|
|
|
|---|---|
|
Går i tankarna på att köpa en M4 till våren och tänkte höra med er vad ni tror andrahandsvärdet kommer att vara för varje år om jag kör ca 1500mil per år. En nyare M4a är utanför min budget men jag tänkte att om jag köper en som redan har tappat det mest av sitt nypris så blir förlusten inte allt för extrem när jag säljer den efter 3-4 år. Utgå ifrån att jag hittar en M4a av årsmodell 2015 och mellan 3000-5000 mil på mätaren för ca 500-600k. | |
| Räkna med att du tappar knapp 100 lock per år. Borde vara realistiskt om du köper en för 600. Den kommer ju ha gått ca 10.000 mil. 300-350 om tre år, eller? | |
| Tror du verkligen den kommer tappa 100k varje år fast att den nästan redan har tappat halva sitt värde? om vi kollar på de äldre M-modellerna så börjar dom stagnera vid 500k. | |
|
Kombinationen motoruppdatering (enligt rykten nu till våren), Competition Package (kom i våras) och LCI (kommer i sommar) kan få priserna att gå ner på tidigare m4 nu under våren så inköpsmässigt så ligger du rätt i tiden. Modellen har även varit ute så pass länge nu så att många tidiga köpare lär fundera på att köpa nytt. Omöjligt att säga vad bilen är värd om några år, men titta lite på E92 M3 och hur priserna faller på den. Skick och mil kommer spela in väldigt mycket. Jag körde cirka 250 mil per månad och hade följande kostnader: Halvförsäkring: 776 Skatt: 159 Garage: 950 Bränsle: 4500 Övrigt: 2000 Totalt: 8385 Sen tillkommer eventuellt lån. |
|
| Och den kanske viktigaste posten, värdeminskning. | |
| Grelle - Självklart ska det stå värdeminskning och inte andrahandsvärde, vet inte riktigt vad jag tänkte med där :) | |
|
Att kalkylera värdeminskning är svårt. Vissa tar stora lån på bilen som dom amorterar i samma takt som förmodad värdeminskning, andra lägger in ett större startkapital och hoppas att "det finns pengar över" när bilen säljs. Det ena är inte mer rätt än det andra, men det är svårt för andra att räkna på det då bara du vet dina förutsättningar. Men på något sätt betalar man av bilen och den kostnaden ska givetvis in i kalkylen. Att minimera värdeminskningen kräver både tur och skicklighet, att göra en "exit" vid rätt tillfälle kan rädda väldigt mycket kapital i denna prisklassen. |
|
|
Fredde123, jag avsåg dd88 som "glömt" den oftast största posten i ett bilägande. dd88. Hur du finansierar bilen avgör inte värdeminskningen. Att kalkylera den (om du menar en prognos) kan vara svår, men när man som du sålt bilen är den lätt att räkna ut. Inköpspris - försäljningspris, dividerat med tiden. Oavsett finansieringsmetod. Om du inte vill berätta vad den blev är en annan sak, men svår att beräkna, nej. |
|
|
Grelle: Har man med en lånekostnad (eller motsvarande) i kalkylen så anser jag att den ersätter värdeminskningskostnaden, sen vet jag att andra inte håller med. Min förhoppning är att amorteringen av lånet täcker värdeminskningen, med marginal (finns givetvis andra faktorer att ta med i beräkningen så som kontantinsats osv) Så jag vill inte påstå att jag inte missade den posten då jag avslutade med "sen tillkommer eventuellt lån". Sen så är det givetvis enkelt att räkna på vad värdeminskningen blev när man väl sålt bilen, men i nuläget så kan OP bara grovt räkna på det då allt bara är mer eller mindre kvalificerade gissningar. Vad jag, eller någon annan, köpte och sålde bilen för har väldigt liten betydelse för OP. |
|
| Jag brukar räkna 50 procent värdeminskning på 3-4 år beroende på hur mycket man kör. Brukar stämma hyfsat. Bättre att du räknar med mer än mindre så att du vet att du har råd. | |
|
Amorteringstakten på ett lån motsvarar ofta värdeminskningen och i.o.m. det så har du en prognos om värdeminskningen. Hur bra eller dålig den är, är en annan sak. Lämpligast är ju att först göra en bedömning att värdeminskningen och sedan sätta upp en amorteringstakt därefter. Vad du eller någon annan sålt bilen för har betydelse för OP, det är ju med hjälp av den datan som OP kan göra sina prognoser. Att det inte är direkt identiskt med hans läge är inte avgörande, utan mest troligt är all datan OP kan få av intresse. Jag räknar med 40% värdeminskning av nettopriset på 3 år för min bil. |
|
|
Håller med dd88 i att det bara är att kolla vad e90 M3 står i så förstår man ungefär hur värdetappet kommer att bli och då är det ju inte det begärda priset utan det de faktiskt säljs för. Sen kan det ju vara så att räntorna går upp (inte troligt inom en 3års period) och då antar jag att värdetappet kan bli värre. M4 av 2015 årsmodell med de milen för 600k kan vara ett av de sämsta bilköpen just nu ur värdeminskningssynpunkt;) EB |
|
| Om du väljer att finansiera bilen via ett finansbolag (BMW finans tex) så brukar de kunna rådgöra vilken amorteringstakt som är lämpligast för just den bilen du tänkt köpa baserat på dina förutsättningar med antal körda mil per år. Sen finns det alltid osäkerhetsfaktorer och att de ju har ett egenintresse i att låna ut pengar men samtidigt är bilen lånets säkerhet så de vill också att amorteringen följer bilens värdeminskning. Även om jag tidigare sett helt tokiga avbetalningsplaner på andra bilmärken så vet jag att BMW inte jobbar så på de bilar jag köpt och finansierat via dem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.