AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.805

Bluetooth Problem Radio Professional + HIFI

Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Hej!

NU när man äntligen blivit BMW ägare igen så kan man visa sig på forumet igen!

Jag har nyligen införskaffat en BMW 123D och har lite problem med bluetooth. Eller avsaknaden av bluetooth.

Bilen är utrustad med
S663 Radio BMW Professional
S676 HiFi speaker system
S6FL USB/Audio interface
Multifunction f steering wheel

Problemet är att bluetooth menyn inte finns i radion (telefon finns inte heller)(Det finns source, config och bmw). Vilket jag tyckte var märkligt då jag har en telefonknapp på ratten och på radion. Nästa tanke var att jag inte hade någon bluetooth enhet i bilen så jag beslöt mig för att titta i bagaget där fanns en bluetoothenhet som var kopplad mot batteriet.
Jag provade att koppla ur den för att eventuellt nollställa enheten, men ingen framgång.

Är det någon som har tips eller idéer på vad nästa steg kan vara?
Kan det vara så att en säkring har gått så det är därför den inte dyker upp i radion?

//Nydell
Blåtand är extrautrustning (tillval). USB-ljudgränsnittet delar samma styrenhet som blåtanden men det är olika tillval. Att det finns en knapp med en telefonlur på ratten innebär inte att bilen är utrustad med blåtand. Alla bilar med multifunktionsratt har den knappen. Din bil saknar tyvärr mikrofon, mikrofonkablage och blåtandsantenn. Det går att eftermontera men det kräver då att du river en del inredning i bilen samt köper alla delar som saknas.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Jobbet att installera är inget som skrämmer mig nämnvärt. Tycker det är konstigt att den som tagit ut bilen inte tagit med Bluetooth. När han kryssat i så stor del av de andra tillvalen..

Har du någon aning om var vi landar prismässigt för att komplettera med BMW originaldelar för telefon. Min huvudenhet har ju tyvärr även några döda rader. Så en bättre lösning är kanske att byta ut till eftermarknadsenhet. Dock tar det emot rätt mycket då det inte kommer passa in estetiskt.

//Nydell
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Radio professional, usb och multifunktionsratt kan ha varit med i komfortpaketet som väldigt många väljer. Krasst sett har ägaren bara gjort ett kryss och det är gällande hifi för ca 5kkr. Tror faktiskt att kring -08 så kostade blutooth några tusenlappar mer än hifi och det var därmed inte ett givet val för så många.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Så synd. Den har även : P7AZ Advantage + Comfort + Sport Package M. Men känns inte som att bluetooth ingår i någon av dem.

Då får jag väl motvilligt börja kika på andra lösningar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var separat utrustning och definitivt inte en del av m-sport. Inte mycket motorsport över bluetooth direkt...

Länk

Kolla sida 13. Ser ut som en prislista för eftermontering, hur inaktuell denna är vet jag inte. Men nåt säger det kanske.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Tack så mycket, sådana listor kunde inte Google hitta. Har jag tur så är det billigare nu. BMW brukar ju sänka priserna på "reservdelar" när modellen är ett par år gammal.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Vet ni om det går att uppdatera stereon så den accepterar en nyare iPhone som ljudkälla?
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
För något år sen köpte jag en X3 F25 med ungefär samma utrustnings nivå men saknade blåtand. Köpte fiscon kit som är det närmaste originalen.
Var helt nöjd med den (utom priset) men bytte bil nyligen och har fiscon kvar och numera är den till salu. Tror ej att den passar din bil i för sig men om det låter intressant kolla på fiscon hemsidan Länk och hitta den som passar din bil.
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Låter bra! Men håller med dig om att priset var hutlöst!
Var inne på BMW i lördags, de kunde inte svara på om det gick att uppdatera mjukvaran till radion så den acceptera en nyare iPhone som ljudkälla via USB. De kunde inte Helle svara på om det gick att köpa till bluetooth grejerna utan det får jag ta med reservdelsavdelningen på måndag. Men snackar vi 4000kr plus så lutar det nog mer mot att byta huvudenheten då jag åndå har 2 döda pixelrader på min radio.
Mig veterligen går det inte att montera en Fisconenhet utan att bli av med det fabriksmonterad USB ljudgränssnittet. De båda enheterna delar id på MOST-bussen vilket gör att en utav dem måste avlägsnas för att det ska fungera.

Kablaget för att eftermontera blåtand kostar runt 3000kr. Efter att det monterats behöver bilen uppdateras med nya parametrar så att modulen i bagaget aktiverar blåtandsfunktionen.

Beträffande pixelfelet på befintlig radio föreslår jag att du letar upp en begagnad på skroten. Se dock till så att den har MOST-anslutningar. Det var tidigare standard på alla BMW Professional CD men det togs bort från och med 2010 då det fanns flera olika modeller utav huvudenheter (med och utan MOST).
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
BMW kunde tyvärr inte hjälpa till. Det finns en enhet kvar i tyskland som de KANSKE kan få tag på. Samt det saknades någon bit till den så det blev inte en komplett lösning. Det skulle i alla fall kosta 3500kr.

Men jag hittade detta på vårt fina internet.
Detta verkar vara en specifikation på vilka delar jag behöver i alla fall.
Länk
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Hej!

Jag har löst "problemet" nu.

I helgen installerade jag bluetooth antennen som kopplades till mulfen där bak, samt en antenn som även den kopplades till mulfen. Demonterade inredningen längs hela vänstersidan och satte allt på plats. Samt en omkodning via OBD. Nu fungerar bluetooth precis som det ska!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.