AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.014

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 13 av 29
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Halloj alla I3 förare.

Har nu haft bilen i 14 dagar och fått ihop 145 mil.

Efter 14 dagar har inte bilen en enda dag fungerat utan att farthållaren stänger av sig pga att ”sensorn” måste rengöras…… så är lite less på att hela tiden sitta på spänn för att vara beredd med gasen så bilen inte ”stannar” på motorvägen. Det kan vara solen, regn eller en släpvagnar som gör att sensorn får spader och antingen stänger av farthållaren eller inte känner av framförvarande fordon och istället accelererar….. Alltid lika spännande att åka en sväng och med farthållaren på, man vet aldrig vad som väntar…..

I övrigt är bilen helt OK. Men jag föredrar nog vår E-golf framför I3an när det gäller det körmässiga. Dock har I3an lite längre räckvidd då batteriet är lite större.

I3an kan man efter de senaste dagarnas halv kraftiga blåsande, lugnt säga att den är lite vindkänslig.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Le Mans Blå: har du varit på Bavaria och låtit dom titta på problemet och kopplat upp bilen för att se om det kommit några felkoder? Inte bara talat med dom i tfn?
Så var det detdär med namn och smeknamn...
Min guddotter kallade den i ett sms "rymdskeppet". En kille jag mailas med var lyrisk över sin bil, hans son hade kallat bilen för "lilla kylskåpet". En tredje som kommer till Brostugan på måndag(titta förbi det är Brostugeprmiär från 17.30) kallar sin för EL-iot. Min guddotter heter Elin, så det passar ju. Å ett "rymdskeppet" fick det bli...
Mvh
Asken
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Halloj Asken, har inte varit förbi Bavaria och läst felkoder. Jag får prova koppla upp den till det jag har för att se om jag kan få ut något. Har varit en hektisk vecka på jobbet var väl 60+ timmar denna vecka, så det vart ingen tid till övers annat en till telefonsamtal. Men med tanken hur övertygande dom lät på telefonen, så tappade jag hoppet om att det skulle vara fel på min bil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såhär. Du får göra dig onåbar en dag, kunderna överlever. Inte bra att jobba för mkt! Om en produkt inte fungerar så ska leverantören få upp till tre försök på sig att reparera felet, annars får dom ta tillbaka varan, pengarna tillbaka minus avdrag för körsträcka eller erbjuda en likvärdig produkt(frivilligt). Bpka en tid, ge dom chansen att titta på det seriöst, du kan jobba ifrån Bavaria de har bra jobbhörnor med Wifi och eluttag. Skriv ett mail tlll din säljare, be enkelt om hjälp. Prova iaf. Dom är måna om oss medlemmar det vet jag, har kontakt med han som tog fram erbjudandet. Det faller under garantiansöka så det bör inte kosta något. Här blir inga fel lösta:)
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Problemet med den kamerabaserade farthållaren i i3 har jag läst om i åratal. Särskilt känslig för lågt stående sol. Ett känt problem således.

Jag har läst det genom att helt enkelt sakna det tillvalet helt. :-)
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Trist om farthållaren fungerar så dåligt, hade hoppats på lite extra komfort på min nästa i3 som kommer i sommar.

Angående ljudet som går upp och ner i volym, jag märker samma men även när jag lyssnar via blåtand på Spotify med hög volym, riktigt irriterande.

Annars inga fel på min i3S efter 9 månader och nästan 800 mil förutom att det lätt fastnar stenar mellan bromssköld och skiva som skapar ett gnisslande soundtrack. Brukar hjälpa att backa några meter så släpper det oftast.
Nu har jag märkt av farthållaren stänger av och bromsar (är väl att farthållaren slutar vara inkopplad) vid lågt stående sol. Tur att du nämnt det Lemans blå: så jag varit beredd. Trist med en enkel lösning när sensorbaserad kom 2000 på E38 och jag hade stop & go funktionen på en nu 15år gammal E60. Tydligen ska farthållaren fungera utan adaptiva funktionen. Men vet inte hur den kopplas in. Men men annan nivå på bil med 5serie än I3. Gillar den ändå och kommit upp i 1130km på 3 veckor :).

