|
|
|
|---|---|
|
Lät montera elektrisk motorvärmare i somras, men tycker redan det börjar gå lite trögt att trycka i och dra ur kabeln i fronten. Vilket smörja/fett skall man använda för att få det att gå lite lättare? Det är väl två ytor som behöver smörjas, dels plast-mot-plast dels kontakt-mot-kontaktstift... Vad rekommenderar expertisen? | |
| Kanske vasselin? Mvh | |
| Vanligt vitt vasselin! Både smörjer och håller fukt borta. Tryck in i varje "hål" i sladdkontakten. | |
|
Personligen skulle jag undvika smörjning som är "kletig", då det kommer att leda till att grus och smuts fastnar i "kletet". Det skall inte behövas någon smörjning men om det är smuts som gör att det går trögt, skulle jag använda elektronikrengöring som har lätt smörjande egenskaper (vanligast är nog elektronikrengöring utan "smörjmedel") som lägger på ett tunnt lager av en skydds-/smörjhinna på delarna. T ex. denna produkt: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tips! Det är i förebyggande syfte, jag har på en tidigare kabel och kontakt haft problem där det gick trögare och trögare att få i och ur kontakten, och en morgon följde ett stift med när jag drog ur kontakten. På förra bilen gick det hela tiden lätt (Defa) medans det känns som om det vill börja gå lite trögare på nuvarande (Calix), därför vill jag dämma i bäcken. |
|
|
Jag brukar dra på lite WD40 när det börjar gå trögt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
WD40, 5-56 och andra liknande universalsprayer duger gott till detta. Lite smörjning brukar ofta ge överraskande god effekt (i väldigt många olika sammanhang...) Testa gärna på kärvande skarvdosor och laddare där hemma! Jag har goda vänner som tänkt kasta bort grenontakter och skarvdosor för att de slutat fungera, det går inte längre att få in stickproppen. Lite smörja och 5 sekunder senare är de lagade! Om man är väldigt känslig för smuts etc så skulle jag tro att även en helt vanlig och ren siliconspray också gör stor skillnad! |
|
|
Jag råder till.... undvik smörjmedel typ 5-56 , wd40 mm på allt som har med ström att göra!! Elektronikspray har ett rengörande syfte och någon % smörjning. |
|
|
Skorpionen:varför undvika WD40. Så här säger produktbladet WD-40 tränger in under fukten och bildar en skyddande barriär mellan fukten och metallen. WD-40 leder inte elektricitet och eliminerar raskt kortslutningar och krypström som orsakas av fukt. WD-40 kryper under smuts, fett och olja. Rengör samtidigt ytan och bildar en rostskyddande hinna. WD-40 löser också de flesta lim och gör det lätt att ta bort etiketter och rester av gammal tejp. WD-40´s rostbeskyddande ämnen sprids jämnt över hela ytan, även i mikroskopiska ojämnheter. Denna barriär skyddar mot fukt och korrosion. WD-40´s fuktbeskyddande egenskap håller också metallytan ”torr” och förhindrar fukt på ytan som leder till rostangrepp. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker... stämmer det att den håller metallytan torr, så e det klart ett + . |
|
|
Inte silikonsprej på kontaktytor. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.