|
|
|
|---|---|
|
För ca 1 vecka sedan uppstod problemet för första gången. Jag hade precis tankat bilen och skulle svänga ut från macken. Utfarten från macken ligger vid foten av en längre uppförsbacke, precis när jag svängt ut och svängt upp mot backen så börjar bilen hacka kraftigt och rejält. Det var knappt att bilen kunde ta sig upp för den 300-400 meter långa backen. Väl uppe rullade jag bilen åt sidan varpå problemet i samma ögonblick försvann. Sedan dess har jag inte märkt av problemen, bilen har gått problemfritt under 1 vecka och bilen är använd varje dag, tills idag. Hade precis lämnat hemmet och hunnit ett par kilometer när jag saktar in för ett farthinder. Vid 2:an växel uppstår problemet igen, om än inte riktigt lika kraftigt som vid första tillfället. Denna gång försvinner dock inte problemet. Hackandes tar jag bilen försiktigt hem igen. På vägen hem tänds därtill motorlampan. Motorn hackar inte om jag frikopplar och ger gas, men så fort en växel läggs i och bilen rullar så hackar bilen. Upplever dock även att bilen/motorn "vibrerar" lite grann när bilen står still på tomgång. Någon som har egen erfarenhet av detta eller som tror sig ha en aning om vad det kan röra sig om!? | |
|
Spontant låter det som en dålig tändspole - vanligt fel och ger den typen av symptom. Men för att veta mer säkert bör du göra en felkodsavläsning! Tändspolar är inte så dyra och väldigt enkla att byta själv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar Johan, det låter hoppfullt om detta skulle utgöra problemet! :) | |
| Om det nu är dålig/trasig tändspole, vad är då riskerna/konsekvenserna med att köra bilen till verkstad, ca. 1,5 mil, mån tro!? | |
|
Vibration vid tändspolefel är ganska påtaglig och kan lätt testas genom att försiktigt koppla loss 1 tändspolekontakt i taget under drift. Märker du ingen skillnad i motorgången är det fel på den spolen. Ta bara bort kupefilterhållaren så bör du komma åt cylindern längs in. I övrig kan tjuvluft ge liknade fel om du har en stor läcka, en liten läcka ger inte så grava symptom. Troligast läcka i gummiröret efter luftfilterburken. Att köra med den en kort sträcka bör gå bra till verkstad. Motorstyrningen bör ha stängt av den cylindern som är ev drabbad av dålig spole. |
|
|
Ok, tack för svar! Är din uppfattning att det bör kunna funka att köra bilen kort sträcka till verkstad i båda fallen!? Dvs. oavsett om problemet rör "tändspolefel" eller "luftläckage" i luftfilterburken!? Mvh Fredrik |
|
|
Fick in bilen till verkstan idag. Bilen "hackade" betänkligt från start på 1:an och 2:ans växel, och jag tänkte att detta gå aldrig. Men vid 3:ans, 4:ans och5:ans växel så upphörde hackandet helt och höll sig hela vägen. Enligt mecken på verkstan så är troliga/möjliga orsaker ovan nämnda; trasig tändspole, eller läckage i luftfilterburken etc. Men han skulle inte vilja "sätta pengar på att så är fallet", som han uttryckte det. Han menade att om det vore dessa fel så borde problemen vara permanenta och visa sig hela tiden. Felsök på Måndag ger sannolikt besked... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.