AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
57.007

Funderingar på att införskaffa en i3

Sida 12 av 29
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Tack för era inputs. Saknar också CA men det var ju tyvärr ett medvetet val eftersom det inte ingick i paketet och övriga tillval vart ju dyra.

Jag har pratat med service på Bavaria om farthållaren. Och dom säger att det tyvärr är så det skall fungera, att detta är en produkt där dessa begränsning finns i systemet. Skulle tro att det beror på att I3 i grunden är en gammal bilkonstruktion och att dessa tillval inte har uppdaterats med nyare teknik med tiden. Så deras lösning var att man skulle stänga av den adaptiva funktion och använda den som en vanlig farthållare….. men det var väl inte därför man köpte en adaptiv farthållare från början.

Jag åker ofta på vägar där det är 70 km/h, men många andra trafikanter håller inte 70 utan det varierar mellan 50-70 hela tiden. Då är den adaptiva farthållaren perfekt att använda så kan man bara följa med i farten från bilen framför. Vägen är tyvärr väldigt krokig så det går inte att köra om….

Angående radion så får man helt enkelt använda gammal beprövad teknik dvs FM radio…..
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nåja, adaptiv farthållare medelst radar har ju funnits betydligt längre än i3 så det beror inte på det iaf. :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En bil till tillgänglig då en person klivit av "av personliga skäl" om ngn är intresserad. Kontakta anton.paganderth@bavariabil.se
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är en mineralgrå vanlig i3 det rör sig om.
LeMans Blå: DAB har funnits hur länge som helst, pappas E60-09 hade DAB och det krånglade aldrig. DAB kom 2007 på E60. Även om det fanns på en pre series byggd 2006. Norge har enbart DAB sedan 2018 eller nått sånt. FM-bandet är avstängt.

Går det stänga av den adaptiva delen? Min säljare sa att det inte gick och jag heller aldrig hört talas om det skulle gå. Adaptiv farthållare kom hösten 1998 på MB S-klasse 220 och BMW fixade det på E38 med V8/V12 i början av 2000. Sista generation Nissan Primera hade det från start som tillval som första normala bil.

Ärligt hade det nog varit en bättre affär att köpt I3an med ca 10 % rabatt och 70tkr från staten skulle priset blivit ca 350-360tkr. Så lågt tror jag inte vi blir erbjudan bilarna om ett år. För min del blir det troligen någon av dessa elbilar om 12-18 mån. Fiat 500e, VW eGolf eller Renault Twingo Z.E eller möjligen en I3 med lucka och comfort access :)

Stephan
Fr
51
Fredrik8
M3 Coupe -96
335IX Sedan -10
328IAM Touring -13
I3 -22
Du stänger av den genom att hålla inne avståndsknappen i några sekunder.
Detta stör även mig på morgonen när solen står lågt, han med 130 mil de två första veckorna:) är mycket nöjd än så länge
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Apropå tekniken med adaptiva farthållare... Snarare är det tvärtom, på nyare tid har kameralösningarna blivit "bra nog" att lösa adaptiv farthållare, tidigare var det alltid radarbaserat. Tyvärr har kameror några medfödda problem, låg sol eller andra ljusproblem kan störa, olika mycket beroende på antalet kameror och dess placering. BMWs lösning med kamera är ren kostnadsbesparing och de använder radar för många andra modeller. Tyvärr fungerar den kamerabaserade rätt dåligt i vissa användningsfall.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Tyvärr så är den kamerabaserade adaptiva farthållaren i I3an inte ”bra nog” för att kunna säga att radar är onödigt. Men det är som vanligt när det gäller bilar idag, det är bara pengar som räknas. Så kan man spara på något så gör man det oavsett som produkten blir lidandes, tyvärr. Men för lite drygt 2000kr i månaden får man väl inte ställa allt för höga krav. Men hade jag köpt den för 461.000 kr hade jag blivit väldigt besviken….

Den är iallafall kul att köra.

Räknar med att köra ca 2000mil under detta år med följande kalkyl:

Leasing 25.000
Övermil 12.500
Försäkring 3.500
Skatt 500
El 10000
Summa 51500 kr / 2000 mil = 25,75 / mil
vilket är en hyfsad kalkyl

Hade jag kört dessa mil med min 530xd så hade bara bränslekostnaden blivit minst 35.000 kr.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag kommer från M4, Macan och diverse sjuserier, och en Nissan Kubistar:) Det som slår mig efter ett par veckor är, den här är verkligen lagom. Jag behöver inte mer. Ingen X-drive, inga elmanövrerade komfortstolar med massage och ventilation, inget läder. Inget HiFi DSP. Det är så befriande att inte behöva känna att man "måste ta ett kliv upp på bilbytarstegen" nästa gång man ska ha en ny bil, som det varit tidigare.
Le Mans Blå: i3 är en helt annan BMW-produkt än vad du är van vid tidigare. Bara att vara tacksam, för din del att du kan byta om ett år och till den sjukt låga leasingkostnaden för oss alla:)
Mvh
Asken
"Har man väl börjat köra el så vill man inte tillbaka". -Erik af W Stockholmssektionen
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Lemans Blå>> Nä, jag har hört liknande kring implementationen i X1 och X2 också där det är rent kamerabaserat. Så "bra nog" fick vara inom fnuttar. Tesla har som strategi att vara helt kamerabaserade och nyproducerade Model 3 har bara kamerabaserad "autopilot", blir intressant att höra hur väl den fungerar i längden. Att bara lita på en sensormodalitet kommer alltid ha sina begränsningar.

