|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Inser att jag mer o mer börjat snegla på F10:or och att det börjar bli dags för bilbyte. Tankarna går åt nåt hyfsat ekonomiskt att köra och då har det främst varit 520d som känts aktuellt men så är det ju det där att det fattas två cylindrar i dem... Så, en 525:a med sexan i känns mer lockande. Högre skatt men av nån obegriplig anledning verkar försäkringen för mig bli billigare för 525:an än för 520:n så totalt blir kostnader för skatt + försäkring ungefär lika för båda. Återstår förbrukningen, hur mycket skiljer i praktiken? Och service, några väsentliga skillnader där? Funderar också på utrustning.. Nåt som måste finnas för att kunna sälja vidare? Komfortstolar ligger högt på önskelistan, liksom HiFi professional. Men i övrigt? Undviker gärna bilar med fyrhjulsdrift, känns för mig bara som extra onödig vikt att släpa på. Men aktivt chassi + ecomode? M-paket? Nåt värt att ha eller bara extra möjligheter till strul? Siktar på nåt begagnat under 10000 mil men kanske bättre att kolla efter något där några tyngre serviceposter just är fixade? Och vilka kan dessa vara och när brukar de dyka upp? | |
| Vill du ha sexa så är det MY -10 eller -11 som gäller, från MY -12 fick 525 en fyra. | |
|
Jag fortsätter mina F10-funderingar. Har hittat en bil som verkar intressant (525D, -10) men verkar sakna blutetooth vilket är lite synd. Nån som vet om åtminstone AUX-ingång är standard på F10 eller om det måste beställa extra också? Om det saknas, går det hyfsat lätt att eftermontera antingen bluetooth eller aux? (vill ha det mest för att lyssna på musik, kan man fixa handsfree också så är det ju bra men inget måste) |
|
|
Har bestämt för mig att det sitter en aux ingång och USB i facket mellan stolarna Jag hadde en -11 års modell utan blåtand, men med dessa två ingångar. Kan bara så att USB porten var ett dyrt tillbehör. |
|
|
Kan säga att min f10 520d har en manuel växellåda som backen har rasat. går ej att lägga in backen på den. Sen tänk på att 20d har n47 motorn som kedjan brukar rasa. Vet ej om 525d har också dom problemen. Men vill bara att du ska veta om dessa 2 problem, Ska lämna in strax min 520d f10 för ansökan om goodwill på bmw för byte av växellåda, den har gåt 13kmil. mvh |
|
|
Bluethoot problemet löser du trådlöst med Länk fantastiskt bra kvalite som dessutom inte syns då både aux och cigg uttag finns under armstödet i F10/11 det hade jag i min gamla e60 var suer nöjd. lycka till med dit köp och var inte orolig för växellåds ras eller kejda händer så händer det. så himla vanligt är det inte dessutom |
|
|
panda666 Skönt med en som har koll... |
|
|
Oki, tackar för info! När det gäller 520 så känns det som bekymren med kamkedja faktiskt är en faktor att ta hänsyn till i valet av motor och är en orsak till att jag föredrar en 525:a (med 6:a), även om gången är primära orsaken. Gillar att 525:an är en motor med låg trimningsgrad, borde ju borga för långt liv, eller finns kamkedjeproblematik här också..? Om 520 skulle bli aktuellt siktar jag på årsmodell -13 och framåt. Fortfarande aktuellt med kamkedjeproblematik då? |
|
|
