AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.258

Vibration vid Inbromsning

Sida 2 av 2
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag har bytt allt i framvagnen innan ( Mayle HD ). Besiktningen sa att allt de brukar slå ner på är bytt, precis alla stag är bytta. Jag har en polare som också får byta var 600 mil. Jag har även läst det här någonstans.

Ok är bytta runt om.

Konstigt det här---
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Lånar tråden, hoppas ok.

Jag har liknande problem med vibration vid bromsning som jag upplever kommer från bakvagnen/bakhjul. Känner dem främst vid bromsning i högre hastigheter och knappast alls vid bromsning under 50 km/h. För ett halvår sedan bytte jag skivor och klotsar runt om, dels för hopp om att bli av med vibrationer, dels för att skivor och klotsar var rejält slitna och bromsade inte heller över hela skivan vänster bak. Zimmerman skivor. Bilen hade korrekta bromsvärden vid besiktningen i april dvs efter bromsbytet men med vibrationer.

Nu kvarstår dessa vibrationer och jag undrar vad som borde vara min första felsökningsåtgärd? Många menar ju att sådana här vibrationer sällan har med skivorna att göra. Är det istället något stag eller någon bussning som man lämpligen kan börja med att "känna på"? Eller borde jag smörja glidpinnarna igen? Kan de orsaka vibrationer? Jag upplever visserligen ingen anliggande broms. Några andra lågt hängande frukter att börja med?

Bilen är en e91 -07 med 20 000 mil.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Har du varit noga med rengöring av anläggningsytan mellan fälg och nav ?

Det är superviktigt ! Det ska ta minst 10 minuter om inte mer att rengöra fälgytan, du ska vara väldigt noggrann. Ingen slarv och tro att det spelar ingen roll , dra allt till sin slutspets typ.

Börja där och se hur det ser ut.

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Tack för tipset, ska prova detta. Jag var nog inte särskilt noggrann. Jag tog bort lite oxid med ett fint sandpapper på navet, inte anliggningsytan men det tog inte lång stund. Är sandpapper rätt metod eller bör man använda något tvättande medel? Tidigare har jag haft hjulen på hotell och vet inte hur noggranna de har varit med rengöring men min gissning är nog inte så noggrann då hjulskiftena brukar gå ganska snabbt. Vill minnas att man kan se hur fälgen suttit på bromsskivan. De spåren kanske ska bort, eller?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har du "bromsat in" skivorna riktigt efter byten?
Transocean
Eftersom alla stagar verkar vara bytta undrar jag hur är det med stötisar och stötdämparlagren? För skivor slår sig inte.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
stötisar är bytta också, allt är nytt i framvagnen. precis alla delar. Inget skräp utan Sachs / Lemförder delar. Monterat det precis som man ska. Drar åt all bultar när bilen står på backen. Det konstiga är att det fungerar i 500 mil sen blir de skeva igen. Jag läste igår att en här på forumet bytat 6 gånger på sin E39:a. En polare som kör X3 har också bytt flera gånger.

Varför kommer vibrationer inte direkt utan just efter några 100 mil ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
anma0572

Du kan gengöra med svinto , det repar inte men är samtidigt bra att få bort all smuts. "gröna sidan upp" på de små svamparna går också bra, men jag tror de repar lite. Slinter du med svampen så kan det lätt bli märke där du inte vil ha det...Rengör så du får ytan så ren som ny, det tar tid och är tråkigt. Fortsätt till du nästan kan spegla dig i fälgen :) och på navet såklart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara oken som kärvar lite...kolla/rengör kolvarna och glidpinnarna.

Tänk på att du har två anligggningsytor på bromsskivorna - en som går "in" mot hjullgret/navet och den "yttre" som är ytan som möter fälgens baksida.

Båda dessa ytor måste vara rena - överarbeta hellre rengöringen med slippapper/stålull och bromsrengöring innan du ev. lägger på ett tunt lager fett (koppar-/alu-pasta eller hjullagerfett etc.) för att få rostskydd.

Sedan kan körprofilen påverka:
Kör du bromsarna riktigt varma och sedan stannar och håller bromsen nere (t ex. vid trafikljus), får du ett "avtryck" från klossarna på skivorna då det sker en materialöverföring av friktionsmaterialet - det ger vibrationer. Avtrycket kommer att byggas på för varje varv som klossarna ligger an mot skivan vid lätt/normal broms så problemet eskalerar. Ibland går det att bromsa bort sådana avtryck genom att köra fort och bromsa riktigt hårt några gånger, i vissa fall får man svarva bort yttersta ytan på skivan för att få bort avtrycket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Nu har jag rengjort nav och anliggningsytan på fälgarna noggrant men det blir ingen skillnad. Jag upptäckte i samband med detta att på vänster bak kan jag känna och höra hur skivan kniper en aning en gång per varv. Man hör ett litet skrapljud. Ska jag tolka detta som skev skiva? Dessutom tycker jag att hjulet snurrar tungt, det gäller även höger bak. Om jag med upplyft bil snurrar på hjulen så stannar de omedelbart då jag slutar tillföra handkraft. Borde det inte snurra lite lättare?

Johan B: Min bil är automatväxlad och det är vanligt att jag håller foten på bromsen tex vid ett rödljus istället för n-läge och handbroms. Kan man se det avtryck på skivan som du nämner om det har blivit en materialöverföring? Jag kunde inte se något särskilt på skivan på den plats där den kärvar en aning.

Den rengöring du nämner menar du väl vid montering av en ny skiva? Jag får erkänna att jag inte var överdrivet noggrann med rengöring när jag satte dit de nya skivorna. Jag rengjorde men inte metallrent direkt. Ska bättra mig:) Däremot tycker jag att jag var noggrann med rengöring och fettning av glidpinnarna. Kanske kan göras bättre ändå.

Om det nu är en skevhet i skivan som jag har identifierat så ställer man sig förstås frågan varför det har uppstått efter bara några hundra mil? Kan det ha att göra med min slarviga rengöring?

//Anders
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
som du nämner så är rengöring den stora biten !

Tänk så här: PÅ sommarhjulen har du typ ett "avtryck mot navet" , där blir liksom en skugga av anläggningsytan fälg och nav. Inte mycket men ändå.

På dina vinterhjul är där oftast en annan anläggningsyta , mönstret är inte samma. Det blir som att sätta handen mot en annan persons hand, de matchar inte ihop. Efter ett antal byten så blir det mer och mer smuts på ytan, oftast ärjar det framförallt på fälgens yta.

Jag har jobbat med däck i 15 år, har varit med om de mest märkliga vibrationerna. Väldigt ofta är det när man skiftar sommar/vinterhjul pga smuts mellan fälg/nav.

På med nya skivor/klossar bak och försök renovera bromsoken. Enklast och billigast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.