AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.295

Fråga ang bränslepump som stannar

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Hej. Jag har en 523i från -99 som har varit lite lynnig och stannat utan att vilja gå igång igen.
Lossade på sittdynan bak och tog väck täcklocket över pumpen och lyssnade. Även om jag tar bort reläet och byglar (30 & 87) så hör jag pumpen gå igång för att stanna nästan direkt. Låter som att den nyper nästan.
Sitter det någon tryckgivare som stänger pumpen om trycket blir för högt eller är pumpen körd?
Om jag trycker in stiftet på Shraderventilen vid railen så verkar jag ha inget tryck alls. Ska skaffa en bränsletrycksmätare imorgon, men började fundera om tex ett tätt filter skulle kunna leda till att pumpen stannar pga mottrycket.
Någon som har någon idé?

pu
547
puiu
330i-03
Min pump har gått efter 15000mil så jag tycker att det är dags att byta pumpen
mvh alex.
pu
547
puiu
330i-03
Hur många mil har bilen gått

alex
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Ca 27000 mil, men jag vet inte om den är bytt tidigare. Tänkte mest om det var så att det kan vara någon styrning som gör att den stannar
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har en M52-motor och den har ett returbränslesystem vilket betyder att bränslepumpen pumpar hela tiden fram till fuelrailen och allt överflöde leds tillbaka ned i tanken.

På efterföljaren M54-motorn, tex E39 525i och E39 530i, så används ett returlöst bränslesystem vilket innebär att pumpen styrs av motorstyrsystem och pumpar bara så mycket bränsle som behövs för att uppnå önskat tryck i fuelrailen (det finns alltså inget returledning från fuelrailen tillbaka till bränsletanken).

Nej, det finns ingen tryckgivare eller liknande. Bränslepumpen kommer att pumpa oavsett om det finns blockeringar framöver, och kommer att göra så tills något brister eller tills bränslepumpen själv brister.

Nu har jag inget elschema för en M52-motor, men det bör vara ganska likt en M50-motor och på dessa motorer är fortfarande bränslepumpskretsarna enkla och kan felsökas (till skillnad på modernare motorer).

Det är en mycket enkel krets, du har bränslepumpsreläet vars ena load-sida är hot-at-all-times och den anra load-sidan går till bränslepumpen via en säkring (och bränslepumpen är sedan direkt jordad).

Load-sidans terminaler är mycket riktigt 30 & 87.

Att det inte kommer ut särskilt mycket bränsle vid Schrader-ventilen är ett tecken på att det saknas bränsletryck. Men det är bra att du fixar en bränsletrycksmätare får då får vi siffror på det och fullt ut verifierat och bra att ha i felsökningen och verifieringen av reparationen (vi kan ju tex ha både en dålig bränslepump och en bränsletrycksregulator).

Eftersom pumpen inte verkar gå trots att man tvångsmatar den så är det högst troligt att bränslepumpen eller elsystemet runtomkring detta är trasigt, annars kunde bränsletrycksregulatorn vara en anledning (men vi vet inte om denna också är defekt). Därför så ska du använda bränsletrycksmätaren för att verifiera att bränsletrycket är korrekt (när du väl får igång det).

Jag skulle komplementera felsökningen med en enkel spänningsmätning för att verifiera att du inte har problem med elsystemet på spännings eller jordsidan. Till exempel kan en skadad jordkabel som bara hänger i några kardelar skapa ett sådant spänningsfall att det bara blir kanske 4-5 volt kvar över till bränslepumpen. Att den går igång initalt talar lite emot detta. OBS! Du MÅSTE göra dessa mätningar med systemet belastat, dvs att du försöker köra bränslepumpen (gäller alla mätningar av denna typen).

Ett alternativ skulle vara att tvångsmata bränslepumpen direkt vid kontakten. Beter den sig likadant då så är det med största sannolikhet bränslepumpen som är dålig.
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jag har tvångsmatat med kabel direkt från batteriet till polerna på pumpen och den reagerar likadant som vid byglingen. Jag har även mätt upp att jag har spänning fram till pumpen som motsvarar batterispänningen, så inga förluster där. Tänker koppla lös utgående bränsleledning från bränslefiltret och tvångsmata pumpen för att utesluta tätt filter.

När du skriver att jag måste göra mätningar med systemet belastat - innebär det då att jag måste köra på startmotor eller fungerar det lika bra med att tvångsmata eller bygla?