Jag har läst som en galning överallt och hört att tom fram till 2012 har det varit problem, har säkert funnits 13 också med kedjan alltså. Vi har precis fått in en till 520d på jobbet som är 3 år gammal med mindre än 10kmil på mätarn med fel på växellådan den med. denna gång går det inte att lägga in 2an istället för min med backen. Vi ska ansöka om goodwill. Hörde idag på jobbet också att 2 till kunder har lämnat in sin 520d för dålig växellåda. alla manuella alltså. Ser också på skroten flera 520d-525d-523-528 växellådor som är renoverade, utbytes lådor eller vad det kallas. Jag Kan inte riktigt svara på ifall du vågar köpa dom här bilarna, Det jag tänker göra är att sälja min så fort lådan är lagat och tänker aldrig mer kolla tillbaka e sekund, blir tbax till e39 för mig. Till han som sa att det inte är vanligt och att du ska köpa endå,,vill bara säga att ifall det händer så kommer det inte vara så roligt, och visst är det ett normalt fel. tom 528 med n20? verkar vara en skit motor med massa strul.. jag skulle inte kolla på dom här bilarna alls. bara mina tankar. Lycka till annars. |
|
|
Det får inte missuppfattas jag uppmuntrar inte TS att köpa 20d jag kanske var otydlig och kanske till och med missuppfattat TS. Jag menade givitvis generelt när det gäller BMW men inser ju själv att det står som att jag skrivit som att gäller 20d. Har själv en 30d är super nöjd. |
|
|
Jag har den "nya" 525an, visserligen touring men ändå. Hade jag varit dig att jag provkört 520d, 525d (6-cyl) och 525d (4-cyl), det gjorde jag innan jag valde 525d (4 cyl). Ville ha en lite rappare bil än 520d och provade därefter båda 525. 530d blev för dyr i både försäkring och skatt. Jag upplevde 4-cylindern märkligt nog som piggare och modernare. 6-cylindern kändes trött men detta är såklart högst subjektivgt. Bara du vet vilken bil du föredrar så prova dig fram. Alla med automatisk växellåda kan tilläggas. Jag öppnade en tråd om detta när jag var i köptagen, den kanske ger dig något. Lycka till! |
|
|
Catch_me: finns det liknande denna bluetooth aux i Sverige? Tänkte just på det med att man slipper para ihop telefonen varje gång. Sorry för kapning av tråd :-( |
|
| Jag har inte lyckats att hitta tyvärr därför blev det den jag länka.. super ljud kvalité och parar ihop sig direkt. | |
|
Jag har kört 520 o 525 (4), men inte 525 (6). Tyckte inte jag märkte nån jätteskillnad mellan de två olika fyrorna, båda kändes helt ok för mig (även om jag saknade lenheten i gång från mina bensinsexor) 525 (6) har jag inte kört men inbillar mig att den borde falla mig i smaken. Gillar gången på den 330d jag kört och så mycket kan det väl inte skilja mellan 330 och 525:an i gångkultur, även om jag inser att jag inte kommer få samma urkraft som i en 330d med en mindre motor i en tyngre bil. Men, 525 (6) borde ju inte vara tröttare än 520 i alla fall? Och man slipper väl kamkedjeproblematiken? |
|
|
"Jag upplevde 4-cylindern märkligt nog som piggare och modernare. 6-cylindern kändes trött..." Jag tror att den som framför en sådan åsikt kan aldrig ha kört en 6-cylindrig, framförallt aldrig en 3-liters F10/11. Jag testkörde 520 väldigt mycket, flera olika bilar, både manuell och automat. Skillnaden till en 530 är väsensskild! Så stor var skillnaden för mig personligen att det blev helt omöjligt köpa en 520. Jag tvingades helt enkelt tänka om och köpa en 530. Med 2-liters 4-cyl motor bedömer jag 5-serien som tydligt undermotoriserad, såväl i stadstrafik som på motorväg. Särskilt tydligt blir det vid lastad bil och/eller med släp. I 520 kan man t ex känna en tydlig skillnad om bilen har nästan tom tank i kontrast till full tank. Eller bara föraren i bilen i kontrast till 4 pers i bilen. Med full tank, 4-5 pers och packning i bilen blir den väldigt seg i omkörningarna och den känns tydligt undermotoriserad. Däremot i en 530 kan man knappt känna skillnaden med full eller tom tank, inte ens jag som är van vid sådana jämförelser. Inte heller någon betydande skillnad om man är ensam eller har 4 pers i bilen. En genomsnittlig förare känner nog ingen större skillnad om bilen är fullt lastad eller om föraren är ensam och inte har någon last. 530 är mycket rappare och piggare i varje ögonblick, i allt och alltid. Känslan är faktiskt att 530 upplevs som piggare i EcoPro-läget än vad en 520 gör i sportläget. Det är mina personliga åsikter och jag testade faktiskt en hel del innan jag köpte min nya bil. |
