|
Sida 10 av 29
|
|
|---|---|
|
Körde 4:a år utan laddbox med min i3:a laddade i vägguttaget fungerade bra, men tog ju en stund att ladda fullt, tror jag fick ca 2,7kw från väggen. År 5 skaffade 3-fas box då vi hade 2st elbilar. Sedan sålde vi huset. Nu laddar jag 2st Teslor via vägguttag(2st olika uttag) fått ställa ner effekt till 9a (220v) per uttag. Fungerar också bra. Många domedagsprofeter som tror att hus, bil och du brinner upp utan laddbox... |
|
| Att konstant ladda elbil med Schuko ÄR en dålig idé. Kontakten ansluts med tunna bleck bara inuti kontakten. Ett CEE uttag å andra sidan är gjort för att leverera mycket högre effekt under lång tid, det är inte Shuko. Så uppgradera åtminstone till ett 1-fas Cee uttag (blått) om du inte har möjlighet eller lust att skaffa laddbox eller trefas CEE. | |
| Jag skulle säga att det är rent ut sagt idiotiskt att ladda ur vägguttaget. Om du inte har järnkoll på hur ledningarna är dragna i huset så är det förenat med stor brandfara. Finns många exempel på hur det har blivit varmgång i kopplingsdosor med brand som följd. | |
|
Sådär ja, efter 5 månaders väntan så blev vagnparken 5, optimalt? Du kan ju bara använda en bil i taget sa mamma. Jag svarade med att, du har ju 17 par skor och kan bara använda ett par i taget... När jag kollade så visade det sig att jag själv har flera än 17 par skor, ouupppsss.... Dessutom är det flera par BMW-skor ursäktar inte det.. Färgen Blue Ridge Mountain met var mycket snyggare i verkligenheten. Jag saknar inte skinn mm. Lucka kan jag klara mig utan. Det skulle möjligen vara att H/K hade varit kul att ha men det är så sällan jag poppar på numera, lyssnar oftast med lurarna i mobilen. Trevlig proffsig säljare och smidig genomgång av bilen. BMW CS skylthållare monterad innan bilen lämnade hallen! Guddotter firar ett år med körkort idag fredag så hon fick ta bilen från handlaren, jag får förtroendet att få tillbaka den fredag eftermiddag:) Jag har kommit fram till för egen del att det är bara dumsnålt att inte skaffa en box. Bavaria har kampanj på en Charge Amps Halo 11kWh för 8600kr plus lastbalanserare. Det blir till att beställa en sådan nästa vecka. Trevlig fälg på Er och grattis till Er som väntar på Er bil och bästa tillfället, att få hämta bilen med 9km på mätaren när den står nyladdad, polerad och ren i leveranshallen! Asken |
|
|
Grattis Peter! Gillade din text om eldrift i senaste Bayerisches Blatt också. Jag gillar faktiskt att läsa alla artiklar om M1, gamla bilar från 70/80-talen och Alpina-reportage också. Men det var ändå uppfriskande och kul med lite framåtblickande rader bland all nostalgi. Blir lätt "det var bättre förr" i den tidningen. Dock tycker jag du var lite feg som kände behov av att liksom fjäska för skeptikerna genom att understryka vilka andra bilar du har och har haft. Men det är väl lite förståeligt med tanke på läsekretsen. :) |
|
|
Jag har spanat på annonser på i3, jag är ute efter en "billig" bil, ca 130-180k, då blir det med lilla batteriet och då behöver det vara en REX för att klara en av de resor vi gör då och då. Men, jag är lite förundrad. Ligger endel privata bilar ute för ~165 med 15.000 mil på mätaren, de säljs inte utan ligger kvar läääänge. Även på handlare så ligger bilarna högt och länge. Har kommit nån enstaka bil för ungefär de priserna (~170, med 10.000 mil och vettig utrustning) som då sålts rätt snabbt (har varit långt bort från mig). Låg i två månader en supersnikutrustad med 10.000 mil på mätarn för 150.000. Den har nu "flyttat" till en annan handlare och ligger ute för 179.000. Jag förstår inte, varför sätter handlarna så dyra priser. Är det att tillslut så köper nån för det priset även om det tar månader? Eller går det att pruta (de jag mailat till säger att det inte går, men kanske måste man vara där på plats och schakra)? Jag har full förståelse att en lågmilad 2015 med 6-8.000 mil och bra utrustning kan kosta 180-200. Men en i normalslitet skick, ganska lite utrustning och 15.000 mil på mätarn... Ska ligga bara 10-20 under en riktigt fin? Jag kastar nog in handduken på i3 och siktar på 2018-2019 40kw Zoe med under 5000 mil som med lossköpt batteri verkar gå att få för <170. |
|
|
...jag vet inte hur man editerar sina inlägg... men adderar att jag kan tänka mig att betala uppåt 200 för en 94 REX med runt 6-7.000 mil... Men de som är vettigt prissatta och har låga mil verkar vara 60 bev. 94 och 120 är dyra, REX är dyra. Undrar om det ändå skulle funka med en 60 bev... |
|
| Har också spanat lite på i3an som brukis jämte M2an. Men tycker att priserna som begärs för högmilade vagnar av första årsmodellen är väl höga. Känns som billigaste i3an har kostat 150k sen medeltiden ungefär........ | |
|
