|
|
|
|---|---|
|
Hej alla ! Är ny på forumet och ni verkar riktigt duktiga på det mesta ! 😀 Jag är 25 år nu och hat kört bmw 320 e46 2001 coupé och Volvo 740 Tänkte köpa en e46 igen då den var ruggit rolig. Men jag vill ha "lite" mer power nu. Ca 600hk Vill INTE köpa en m3 pga av skatten är så hög. Så jag tänkte köpa en 320 eller liknande och byta drivlina men framförallt motor. Vad för motor rekommenderar ni ? Hur gör man med besickning när det är annan motor. Men nu till den stora frågan, ska jag köpa en 330 e46 eller 320 eller vilken motor. Det spelar väll egentligen ingen roll föf jag ska byta motor. Eller går det att trimma 330 till ~600hk utan att behöva betala extremt mycket. Mvh | |
| Du vill inte köpa en M3 för att skatten är ~800kr dyrare per år? | |
|
Kan säga att e46m3 är en av dom absolut roligaste bilar jag ägt, den är till exempel faktiskt roligare än M6an jag har (som ändå har en 500hk v10) En M3e46 kan du köpa kompressorkit till, och det verkar funka prima med 500-550hk, är du duktig så bygger du ett kit själv? 330 e46 är en bra bil, men absolut inte lika häftigt som att turbokonvertera en gammal e36, elller en m3e46, eller e30. Med dina planer hade jag köpt en skitbillig "kass" m3e46 och koncentrerat mig på att trimma det sletna möget, upp till dom hästarna du vill åt så är väl m3ans motor både bättre och säkert billigare att nå i slutändan :) |
|
|
Kort svar: Bilen kommer med största sannolikhet inte att gå att besiktiga med de effekterna du pratar om. Att byta motor lär bli mycket svårt att göra då BMW inte skriver ut nödvändiga intyg. Tumregel: Sugmotortrimning kostar ca 1000 kr per vunnen hästkraft! Turbo- eller kompressorkonvertering är nog enda rimliga/kostnadseffektiva vägen i så fall, men inte ens det lär bli särskilt enkelt eller billigt om det skall fungera/hålla. Ska inte säga att dina funderingar är omöjliga men det kommer inte bli enkelt eller billigt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen. Skrev fel om att skatten va så hög, jag menar försäkringen, men vad ligger egentligen försäkringen på(helförsäkring) ? Ser att det ligger m3:or just nu för 300k och en för 700 nästan 800k. Är dem så dyra ? Ligger en för 169 000 . Är givetvis sugen på en sån haha |
|
| Sorry för dubbelpost men kollade lite snabbt på vad dem ligger för i pris i Tyskland. Hittade några stycken m3 e46 för 120-180 000 och då hade dem gått mellan 9 och 15 tusen mil och var manuella och 02-05 årsmodell. Kanske blir att köps därifrån ? 😊😊😊 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.