Ur kopplad farthållare har väl hänt sisådär 3ggr så inget jätteproblem.

Radion har fungerar utan konstigheter.

Stephan

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har nu kört bilen 185 mil på 18 dagar och idag var första dagen som bilen inte stängde av farthållaren någon gång….. beror dock på att jag bara körde mitt på dagen och inte morgon och kväll och att det inte regnade…..

Mitt krav vid bilbyte till I3 var adaptivfarthållare, så där av min lite negativa inställning på hur det fungerar. Har kört adaptivfarthållare i min 530 samt i E-Golfen och i min tidigare SEAT Ateca. Varit nöjd med hur det fungerar och lärt mig i vilka tillfällen kan resultera i att dom inte hanterar på bästa sätt. Dock har detta inträffat någon enstaka gång i veckan/månaden och inte varje dag upprepade gånger som i I3an. Problemet med I3an är det när den stänger av så resulterar detta att den bromsar rejält (eftersom man inte kan ta bort den automatiska regenereringen). Lite trist när man ligger på motorvägen i 90 km/h när den stänger av och bilen bromsar rejält helt utan anledning, vilket kan resultera i konstiga situationer för övriga trafikanter.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite mer än 2 månader och 1656km. En bekant smsade mig imorse före jag kollade appen(syrran har fått låna bilen, längre än jag trodde, hon gillade den skarpt..). Han hade 1686km! Vad har Ni för förbrukning? Min ligger på 1,594kWh/mil, Fredriks ligger på 1,577kWh/mil, Eriks på 1,51kWh/mil.
Angiven förbrukning är 15,3-16,3kWh/mil. Le Mans: det enda som går att göra är att kolla med verkstaden att allt är ok, resten får du leva med, för som sagt en låg penning i ett år, sen kan du hitta något du trivs med. Själv trivs jag bra.
Mvh
Asken
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Lite drygt 1 månad och 2802 km senare så har bilen dragit 1,33Kwh/mil. Har nog kör mest i ECO PRO+ eller ECO PRO sällan i COMFORT.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Fantastisk bil!
Vår (begagnade 94Ah REX) ligger på runt 1,48kWh/mil det senaste, i EcoPRO. På en sträcka av 1,5mil 80km/h + 3,5mil 90-100km/h samt 7km kö/stad.
Bra komfort men den vet inte vad rakt fram är, känns som man småjusterar hela tiden.

Mvh Thomas
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
186 mil sen 12 april. Ca 1.5kwh per mil, mest blandad körning. Mycket trevlig bil. Rolig och pigg att köra. Jag hoppas BMW-klubben dealar så vi antingen får fortsätta leasa bilen eller köpa ut den eller nått nytt kul erbjudande.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Någon som har koll på däckslitaget på i3. Enligt ”skötselguiden” vid privatleasing skall bilen återlämnas med minst 4 mm mönsterdjup. Dock verkar original däcken ha väldigt litet mönsterdjup när dom är nya, eftersom jag idag efter ca 300 mil bara har 5,7 mm kvar. Någon som har koll på detta med däck till i3?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Sommardäcken på min i3S -19 ligger efter 3500 mil på 4-5 millimeter. Bilen har gått ca 3500 mil.

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Tack för info Jopp, vad har i3S för däckdimensioner? Vilket fabrikat sitter på din bil?

Ligger runt 1,7 kWh per mil vid stadskörning vinter/sommar. Vid motorvägsfart i 120/130 km/h ligger förbrukning närmare 3kwh/ mil 😀
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
670 mil och 1,7 kWh.
Om du köpt dubbfria vinterdäck privat (utanför leasing) så kör med dem när du närmar dig gränsen... Eller köp nya däck när du har precis 4mm kvar och spara de gamla för att byta tillbaka innan återlämnande...
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Bara lite förvånad att däckmönstret är på pass litet som under 6 mm när dom är nya.

Normalt brukar det var runt 8 mm på nya däck och inte knappt 6 mm.

Mätte just vinterdäcken och dom var 8,2 mm mönsterdjup.
Min erfarenhet är att BMW är väldigt nitiska vid återlämnade av privatleasing. BMW finnas använder Dekra som besiktigar bilarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.