|
| blir nog jättesvårt att sälja en 530 sen då alla vill ha små motorer nu som inte drar nånting och är billiga i skatt o försäkring. 520d finns överallt desutom och är nu helt ok i pris, bara att dom inte håller så bra, kedja-växellåda-har fått in nån med dålig hjullager, vet inte om ja riktigt kan rekommendera en sån bil till nån efter att jag har ägt en nu. men 520 känns inte så jäkla trött för mig, går ju helt ok , känns inte slö på något sätt men visst kunde det finnas lite mera pullver, skulle kunna trimma den fram till 220hk/440nm men grejerna håller inte ens med org effekt, | |
|
Frågan här är kanske inte främst skillnaden mellan 520 och 530 utan skillnaden mellan 520 och 525 (6). För min del är det inte jätteviktigt med superprestanda, är mest ute efter en hyfsat ekonomiskt bil med trevlig gång. Och där tycker jag 525:an borde passa in som en lagom kompromiss mellan prestanda, gångkultur och pris. Och förhoppningsvis håller 525:an ihop bättre än 520 gör. (Även om jag ha en känsla av att problematiken med 520 kanske inte är riktigt så stor i praktiken som det ibland kan låta här på forumet. Fast ändå nyfiken på att höra om det finns några typiska prpblem med 6:an i 525 utförande? |
|
|
rille; jag tror du tänker rätt. Skillnaden i gångkultur är nog till klar fördel för 525 (6) och den har också bättre komponenter i transmission etc. Den som tror att en 530 (eller 525 6-cyl) skulle bli svårsåld får nog tänka ett varv till. Begagnade 520 finns det i parti och minut, man måste verkligen ha tur om man ska bli av med sin bil när det finns så många andra att välja på. De 6-cylindriga däremot blir alltmer sällsynta och det kommer nog inom överskådlig tid finnas fler än du och jag som vill köra 6-cyl. De få 6-cyl verkar också säljas snabbare i bilhallarna än vad de många 4-cyl gör. Skatten och förbrukningen skiljer sig bara högst marginellt mot de 4-cylindriga om man räknar in allt i den totala bilkostnaden. Men smaken är som baken... |
|
|
"Jag tror att den som framför en sådan åsikt kan aldrig ha kört en 6-cylindrig, framförallt aldrig en 3-liters F10/11. Jag testkörde 520 väldigt mycket, flera olika bilar, både manuell och automat." Som jag skrev så testade jag både 6 och 4 cyl 525 och det var dessa vi jämförde här. Har även kört 530d och den är klart piggare. Men jag upplevde 6an (525) som trött och det står jag fast vid. Vår bil går lika fint tom som fullastad ivarjefall, ingen märkbar skillnad. Självklart är 530d en annan nivå men den gick bort för mig av olika anledningar. Jag hade en 520d under en vecka som lånebil när de fixade min bromsar och är glad att jag tog 525an istället för 520. |
|
|
Chester, tyckte du 525 6:an kändes tröttare än en 520? Eller ungefär lika? Vad tyckte du om själva motorgången i 525 (6) kontra 520? |
|
|
Troligtvis inte, men det ska sägas att den 525an jag testade med 6 cyl var märkbart sunkigare än 4an som kändes fräsch vilket såklart spelar in. En 6 cyl kommer alltid vara mjukare, bättre bottendrag etc än en 4a, men jag valde 525an (4cyl) för det var den bästa kompromissen för oss när vi vägde in alla aspekter. Ryktet säger också att nya 525an är bättre isolerad för att inte tidigare 525-ägare skulle bli besvikna när man gick från 6cyl till 4cyl. Ingen aning om det stämmer dock. Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av dessa tre du väljer. 525an är dock ganska ovanlig vilket gör den liiite roligare att äga än en 520. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.