AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.306

Har jag någon sorts launch control i min manuella m235?

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Kort fråga.. när jag har ettans växel i och kopplingen i botten varvar bara min m235a runt 3000varv trots fullgas.. ska detta va någon sorts manuell launch control eller varför spärras varvtalet runt 3000 varv vid koppling nertryckt plus full gas?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara en skyddsmekanism? Finns väl ingen vettig anledning att varva fullgas med kopplingen nere?
sh
271
shirack
Nej jag vet ej, hat ej varit med om de på andra bilar. Men blir jävligt bra start om man startar på det sättet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, ibland får man ju göra vissa uppoffringar för en bra start. :)
sh
271
shirack
Ja vet inte vad de skulle va man offrar faktiskt men :)

Undrar bara om spärren e där för att skydda nått eller för man ska kunna få optimal start
Är ju likadant på många standardbilar, tex en VW Caddy 1.6D -12 :D. Spärrat vid 2700 varv/min stillastående. Rullar man däremot så finns det ingen varvtalsspärr oavsett vilken växel man har i, eller inte har i... Min gissning är att det där har ungefär inget att göra med LC? Testa o rulla i friläge i typ 5 km/h o tryck sedan plattan i mattan, fortfarande spärr vid 3000 varv/min?
Verdi
På M2:an släppte varvtalsspärren om man höll nere gasen i typ 5 sekunder.
Kan vara värt att kolla om man kan reglera varvtalet på någon knapp på ratten, isf är det definitivt ett launch control-läge.

Är funktionen densamma vid kall eller varm bil?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Shirack, att släppa kopplingen med fullgas sliter på kopplingen, så det du offrar är primärt livslängd på den. Samt att rycket som sker i växellåda, drivaxlar och drivknut i samband med denna start sliter såklart lite på grejerna.

Men med det sagt, så har man köpt bilen för att använda dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.