|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med vibrationer vid inbromsning. Hårt eller mjukt på pedalen spelar ingen roll. Från 200 och ner vibrerar hela bilen. Jag har bytt nästan allt. Nya skivor fram och bak. Klossar fram och bak. Bärarmar , stabsatg fram ( alla ) Nya däck ombalanserade 2 gånger. Hjulinställning två gånger. Slipat noga på fälganläggning och skiva, så inget smuts finns där. Det har varit samma med gamla och nya delar. Jag kan inte lokalisera det....det enda jag inte bytt är styrleder. Bilen är nybesiktigad och de sa att jag bytt allt de ville anmärka på. Skivorna är från Getech ,slitsade med Greenstuff belägg. Samma med vinterhjul eller sommarhjul. Jag har en svag känsla att det kan komma bakifrån... Någon som har en idé ? Per | |
|
Skulle svarva skivorna idag. Efter mätning i svarv med indikatorklocka är skivorna spikraka. Satte i nya Brembo klossar fall i fall. Har bara kört sakta än så länge med svaga inbromsningar. Upplever att bilen vibrerar i stolen /drivlinan vid 100 km, det kommer och går var 100 meter...känns skumt det här med vibrationer. |
|
|
Vet att dåliga bussningar i framvagn kan orsaka vibrationer vid inbromsning. Vibrationer vid körning som upplevs i hela bilen kan ju va kardan, kolla så att det inte har lossnat nån balansvikt, sen kan ju om det sitter en sån på din bil, hardyskivan som börjar bli dålig. |
|
| Ett hjullager med lite glapp i? | |
|
Allt ok nu med nya skivor från Zimmermann :) |
|
|
Bytte du fram eller bak? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| både fram och bak, inget att chansa på...var trött på det bara. Jvl fina Zimmermann coated skivor ! | |
| både fram och bak, inget att chansa på...var trött på det bara. Jvl fina Zimmermann coated skivor ! | |
| Vilka sorts bromsbelägg valde du till? Har haft samma problem ett bra tag nu.. | |
| Brembo standard typ. Köpte på Adbildelar. | |
|
Ok. Beställer nu. Saaaaatan vad glad jag blir om det här löser problemet. Återkommer. |
|
|
När det vibrerar vid bromsning hos en E39:a, brukar det oftast vara MINST dragstaget som är slitet i bussning/led. Sedan kan det givetvis vara flera saker som samverkar med de slitna dragstagen, som t ex. ett litet fel på bromsskivorna (då brukar det oftast inte vara skevhet utan att man fått ojämn materialöverföring från bromsbeläggen på skivorna - kan lätt ske om man kört hårt och stannar och håller nere bromsen = man får ett "avtryck" från bromsbelägget på skivan). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Har man slitna dragstag och bara byter skivor och belägg, brukar det vara bra ett kort tag för att sedan återfå vibrationerna relativt snart efter bromsbytet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag har en kontakt i Malmö regionen om någon vill svarva skivor. Skicka ett mejl så får du kontakt den vägen. theone1973@live.se | |
| Är dragstag lika med styrled? För det har jag vart o ryckt på och det är varken skevt eller dåliga bussningar på. | |
|
Doer, nej dragstaget är #4 (med bussningen #5). De stagen tar upp stora delar av bromskraftens påfrestning på hjulupphängningarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, dom borde vara i bra skick, har vart å ryckt på alla "leder" under bilen och kunde inte känna någon som var lös eller hade dåliga bussningar. Vad menar du med nr4 och nr5 (#)? |
|
|
Delarna på bilden förstås....men det kanske blir lättare att förstå om jag bifogar länken jag glömde i förra inlägget! ;) Länk Ibland är alla bussningar/leder lite halvdåliga men tillsammans gör slitaget att totalen blir för stor och då får man vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolla dina bakre hjullager | |
|
skivorna fram börjar bli krokiga..igen. Vibrationer vid inbromsning 120 och uppåt. Har smugit sig på under en längre tid. Denna gången ska jag testat ATE power disc skivor. Konstigt att behöva byta skivor så här stup i kvarten :) Jag har nog kört runt 5-600 mil bara sen sista bytet (Zimmermann ) |
|
|
MÄT skivorna! Troligen är de INTE skeva utan du har troligen slitna delar i framvagnen. Det är mycket ovanligt att skivor slår sig (även om många tror att det är skeva skivor så fort det vibrerar), oftast (i typ 95% av fallen) är det andra problem. Jag hade t ex. kärvande frambroms på Santa Fen och då blev högerhjulets broms så varm att skivorna blev blåanlöpta, fälgarna kolsvarta av bromsdamm och så varma att man inte kunde lägga handen på fälgen. Vibrerade gjorde det givetvis... Efter byte av bromsok och belägg gick bilen som vanligt igen - bromsskivorna slog sig inte ens vid den temperaturen! Så sök lösningen på ditt problem på annat håll, än att byta skivor stup i kvarten! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.