Jag får återkomma så snart jag fått tag i en bränsletrycksmätare och fixat ny pump. Det kan ta ett tag då jag hade lite dåligt med tid just nu, men tack för input.

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, med ett system belastat menar jag att du tvångsmatar bränslepumpen via ett byglat bränslepumpsrelä - dvs det ska vara precis som det skulle varit om du hade haft motorn igång.

Men eftersom du får exakt samma beteende när du tvångsmatar direkt på bränslepumpen så har vi uteslutit allt kringliggande kablage och kontakter - så den mätningen behöver inte göras längre.

Men jag ska förklara logiken bakom detta (då jag själv sprungit på denna mina), för det är bra att veta för framtida felsökning.

Vad man ofta är orolig för att så kallat spänningsfall. Det betyder egentligen att vi är oroliga för att en komponent/förbrukare inte får den spänning som den ska ha.

Anta vi har det enkla systemet med ett 12V batteri och en motor, och i mitten har vi en skadad kabel.
[jord]---[B- 12V B+]------[skada på kabel]----[motor]---[jord]

Skadan är i form av att den tjocka kabeln är nästan av, den hänger bara i en enda toktunn kardel.

Anta att motorn drar en hel del ström, tex 10A. Vad händer då? Jo, vi försöker få igenom 10A genom den lilla toktunna skadade kabeln men eftersom kabeln är tunn så skapas ett stort motstånd. Och motstånd skapar spänningsfall (lika med ström * motstånd).

Det är inte helt orimligt att du kan ha +12V fram till skadan, och efter skadan har du bara +7V. Kvar till motorn blir bara +5V och motorn fungerar inte som det är tänkt.

Mäter du spänningen med en multimeter nu vid motorn så kommer du att se endast +5V. Du inser genast att något är fel, då du förväntar dig +12V här.

Ovanstående innebär att man mäter på ett belastat system.

Varför ska man göra det? Låt oss kolla på vad som händer om vi mäter på ett obelastat system.

Exakt samma setup som ovan, ENDA skillnaden är att vi inte slagit på motorn (tex kopplat den mot jord). Kretsen är öppen och det flödar ingen ström, däremot är det spänning ända fram till motorn.

Så vad händer vid kabelskadan? Ingenting. Eftersom du inte har någon ström så får du inget spänningsfall! Ingen ström - inget spänningsfall!

Så om du mäter spänningen före kabelskadan är det +12V. Mäter du spänningen EFTER kabelskadan är den också +12V!

Och skulle du nu mäta spänningen vid motorn med en multimeter skulle du sett +12V i displayen!

Och du hade rusat omkring och varit tokglad att du verifierat att det inte är några problem med kablaget överhuvudtaget! Fastän det finns ett enormt problem där...

Det är därför det är så otroligt viktigt att tänka på ovanstående när man felsöker elsystem!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fast det är ju inte matat direkt på pumpen, utan på kontakten. I andra änden av de stiften är det vanligt att kablarna som går till pumpen brinner av inuti krympslangen. Det hände mig 3 gånger på 10 år med min M52...

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har faktiskt helt rätt pbengtss!

Däremellan (mellan kontakten och sedan ned till bränslepumpen) så finns ju faktiskt ett område där signalintegritetsproblem kan uppstså - och bränslepumpen kan vara hel.

Det är ju vanligare och vanligare att dessa enheter blir svårare och svårare att reparera (även enklare saker som att anslutningar lossnar) så man brukar ofta se dessa som en enda enhet och som ofta ersätts som en enda enhet. Så hade lite nyare pryttlar i huvudet.

På tal om M52-motorn, i E46 325i med M56-motorn så var bränslepumpen en integrerad del av bränsletanken! Behövde man byta bränslepumpen var man tvungen att byta bränsletanken! Jo, tjena bena!

Detta är ju en -99, så är ju värt att kolla upp det (på min E34-bränslepump så var det bara två enkla kablar ned till bränslepumpen och inte så mycket som kunde fel - så känner inte igen det problem pbengtss beskriver).
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jag ska definitivt kolla detta, men med tanke på att den går igång för att sedan stanna direkt (det låter som att den kärvar fast) så känns det som att det inte borde vara kabelbrott, men man vet ju aldrig. Har beställt ny pump och tänkte vänta med att öppna upp vid tanken innan den kommit.
Hur mycket soppa kan man låta vara kvar i tanken? Tidigare ägaren hade tankat fullt innan den gav upp.

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mängden bensin kvar spelar ingen roll för själva bytet.

