AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.785

Destillerat vatten i kylaren eller ej?

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Vad blandar ni glykol med?

Vanligt kranvatten eller annat?

Gäller m3 e46
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag kör med destillerat vatten. Finns billigt på Biltema.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag använder också dest.vatten, men tror inte verkstäderna gör det...

I bästa fall använder de färdigblandad glykol, men oftast är det nog egenblandat med "kranvatten".

Lite beroende på var i landet du bor, har vattnet olika kvalitet och "hårdhet" - "mjukt" vatten är troligen mindre dåligt än "hårt" dito.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Westersund och Johan B har ju redan mer eller mindre gett all info som behövs :-)

Men jag lägger till lite extra info ändåså.

Hårdheten på vattnet ur kranen är helt avgörande om det är lämpligt att använda eller inte. Och det varierar runtom i Sverige såklart, din kommun kan ge dig denna information. Men de flesta kranar i Sverige har ett tillräckligt mjukt vatten så att det utan problem kan användas för att blanda ihop kylarvätska.

Man ska dock lägga lika stor vikt på bytesintervall av kylarvätska (som på vad som används vid tillblandningen). De nya typerna av kylarvätska betyder inte "lifetime" utan det betyder att man inte behöver byta lika ofta. Rekommenderat bytesintervall för den "traditionella" kylarvätskan låg på 2 år, medans jag skulle vilja säga typ max 5-7 år för den nya "longlife" kylarvätskan. Det är viktigt att byta kylarvätskan eftersom det är rostskyddet som i första hand bryts ned och när det bryts ned och försvinner - det är då det så sakteliga börja gnaga på olika motorkomponenter.

Jag kör också med destillerat vatten, men hade utan minsta problem whatsoever kunnat ta vatten från min kran (där jag bor i Malmö är vattnet mjuka 3.6 dH).

Här finns ett par trådar om ämnet
Länk
Länk
Länk
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Tack för svar, såg också att det fanns på biltema för ca 50 kr 4L så.

Vad kör ni för glykol då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Till min E34 535i blev det alltid Castrol NF, dels för att det var tokenkelt att komma över och som bonus var den med på listan från BMW över accepterade glykoler (och som dessutom var blandbar med BMW's egna och alla andra glykoler på den listan).

Till min gamla E34 518i och E30 325ik blev det Biltema Glykol (den vanliga etylenbaserade) då jag gjorde det mesta jobbet själv på dessa och jag visste att kylarvätskan skulle komma att behöva dräneras någon gång under de kommande 2 åren ändåså.

Även till min nuvarande E30 323i (banbil) har det blivit Biltema Glykol då jag gör allt jobb på den, den går bara på bana och där kan det hända att kylarsystemet töms flera gånger på ett år.

All ovan nämna glykol är den helt vanliga etylenbaserade IAT (Inorganic Additive Technology) dvs med vanlig 2 års rekommenderade bytesintervall.

Till min E87 120i köpte jag glykol från BMW, då får jag deras HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) som har det förlängda bytesintervallet och som jag vet kan blandas utan problem med andra glykoler som BMW rekommenderar (och som en verkstad kan tänkas använda om jag lämnar in den - jag gör inte så mycket jobb själv på denna).

Den extra kostnaden för att köpa hos BMW är inte ens synlig eller märkbar, den försvinner helt och hållet om du använder dig av ett bytesintervall på minst 5 år.

Därför är det enklast att bara knalla in hos BMW och köpa sig några flarror HOAT så slipper man tänka mer på det :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.