AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.159

Genuine BMW Integrated Navigation Retrofit Kit!

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har just köpt en Gran Tourer som saknar navigation, hittade "Genuine BMW Integrated Navigation Retrofit Kit", är det någon som har monterat detta.
Är den någon som kan hjälpa till med kodningen? Behöver kodas så att ljudet fungerar i radion.

Länk
Mr
11
Mrgrov
525i E61 -06
Jag har faktiskt aldrig sett just den där modellen, men den ser geniun ut. Kontrollera säljaren och om du bestämmer dig för att köpa den så kan jag vara behjälplig med installation och/eller programmering och kodning. Jag finns i Nyköping, Södermanland
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har skickat PowerPost till dig Mrgrov
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
@LeMans Blå: Monterade du BMW Integrated Navigation och i så fall vad tycker du om det? Fördelar/Nackdelar?
Har hört mig för gällande eftermontering av denna "navi" i en F10. Den integreras väl med bilen så att säg, det enda som INTE kommer fungera är att skicka över rutter mm via Connected Drive. Kostnaden för delarna inkl montering hos BMW var dryga 15000, samma arbete hos BMW i Tyskland kostar drygt 10000. Hårdvarumässigt så monteras själva "navi-enheten" samt att man byter iDrive kontrollen. Att man har en "Nav" knapp på iDrive kontrollen kvittar, då det enligt BMW inte finns nån "elektronik" under just den knappen...
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Har inte monterat då jag tycker att det kostar för mycket i förhållande till funktionen. Så jag kan tyvärr inte dela med mig av några erfarenheter. Jag köpte i istället en TomTom för 2000:- inkl livsids uppdateringar.....
Men själva grejen är ju inte att navigatorn skulle vara bättre/whatever Än nån fristående typ TomTom/Navigion osv, utan det man betalar för är att navigationen blir integrerad med bilen i övrigt, som om man hade valt till navigation från fabrik (fast med den skillnaden att skärmen är den minsta,vilkeN mig veterligen inte fanns med navi från fabrik, samt att Connected Drive mister lite av sin funktionalitet), man slipper sätta en ful manick med sugpropp i rutan, det blir så mycket mer cleant. Med andra ord, vill man vara fin får man lida pin, precis som vanligt. Jag kan återkomma om/när uppgraderingen är genomförd :)
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Det som är fördelarna med att eftermontera BMW´s retrokit för navigation är som du skriver Dawwe att man får en clean look och kan använda befintlig skärm, men också att man faktiskt bibehåller garantierna på bilen. Körhänvisningarna kommer i bilens högtalare, kartorna är i 3D, det går att installera fartkameror för 25 EUR, dock tyckte jag det var dyrt med ca 90 EUR för uppdatering av kartor. Jag hade gärna eftermonterat även den stora skärmen, men det verkar inte vara möjligt utan en massa kodning som jag inte förstår mig på och inget som BMW genomför.

Jag har även funderat på att istället montera ett multimediainterface + mirrorlink för att kunna spegla mobilen i skärmen. Kostnadsmässigt är det detsamma, dvs knappt 15.000 SEK, men här ryker garantierna all världens väg. Finns ju en del fördelar med att kunna spegla allt innehåll i mobilen, men kanske inte på bekostnad av garantin på en relativt ny bil.

Jag har även kollat upp vad det skulle kosta att eftermontera original Navi Pro, men det är ju inte lösbart då det kostar ca 75.000 SEK på BMW i Sverige och ca 48.000 SEK om man gör det på BMW i Danmark - då är det bättre att köpa en ny bil med den navigatorutrustning man önskar från fabrik!

Så ska man se till rena kostnader så är det helt klart bättre att göra som LeMans Blå och köpa en Tom Tom alternativt att köra med navigatorn i mobilen eller helt enkelt sätta ett kryss i nav-rutan redan när man beställer bilen så slipper man fundera mer på det!!

Jag återkopplar också om jag väljer att installera BMW Integration Navigation. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lånar tråden lite! Avekin jag har navi pro går det att installera fartkameror?
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
@cath-me: Vill du vara 100% säker så tror jag t.ex. Bianca här på forumet kan svara dig.

Jag är långt ifrån någon expert på detta, men om jag förstått det rätt så går det bara att installera fartkameror som POI på äldre versioner av idrive(MK4, CCC), medan det inte går på de nyare versionerna(CIC, NBT). Du lär ha CIC på din F10. Men jag kan ha fel...

Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Kanske även ska förtydliga att fabriksmonterade navigatorer och den integrerade retrofit av navigator som diskuteras i denna tråd är två helt skilda navigatorer. Så även om installation av fartkameror är mycket enkelt gjort på retrofit-navigatorn, så har det ingen som helst koppling till de fabriksmonterade navigatorerna även fast båda är BMW original-produkter.
Av
33
AveKin
330iA M Touring -16
Jag återkopplar lite i tråden då jag nu haft denna BMW Integrated Navigator installerad i drygt 4 månader.

Jag är mycket nöjd, trots priset på knappt 15.000 kr monterat, kodat och klart. All integration med befintlig skärm, ny iDrive-kontroll och befintliga högtalare fungerar utmärkt!
Det går inte att välja “Navigator” via huvudmenyn på skärmen utan man får trycka på “NAV”-knappen på iDrive-kontrollen, men sedan fungerar allt som vanligt med navigatormenyerna på skärmen som kontrolleras via iDrive-kontrollen och “Back”-knappen.

Själva GPS:en är en liten puck på ca 2x3 cm som monteras med dubbelhäftande tejp i framrutan uppe vid högra sidan om backspegelfästet och sedan dras kablarna gömda via innertaket och A-stolpen till handskfacket där huvudenheten är monterad(ca 9x13x5 cm). För att uppdatera mjukvara, kartor och köpa till fartkameror så tar man med ett knapptryck ut hållaren(ca 7x8x2 cm) med microminneskortet, kopplar upp den med USB-kabel till en dator och surfar till Länk , dvs mycket smidigt. Finns inbyggd påminnelse i huvudenheten, så när det kommer kartuppdateringar så får man info om det i bilen.

I övrigt funkar den som vilken navigator som helst: t.ex. kartor i 2D/3D, realistiska vägavfarter med skyltar, TMC med omräkning av rutt, varning i högtalarna vid överträdelse av hastighetsbegränsning och man kan även ställa vy från normalperspektiv/grodperspektiv/fågelperspektiv. Uppe i högerkanten på skärmen finns info om aktuell hastighetsgräns samt t.ex. omkörningsförbud/djurvarning/skarp kurva. Varning för fartkameror syns både på kartan som röda blinkande kameror och varning läses upp i högtalarna.

Ska jag nämna något negativt så kan det väl vara att den ibland även varnar för hastighetskameror som gäller mötande trafik vilket är lite irriterande, men hellre en varning för mycket än för lite! Har också ett par gånger upplevt att jag pratat i telefon i bilen över bluetooth och när navigatorn läst upp ruttangivelserna i högtalarna så har bluetoothuppkopplingen med mobilen kopplat ifrån.

Jag skulle absolut rekommendera denna eftermontering om man köpt en bil utan fabriksmonterad navigator – inte för att denna är bättre än en betydligt billigare navigator på t.ex. mobilen, men för att det blir en väldigt clean look då den är integrerad med bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.