Edit: Tesla har dock betydligt fler kameror och mer utspridda runt bilen så det är definitivt inte lika känsligt som BMW-systemet på "småbilarna". Prestandan än så länge verkar bra på Teslas system, dock finns det en del debatt kring om det verkligen går att gå hela vägen med bara kameror. Vi får se!
@Asken, vilken resa till I3 :-)
Bil beställd i december men inte hört något ännu mer än i mars att de på Bavaria inte visste något då om produktionsplats.

/Anders
Med de begpriser som i3 stigit till och att leveranstider och tillgång på leasingbilar inte fanns så blev det en beg Renault Zoe 40kwh istället för mig. När jag ser en i3 så ser ju den mycket finare ut, men nu har jag en betydligt billigare bil med 2 års garanti kvar. Det verkar vara ett sjukt sug efter elbilar med rimlig range. Jag tror i3 och Zoe med minsta batteriet fortfarande är hyfsat prisvärda, men i3 med stora batteriet eller REX hittade jag helt enkelt ingen för rimligt pris. Vart bråttom att handla åxå då min fru mycket ogärna kör manuellt växlad bil, så var tvungen ersätta Passat GTE jag lämnade tillbaka. Dök upp en prisvärd Zoe på en av de större försäljarna precis i närheten så fick bli så... Följer dock denna tråd, kanske kan det bli en beg i3 120 om ett par år när priserna lugnat sig lite.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Fan, dök upp en rätt utrustad i3S Rex i Kungsbacka igår för 269'. Uttagen juli 2018.

Hade varit en bra uppgradering för inte alltför mycket pengar. S och två år nyare. Annars lika.
Otroligt vilken pionjär du blev Mårten på elbilsområdet! Tänk alla "belackare" här för några år sedan :-) Nu ska vi nästan ALLA åka på eldrift! Just nu är det bara att köpa alla elbilar man får tag på. De kommer att vara guld värda om något/några år och def säkrare placering än på börsen! Nu kan ju inte folk heller spekulera i bostadsprisernas uppgång längre!

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Även en blind höna... ;)

Började med att vi behövde en billig andrabil när vi flyttade till hus och jag insåg redan 2015 att en elbil borde vara perfekt med sitt låga förmånsvärde. Men det kom lite saker emellan så det blev inte av att jag faktiskt köpte en förrän 2017 (när 94Ah batteriet och trefasladddning också kom). Brottades lite med mig själv och min självbild. Ville först inte ha nån i3 då jag inte kände mig bekväm att åka runt med något som så uppenbart var en elbil. Så det blev ett par M2 och en 435d GC innan jag till sist tog steget... Kände ganska snart att det inte fanns någon återvändo så efter ett par månader blev det även en Model S.

Ja, det har väl börjat svänga lite iaf. Men om ytterligare 5 år så tror jag det hänt ännu mycket mer. Då tror jag faktiskt det kan ses som anmärkningsvärt om man köper en bensin eller dieselbil. Den som lever får se. :)

Ska man gå efter vad som hänt i Norge så kan man nog tjäna pengar på elbilar framöver. Alltid är det någon som inte vill/kan vänta i ett år på en bil. Så du är bra positionerad Anders. Bara fortsätt mata på med beställningar. ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla och Verdi, ni är väl båda Uppsalabor? Jobbar ni i Stockholm? För i så fall är det ju en av de ideala sträckorna och har varit länge för elbilar. Lång nog så att det faktiskt går en del bränsle om man kör fossilt, men samtidigt inte längre än att många av de tidiga elbilarna klarade sträckan. Snart ska jag sluta bränna bensin på mina resor till och från jobbet.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Inte Stockholm men har ändå ungefär så långt till arbetsplatsen. (Där de har 3 stora vattenkokare.) Är betydligt trevligare körning än till Stockholm (och mindre trafik!). :)

Åker dock inte varje dag. Ca varannan dag blir det väl nu när pandemin är "över".
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som 288 mot kusten. Har de fått upp laddplatser vid personalparkeringen där?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag föredrar väg 290, som är lite kortare, krokigare och bara har två fartkameror åt vardera håll den sträcka jag kör. :)

Jadå, finns några stolpa från InCharge. Går dock lika bra att ladda på nån av alla motorvärmarstolpar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Såklart! Jag åker bara åt det hållet när jag ska till Öregrund, så därav min tanke på 288.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.