Men mängden bensin som du vill ha kvar beror på hur djupt du vill doppa armen i bensin :-)

Alternativt hur långt upp dina skyddshandskar går :-)
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
😂👍

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Tänkte bara meddela hur det gick...

Vi bytte pumpen nu idag och har både startat och mätt bränsletryck.
Mätte upp lite drygt 3 bar på trimningen och sedan 3,5 bar i arbetstryck, så det verkar vara som det ska.
Tack för feedback kring problemet.

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling!

Moderna bränslepumpar så har mer än 10 år på nacken verkar inte vara helt ovanligt att de lägger av, så inte överraskande att det var pumpen - kul att det löste sig!
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jo, jag saknar själv att många inte återkopplar, så tänkte föregå med gott exempel. Sen så skulle det stå Primning och inte trimning, men det kanske gick att förstå i alla fall :-)
Går det inte att redigera i ett inlägg man skrivit?
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som en surfplatta eller smartphone varit inblandad i skapandet av inlägget :-)

Jodå, det går att redigera. Ovanför "Anmäl svaret" finns alternativet "Redigera inlägget" hos mig, men jag tror detta bara finns tillgängligt om man är Pro-medlem (vilket jag är).
Hej,
(Nu har jag försökt svara tre gånger, men det är nåt spök med inloggningen. Provar nu en fjärde och sista, något förkortade...)

1. Tack, autopeduffe, för "facit". Det ger forumet det rätta mervärdet.

2. En icke-pro kan, men har bara någon timma på sig att redigera ett inlägg.

/Lennart
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Ok. Då vet jag. Jo, Auto correct är väl inte den mest väl fungerande funktionen i dagens smarta telefoner 😀

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
En sista grej...
Tänkte dela med mig av ett litet hack :-)
Jag jagade ju en bränsletrycksmätare och det enda jag kunde hitta för rimlig peng innebar lång väntan från hongkong via ebay eller att slanta upp ca 2000 kr för en proffsmätare.
Jagade runt på kylfirma, rörfirma mm innan jag kom på att det finns ventilförlängare som skruvas på på ventilen.
Köpte en Manometer och några kopplingar och klammer på Hydroscand och fick en ventilförlängare från lokal däckfirma.
Resultatet blev en bränsletrycksmätare för 260 kr

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra påpekande, om man bara behöver mäta på en eller två typer av motorer (vilket är fallet i typ 99.9%) så fungerar en sådan lösning alldeles utmärkt!

Se bara till att alla skarvar är TÄTA innan man kopplar in den, eller prova den under mer kontrollerade former först (kanske handdukar runt skarvarna eller iallafall inga varma grenrör eller turbos i närheten). Jag vet hur roligt det är när det formligen sprayar ut bensin över ett varmt motorrum.

Var glad att du inte köpte Kina/HongKong-junket. Ok, allt är inte samma - men jag hade otur. Var dumsnål och köpte ett kit från eBay. Vilket total piece of crap!

Det läckte som ett as i varenda snabbkoppling och swivel joints!

Och de korta bränsleslangsstumpar som medföljde (för att skarva in t-kors och liknande) kom från fordon som användes i det stora fosterländska kriget. Knäckebröd är mjukt och böjligt jämför med dessa.

Utter crap! Hela skiten åkte ned i Sverkers soptunna.

Slutade med att jag gick och köpte Biltemas kit för bränsletrycksmätning (då hade jag iallafall enkelt för att reklamera om det inte fungerade).
Länk

Detta kit fungerade alldeles utmärkt! Men jag förstår att för de flesta är det fullständigt overkill eftersom nästan alla delar är onödiga och det är egentligen endast 2-3 delar man är intresserade av.
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Jo, det kan vara bra att provtrycka innan. Jag testade genom att koppla in till ett däck med lite högre tryck i. Sen är trasor bra då man ska koppla loss från railen.

Ett annat tips som man kan dra lärdom av är att se till att låsa om sig då man håller på med bensin. :-)

Jag stod i garaget och pumpade ur bensin ur bränsletanken och känner ångorna spridas i garaget. Då öppnas dörren från groventrén och min dotter (som inte vet vad jag pysslar med) kliver in med en braständare i högsta hugg.
- Kan man fylla på gas i den här?
Frågan hinner inte landa innan hon trycker på tändknappen för att visa att den inte vill tända...
Förklarar för henne att hon får sluta försöka tända den och gå in på en gång 😱😳.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.