|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Grelle, Satt Hankook versus 2 V12 där fram,, Har nu köpt ett par Hankook versus 2 ...nästan samma som där fram...skall lämna in fälgarna denna eller nästa vecka för byte. Eg.gillar jag Goodyear efficient grip men Hankookarna fram var så pass nya så jag körde budgetvarianten. RFTerna som åker är Bridgestone i gott skick. Skall lägga ut dem på blocket för några hundra kronor. Izzy |
|
|
Hej, Nu kommer sista inlägget om mina däck för denna gång. Ett bakdäck 16/50/225 med bridgestone potenza RFT = 20,8 kg Ett bakdäck med 16/50/225 hankook versus 2 = 18,0 kg Izzy |
|
|
Ursäkta tjatet om fälgvikt. Jag har nu beställt nya fälgar som väger runt 7 kg styck. Däcket väger 8,2 kg....vilket betyder att nuvarande fälg väger, 9.8 kg. Totalvi1kten per hörn bör nu bli 8.2 +7 kg = 15,2 kg cirka Blir kul att kolla effekten |
|
| Glöm inte att det är 3 kilo luft i också....... | |
| Det var som tusan...har jag inte tänkt på.Är det verkligen såpass mycket? | |
|
Har 2,5 runt om på 225/50/17. Funkar bra. Och måste ge en känga till de som har 245+. Varför?? |
|
|
Tjena igen, kollade upp detta på nätet....fanns liteuträkningar... Luften vid 2 bar ligger på ca 90 gramvid en beräkning....en annan beräkning angav luftens vikt tillrunt 7.5 gram per däck. Hardock inte kollat själv. |
|
|
Vid atmosfärstryck väger vanlig luft ca 1,3 kg per m3. Vid 2 bar får du i dubbla mängden luft, vid 3 bar tre gånger så mycket etc. Hur mycket rymmer ett vanligt bildäck? Kan det vara typ 10 liter eller så? Luften i däcken kan således inte väga så mycket...typ 4-5 gram vid 3 bar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är ett vanlig missförstånd att blanda ihop lufttryck med att prata kg. Det kommer av att 3 bar motsvarar ungefär 3kg/cm2 vilket gör att vissa pratar lufttryck för däck i kg, men det betyder ju inte att däcken väger det. | |
|
Detta var menat som ett skämt men det känns jäkligt kul när det kommer lite uträkningar på det också. Jag var ganska säker med att det skulle vara en marginell viktökning men börjar det dribblas med siffror och det låter övertygande skulle även jag få för mig att väga detta i smyg. Izzy: vad tror du blir bättre med lätta fälgar och däck. Är de tyngre borde ju väghållningen bli bättre? // Peter |
|
|
Läste igenom tråden och såg att du hade RFT däck bak. Körde du med dem hela förra säsongen? Vad har du köpt för fälgar och däck. Borde bli en enorm förbättring från tidigare. |
|
|
Nja, lättare ofjädrade komponenter (däck, fälgar, bromsar, bärarmar etc.) gör bilens kontakt mot vägen mer följsam = bättre väghållning. I korta ordalag, fjädringen kan snabbare reagera när vägen är ojämn med lättare komponenter. I racingsammanhang brukar man väl tala om att ett sparat kilo i ofjädrad vikt, motsvarar minst 2,5 kg besparing i fjädrad vikt (dvs. kaross en "ovanför" fjädrarna). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad är det för fälgar? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det är original BMW fälgar 7Jx16 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.