|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dags för den lilla servicen på 320:in. Den har precis slagit över 15.000 mil. Tänker lite på en snart 7år gammal bil som gått så pass långt kan man nog lika bra göra den servicen själv. Bilen ska antagligen bytas ut till våren, så tänker mest på om de är värt de eller inte eftersom de lär komma någon som har invändningar på att de inte finns någon stämpel ifrån någon verkstad. Hur hade ni tänkt angående detta om ni skulle köpa en bil för under 100k? | |
|
Om du ska sälja bilen till våren och har den servad på verkstad fram till nu är det i mitt tyckte värt med en sista service på verkstad. Om du tänkt behålla den 2-3 år till hade jag rekommenderat att du servar själv. Men just nu kring 7 år kan det fortfarande vara lite lurigt. De som köper bilar i den kategorin tycker kanske inte det är direkt gamla, utan "hyfsat nya bilar" som bör servats på verkstad. Servar du själv, sparar kvitton, eventuellt tar bilder från servicen och på ett tydligt sätt bevisar att det först och främst skett, men även ger signalen att det skett av någon som kan, så hade det inte bekymrat mig. Men då förväntar jag mig en tydlig dokumentation och inte bara: "Jag har servat den själv, lita på mig, förresten, här är ett kvitto på olja, men det till filtret hittar jag inte..." |
|
Transocean |
Ja, jag servar allting själv med 1000 mils intervaller och med digitalbild-servicehäfte där varje moment som jag gör med bilen fotograferas (har skrivit om detta i andra inlägg)....men de flesta köpare som inte har en aning hur man servar en bil tycker säkert att det känns tryggt att bilen har servats på en märkesverkstad med 3000 mils intervaller :-) Din bil har gått 15 000 mil, fått gissningsvis ny olja fyra gånger, skall snart bytas...tja, för mig som en spekulant är det naturligtvis trevligt om jag köper en nyservad bil, men jag betalar inte något extra för det när det skall förhandlas. Men kanske lönar det sig att ta en "value-service " hos BMW strax innan du skall kränga bilen...blir kanske lättare att hitta en "rätt" spekulant som är villig att betala det du vill ha, ty dom som kan bil kommer att pruta hårt om den sista servicen fattas eller om du endast kommer med ett 3 år gammal kvitto på olja. |
| Jag hade sett till att fått en stämpel i boken om jag skulle kränga iväg den såpass snart. Det hade inte behövt vara en BMW-verkstad men en auktoriserad firma. 15k mila servicen är väl också en liten service, så den borde inte bli svindyr. | |
|
Har inte satt någon exakt tid på när den skall säljas, men troligtvis till våren/sommaren. Det är lika bra att åka in med den så man får den där stämpeln. Det är som sagt bara lilla servicen denna gång. Men de är även den som man annars kan göra lika bra själv eftersom dom bara i princip byter olja och några filter. |
|
| Byt microfilter själv så spar du ca 600,- | |
Transocean |
Microfiltret kan tvättas. Räcker med vanlig duschgel och två minuters duschande :-) Går även utmärkt att dränka i Virkon S-lösning om man vill bli kvitt absolut alla bakterier/parasiter samt mögel. |
| Transocean: BMW använder väl bara aktivt kolfilter. Det går man väl miste om vid tvätt. / Peter | |
Transocean |
@ 50+medbmw Du har säkert rätt. Dock har jag inte märkt nån som helst skillnad i det dagliga användandet. |
|
Håller med Grelle.Så skulle jag oxå göra. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.