|
|
|
|---|---|
|
Man ser ju bara de som har haft problem med denna bil på forumen och kan därför vara svårt och avgöra. Men jag funderar starkt på en 320i med N43 motor? Vad tror folk | |
|
90 % av ägarna till bilar med den motor du nämner kör väl problemfritt (map på motorn då), så.... Men det är klart, jag skulle nog sikta på någon annan motor som inte har dokumenterad problemhistoria, bara för att slippa att vara orolig helt enkelt. |
|
| Eftersom jag inte tillhörde dom 90 %-en så kan jag ej rekommendera den motorn p.g.a ett evigt bytande av t-spolar och spridare under tiden från 0 - 15000 mil, | |
|
Verkar vara ganska så dålig kvalitet på dessa BMW motorer Har kört fyrcylindriga Saab turbo motorer i åtskilliga tiotusentals mil. Dom fungerade klanderfritt, gick hyfsat snålt och hade bra kraft. Och det var tio år tidigare. Visserligen mer grovhuggna, men dom gick inte sönder. Och om så var fallet var det billiga åtgärder. Verkar som om man missat något där nere i Bayern när man konstruerat sina "förfinade" motorer. Eller så skall dom bara fungera tills den tvååriga nybilsgarantin är slut. |
|
|
Hej. Jag skulle faktiskt avstå. Har just köpt en bil med N53 som nästan är samma fast 6 cyl. Den gick inte hem ens. Troligen kassa spridare. Även om bilen blir lagad kommer man alltid att vara orolig. Jag tycker dock att bilen är så fin så det får kosta lite i värsta fall. Gott nytt år Peppe |
|
|
Helt otroligt hur mycket dyra fel man kan godta/utstå på en BMW å ändå tycka att det är värt det. Kanske inte så konstigt att man inte ser allt för många taxibilar av BMW fabrikat..... Visst är det trevliga bilar, men skulle aldrig ha en där garantin är slut. |
|
|
Jo det kan nog vara så. Men det är många märken som har haft problem med moderna motorer som ska gå snålt. Kan även tala om att vår E91 har rullat 8000 mil nu. Den har kostat oss en glödlampa utöver vanlig service. Kan tala om att den bil som har kostat överlägset Mest i reparationer hade en stjärna på huven. Sedan har vi haft 2st Saab med kedjehaveri. Samt en Opel med Kamkedja som kuggade samt lite högtryckspumpar. Men när BMW krånglar blir det genast livat. Tror det beror på att det är ett entusiast märke som detta forum mfl skriver mycket om. Men var och en får tro på sitt. Gott nytt år Peppe |
|
|
Det är lite som lottdragning. Köp istället 325 och uppåt. Mycket starkare och säkrare motorkonstruktion. Beror ju också lite på hur länge tänker du ha bilen. Ska du ha den i mindre än ett år så är det kanske ingen fara men tänker du bevara den i några år så är det nog riskabel investering. |
|
|
En anledning till varför det blir liv när motorhaveri drabbar BMW kanske kan härledas till premiumstämpeln och prisbilden? Att kamkedjan behöver bytas i takt med kalsongerna är kanske inte så förargligt på en Citroën C3 för 140-150kkr. Men när man står med en kamkedja som sjunger och viner som en stenkross i Malmberget på en BMW 320d för 370kkr kanske man blir något mer besviken? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.