AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.451

Bakrutespolning på BMW116, åm 2007

Ch
4
Charlie M
BMW116 årsmodell 2007
Hej!

Jag är helt ny till BMW som bil och undrar följande;

Direkt efter hemkomsten från bilfirman upptäckte jag att bakrutespolningen slutat fungera. Vindrutespolningen fram fungerar. Jag påtalade problemet omedelbart för försäljaren.

Han påstår kort och lite snorkigt att det är fel på spolarvätskans 'densitet', att jag ska tömma vätskebehållaren och prova med att fylla på ny vätska. Grejen är att bilen kom direkt från honom, det är dom som kontrollerat funktioner, fyllt på vätskor mm... och alltså är 'fel densitet' (om nu något sådant finns) ett resultat av deras göranden.

Jag fyllde nyss på helt fullt i behållaren men spolningen bak fungerar fortfarande inte. Torkarmotorn går, det hörs tydligt.

Finns separat behållare för bakrutespolningen? Tycker för övrigt att instruktionsboken är riktigt usel.

Så vad kan vara fel på bakrutespolningen? Vanligt på 116?
'Densitetsproblem' har jag aldrig hört talas om tidigare, och jag har kört många olika bilar med bakrutespolning i ca. 33 år...

Mycket tacksam för tips.

Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Densitetsproblem! Ja jisses...

Jag hade själv samma problem på min 118i -06, vindrutetorkaren där bak fungerade men det kom ingen spolarvätska.

Visade sig att den ihåliga axeln (spolarvätskan går genom själva drivaxeln) var fullständigt igenkloggad (och även backventilen).

Se den här tråden för beskrivning och bilder
Länk

Eftersom spolning inte används så ofta på bakrutan (många vet nog inte ens hur man aktiverar det) så skulle jag gissa på att det är ganska vanligt att det slammar igen där bak.

Det är relativt enkelt att komma åt, så det är en bra plats att börja. Och oavsett om det visar sig att du behöver byta spolarpump så är det ändåså rekommenderat att se över denna del (för det är tex inte så bra att sätta dit en ny spolarpump om det är halv om halvt tilltäppt i systemet längre ned).
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det glömde jag säga, samma spolarvätskabehållare används för alla tre spolningar (vindruta, bakruta och strålkastare).

Spolarpumpen till bakrutan sitter alldeles bredvid spolarpumpen till vindrutan och dessa sitter längst ned på spolarvätskebehållaren.

Så prova även och lyssna om du kan höra pumpen gå, kan ju faktiskt vara ett elektriskt fel också.

Däremot så styrs både pumpen för vindrutan och bakrutan via logiken i passenger compartment fusebox, så eftersom spolningen för vindrutan fungerar så är det rimligt att anta att det inte är ett fel i denna delen (kan förstås inte uteslutas men är ett bra första antagande).

Vill du mäta att kontrollenheten skickar en kontrollsignal till spolarpumpen är det lätt gjort.

Dessa spolarpumpar är power side switchade, betyder att switchen för att slå på/av sitter mellan pluspolen och motorn.

Enklast är att koppla loss kontakten till spolarpumpen och koppla in en testlampa där istället. Lyser den när du försöker spola bakrutan - ja då fungerar allting fram till spolarpumpen som det ska.
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
+1 på fullständigt igensatt rör för spolning.

Exakt samma konstruktion som på Audi A4-6, VW passat-golf mfl och ett MYCKET känt problem.

Åk tillbak till bilfirman å be dem fixa! Detta är en så enkel funktion att testa så den skall bilhandlaren ("skojaren") inte ha missat.
Ch
4
Charlie M
BMW116 årsmodell 2007
Tack så mycket för svar och goda råd, BMW-slangen och Nop!

Det var ord och inga visor... och inte så mycket om 'densitet'.
Ska kolla tråden/länken.

Detta och annat ska kollas av en kompis ikväll, en riktigt bra bilmek med tillgång till besiktningslokaler. Perfekt... :) Jag lär be honom skriva ett protokoll, på officiellt papper! ;)

Det lär bli förnyad kontakt med bilhandlaren/säljaren. Klart de ska fixa, men jag åker inte 40 mil för det... de får betala för lösning på verkstad här.

Exakt, spolfunktionen BORDE bilskojaren noterat och åtgärdat - med tanke på att de kollat bilen på, enligt dem, 160 olika punkter. Jo, tjena...

Jag kollade upp killen, en oerfaren yngling på dryga 20 år, som tror att han kan allt och nu tror sig vara fri från allt ansvar när han fått pengarna på kontot. Detta är bara början, kommer han att märka...

Det lär bli mer BMW-snack, tack så länge! :)

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Klart du ska ha en fungerande bil.

Jag har själv en stallkamrat till din bil, men jag var bara dryga kilometern bort och köpte min! Kanske inte något fartmonster direkt men man kan varje fall ta kurvorna utan att bromsa så mycket innan :-)

Nu är ju även både din och min kärra snart 10år så ja tror inte du kan begära en bil i nyskick av killen men utrustningen som finns på den skall ju fungera såvida inte annorlunda informerats innan köpet.
Ch
4
Charlie M
BMW116 årsmodell 2007
Tack för dina tankar 'Nop'!

Självklart, bilen är 10 år, inte ny. Men jag resonerar som du, "utrustningen som finns på den skall ju fungera såvida inte annorlunda informerats innan köpet."

Igår kontrollerades bilen, vi kan väl säga att det blir förnyad kontakt med bilfirman då bussningar behöver bytas bak (stötdämparinfästningar) - jag hade redan anmärkt till säljaren på ett knarrande oljud - och en utrustning som i varudeklarationen anges finnas på bilen saknas helt(!). Det är bara början. Problemet med bakspolningen löstes igår, tack vare egen insats, inte säljarens. Vi kan väl säga att 'densiteten på spolarvätskan' inte hade något med saken att göra...

Hade säljande bilfirma varit ärlig och uppgett att vissa fel fanns så hade jag vetat vad jag köpte, nu handlar det minst sagt om misrepresentation av varans skick... trots 'kontrollen på 160 olika punkter', som firman säger sig ha utfört (tror fortfarande inte en sekund på det).
Sådant är helt oacceptabelt.

Fortsättning följer. Garanterat. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Charlie M : Vad var problemet på just din bakrutespolning?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jomen det var ju troligen alldeles för hög densitet i spolarröret... ;)
Ch
4
Charlie M
BMW116 årsmodell 2007
@bmw-slangen och @Isak5503;

'Densiteten'... förstås, alla dagar i veckan ;) :D

Nja, sanningen är att det var helt igensatt i röret i torkaraxeln och munstycket... Demontering av insidan på bakluckan - kul fastsättningsdetalljer - tryckluft och tålamod.

Man tycker att det MÅSTE väl en 'grundlig kontroll' hos försäljaren ha avslöjat? Relativt enkelt avhjälpt också. Jag tycker att det känns lite som att den där kontrollen gjordes på pappret, inte på bilen.

Trevlig helg på er!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.