska man betänka på att har man Efaktura, för att slippa faktureringsavgiften om 55kr i månaden så kommer automatiskt det högre beloppet in för godkännande. Man får enkelt gå in manuellt och lägga in fakturan för betalning. Jag tog och mailade kundservice@bmw.se och sade upp försäkringen för säkerhets skull. Försäkringen är säkert bra för dom som anser sig behöva den. Har aldrig ringt tll BMW FS, mailar för jag vill ha skriftligt på sådan som kommits överens om om det skulle bli frågor senare.
Bara för att man har en låg månadskostnad så kanske folk tror att dom inte måste ta hand om underhåll när man leasar en ny BMW av BMW FS när man förut haft en V70 kombi bifuel som fått en automattvätt till jul och påsk samt en servive när bilen inte går långre. Att ha en bil är ingen rättighet, det medför skyldigheter. Ungf som ett körkort. Eller som min kompis. Han kör, ser inte sånt vi ser men ser fakturan på skadefix:) Köra, vårda och sen, betala det är det vi alla bilägare inte kommer ifrån:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.