|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hjul som har suttit på en BMW F10, passar de min 320i E91 2008? | |
|
Hjul: NEJ Fälg: JA |
|
|
Inpressningsdjupet skiljer sig också...iofs inte supermycket, men troligen tillräckligt för att det skall överstiga +-15mm spårviddsförändring på hjulaxeln = olagligt och olämpligt. Sedan är däcken för stora som redan har nämnts. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dessa däck sitter på: 225/40R18 Dessa passar alltså inte min bil (lagligt)? |
|
|
Jo det är rätt dimension för E91, men det är inte den dimension som sitter på F10. /Jonas |
|
|
Det står så här i annonsen: 225/40R18 däck, balanserade och fräscha Suttit på en BMW F10 Så kommer dessa passa rakt av på min E91 2008? |
|
|
Dimensionen är korrekt för E61 (men fel för F10). Fälgarna passar fysiskt men flyttar ut spårvidden (hur mycket beror på exakt vilka fälgar det är), troligen så mycket att du hamnar utanför laglig gräns men samtidigt så lite att de får plats utan större problem - för att säga säkert måste man veta exakt vilka fälgar det är men E61 brukar väl ligga runt ET35 medan F10:ans fälgar brukar ligga runt 45mm. Att föregående ägare kört med "för små" däck är i detta fallet bara positivt för dig om du köper dem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Tack för dina svar, uppskattar de! Jag har aldrig varit så insatt i däck och fälgar, men alltså köper jag dessa och sätter på de. Kommer jag få problem när jag besiktar bilen? Är det någon säkerhetsfråga för mig själv som kör bilen? Något som polisen kan anmärka på? |
|
| Johan B: 225/40-18 är en konstig kombo för e60/61. Normalt är 245/40-18. | |
|
Kane, inte enligt BMW: Kolla här t ex.: Länk De anger 225/40-18 som "rätt" dimension... BMWGER, man måste som sagt veta mer exakt vilka fälgar det är för att svara säkert. Men om man utgår från att spårviddsförändringen är mer än 15mm/hjulaxel (dvs. mer än 7,5mm/fälg) utifrån de min/max-mått som BMW har typat bilen med, så är det olagligt spårviddsförändring. Men med så liten förändring är det lite långsökt att det skulle innebära juridiska problem - men visst i ett extremfall kan kanske försäkringsbolag vägra ersättning vid olycka om de anser att detta varit orsak till/del i olyckan. Rent tekniskt får du större hävstångseffekt i hjulupphängningen som ger mer spårkänslighet och mer påfrestning på lager/leder/bussningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Vilken information om fälgarna behöver du för att kunna veta säkert? Kan fråga säljaren om uppgifterna |
|
|
Du kan själv kolla - på fälgarna finns ett art.nr. som du kan använda som "sökord" i realoem.com (som jag länkade till ovan). Där står ET-värdet (inpressningsmått i mm). Sedan får du kolla i ditt reg.bevis vilka dimensioner/fälgar som är angivna och jämföra med de fälgarna som säljaren har. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: I princip alltid står inpressningen ingjutet/instansat på fälgen, brukar stå ET xx eller IS xx (x=siffra). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Nu har jag fått uppgifterna 5/120 72.6 ETT 30 Kan du hjälpa mig och kontrollera att detta passar? |
|
|
Vilket ET-värde står det i instruktionsboken/reg.beviset? Spontant bör det fungera då E91 brukar ligga runt ET35 mm = ca 10 mm spårviddsförändring på hjulaxeln. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälg fram 7Jx16/ET31/ET34 Fälg bak 7Jx16/ET31/ET34 Detta får ja fram.. |
|
| Ska man veta precis hur fälgen hamnar i hjulhuset behöver man veta bredden med. Jag körde med 8 tum breda fälgar med ET30 på min 325 -09 och det var inget som märktes på nåt sätt mot originalfälgarna som var 8 tum breda med ET34. | |
|
GE, 5/120 72.6 ETT 30 Så inget av detta säger bredden på fälgen? |
|
| Nej tyvärr inte. Du ska ha ett mått som är runt 8 tum om fälgarna ska passa på din bil. Dom måtten du har fått är : bultcirkel, navhål och et-mått. | |
|
Med tanke på däckbredden, kan man nog förutsätta att bredden på fälgarna inte är överdrivet breda utan snarlik de som är avsedda för E91... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För vara helt säker på att det inte är några konstigheter kan jag fråga säljaren, men står bredden på fälgen? För det sitter däck på fälgarna, vet inte om man kan mäta rätt då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.