Tack Verdi! Får snart tillbaka bilen:) Tack för att du gillade artikeln. Man ska veta att den där artikeln var 8 sidor lång en gång.. Jag fick dels korta ner den rejält, dels ta hjälp med färdigställandet. Den ska sammafatta mina 30 år som fossilbilsförare, 9 månader med först en del i3 och sen två omgångar iX3. På dom nio månaderna "förlöstes" en ny liten ElAsken som kommit ut i en helt ny verklighet:) Transformationen av hela mitt inre, min själ och sinne blev som att lära om en hel del från början när jag var 18. Drivmedel, laddning, körsätt, respons från chassie, drivlina och annat. Artikeln är skriven som en liten kopia av min resa och den resa nog flertalet medlemmar får ta de närmaste åren. Det händer en hel del med ElAsken från när han skrev artikeln i nov-jan till idag. Idag känner jag, nu när jag klivit över till el så vill jag inte gärna tillbaka till fossilt. Iaf inte som bruksis. Jag tankade för övrigt min Kubistar för första gången sen i Oktober. Det kändes väldigt ovanligt. För Er övriga i tråden så kan jag nämnda att pga halvledarproblematiken och Ukriaina så kommer bilar som ska levereras i Maj Juni inte kunna fås med den stora skärmen til Navi Pro utan med den lilla, komponentbrist. När Bavaria Kista fick reda på detta så har de börjat ringa runt till sina kunder som har beställt bilar och har hittils fått ett avhopp men flera är nog att vänta runt hörnet. Det betyder att bilar beställda under den vanliga privatleasingkampanjen, 3300kr i mån i 12 mån ink v däck och met och 1000 mil kanske blir tillgängliga men det vet man mer om i mitten på nästa vecka. Kontakta filip.stankovic@bavariabil.se så är du intresserad av en bil, Det här gäller alltså inte BMW CS kampanjen för 2040kr/mån. Med dagens bränslepriser så kommer snarare begpriserna på elbilar att öka än sjunka... Trång sektor på marknaden och dessutom exporteras en del bilar. Mvh Asken |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag har köpt 2 st e-Golfar i Tyskland, då priserna är klart lägre där. Här är en I3 94Ah med 3000mil för runt 200kkr. Tillkommer 6-8000 att köra hem och regga. Länk |
| Asken, vilken laddkabel fick du med bilen? | |
|
Erik G: 2 olika, dels 220V Schucko och heter den, Mode 3 Fas 2? Den som går från en vanlig laddstation till AC uttaget på I3. 11KWh laddning max. Åkt utflykt till Enköping och en blivande i3 leasare fick provköra bilen. Han hade gjort tvärtom från mig, skaffat laddbox för ett tag sedan och bilen kommer v16. Jag fick inviga hans laddbox. Ny upptäckt. Det går att lämna nyckeln i bilen och bilen avslagen men öppen och sen låsa den med My BMW appen och låsningen fungerar. Över 100km/h är mördande för räckvidden på el, tur att man gillar att köra långsamt på el:) Mvh En mycket nöjd Ask med 225km på mätaren |
|
|
Fick besked igår från BMW Nacka att vår kommande i3:a som beställdes i början på december kommer att produceras v19 och antagligen levereras v21. Den kommer dessvärre ha den lilla infotainment-skärmen(business) men vi fick iaf kompensation i form av gratis försäkring under hela leasingperioden(1 år). Gör månadskostnaden riktigt rimlig! |
|
| Har märkt att bilen bara laddar på 1 fas och 3,6 kW vid ett par laddsessioner hemma. Jag laddar med en Easeebox. Lossar man kabeln och väntar nån minut laddar den åter med 3 faser och 11kW. Irriterande fel. Teslan laddas med samma box och kabel u.a. | |
|
jonasjonas: Nu är det här ett gammalt minne men jag tror jag läste en postning där det handlade om att easee-boxen respektive BMW-bilen stödde delvis olika protokoll hur dom laddade. Olika bilar kan ha olika protokoll. Om BMw stödde ett "nyare" protokoll eller inte låter jag vara osagt. Problemet framkom vid kontakt med easeee vill jag minnas men du får söka info själv. Kolla med "sök inlägg" funktionen ovan till vänster. Mvh Asken |
|
| Jag har Easee och har inte haft några problem med den och I3. | |
|
Beställde 15 november Leverans 13 april Bästa påskägget på flera år :-) |
|
| Hämtar min på tisdag :) | |
|
Grattis Freddan och Erik. Det är en jättekul liten bil med mycket körlek! Vad mer är roligt? Jo bilen har en ”app” som heter min BMW. Om jag ser två måsar närma sig bilen för att släppa sin avföring på den så trycker jag i appen och vips så dubbeltutar bilen på dom! Så kommer det ut genom öronen på dom istället... Mvh Asken |
|
|
Ang 1 och 3 fas laddning, läste nån annanstans om en bugg i nån bil (Hundai) som kunde ladda både 1 och 3 fas, så att den börjar känna av om bilen tar 1 eller 3-fas. Om det är 1 fas så koppas bilens interna laddare om så att den kopplar ihop 2 faser för att kunna ladda snabbare (bilen hade typ 8A på varje fas, men för att få 16A på enfas kopplar den ihop). Om man då tex haft en huvudsäkring som gått, ställer bilen på laddning, laddningen börjas... på EN fas. Så när man drar i huvudsäkringen så har bilen kopplat ihop 2 faser och installationen grillas därmed. Jag tror inte det är ett "protokoll" som styr detta, laddarna är "dumma" så det är nog bara nåt som känner lasten och känner vilken A-klassning kabeln har och sen laddar utefter det. Men det är säkert en ordning bil och laddare gör dessa "test" på, som kan balla ur om timingen är fel. Man borde givetvis satt en databuss på laddkabeln så de kunde kommunicera ordentligt. Kör man Tibber så har de en integration mot bilen, via molnet, dvs Tibbers server frågar bilens server hur laddningen går. Det går alltså via luften, inte via laddkabeln. På min VW funkar det om man ska vara positiv "sådär". :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.