|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har satt på extraljus på en F20-F21? Funderar på att sätta på en ramp med ledljus. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ren nyfikenhet , har du halogen- eller xenonstrålkastare? Om du har xenonstrålkastare så ska ju dessa ge ett mycket bra ljus (om de fungerar korrekt), de nya LED-strålkastarna vet jag inte hur de står sig jämfört med xenonstrålkastarna (men det fanns ändå inte som tillval vid 2012 så det kan det inte sitta på denna bil). |
| Jag har xenon, bilen är en 2016 modell | |
|
Men har du en 2016 års modell så är det LED som standard och dåligt helljus Xenonlysen försvann på 1-serien med LCI |
|
| Okej då är det led jag har, ingen importbil. | |
|
Skulle tro att du har hyfsat halvljus och ganska kasst helljus. Lösningen på det är ett par rejäla runda xenon extraljus. Läs i tråden om extraljus på F10/11 En ramp är väl bara en nödlösning som inte lyser speciellt långt men är diskretare. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Vitra : Vad tusan, jag är säker det stod "120da-12" i profilen när jag svarade! :-) Jag tror du uppdaterade profilen efter mitt svar :-) Är LED-strålkastare bättre eller sämre (om man tittar strikt på ljusflöde) än xenon-strålkastare? |
|
Helljuset på senaste uppdateringen utav 1-serien med LED-strålkastare är i mitt tycke ett skämt. Helljuset är så otroligt smalt och lyser nästan inte upp alls på sidorna. Från 3-serien och uppåt är LED-strålkastarna så otroligt mycket bättre. En klen tröst är att senaste X1 har ännu sämre belysning. Jag kan inte fatta att BMW valt att snåla in så mycket på belysningen. Det är ju högst avgörande för trafiksäkerheten halva året i norra Europa. Jag testade båda vanliga LED-strålkastare och adaptiva innan jag köpte min etta och blev väldigt besviken på båda. Själv kände jag mig tvungen att välja adaptiva LED-strålkastare för att få ett någorlunda dugligt helljus. Att ljuset svänger med i kurvorna kompenserar lite för det smala helljuset. |
|
|
Men vad tusan, vi som snart får vår nya 1-serie, med LED-ljus! Jag provade aldrig helljuset innan vi beställde bilen... Sedan tidigare har vi en 530d xD -16 med LED-ljus (adaptiva). Den har faktiskt riktigt hyggligt helljus, ett av de absolut bästa originalljus som jag har sett på någon bil. Därför förutsatte jag att 1-serien också skulle ha motsvarande ljus. Alltså i stort sett samma ljusflöde men självfallet utan de adaptiva finesserna (vi valde bort adaptiva på andrabilen). Det blir en stor besvikelse om helljuset är dåligt. I så fall blir det xenon extraljus i snabbfäste. Snabbfäste så att de bara behöver sitta monterade när de behövs. Så där spontant skulle jag tro att det kan bli 3 st NBB Xenon 175 mm (kanske 4 st i en rad skulle se lite fräckt ut på en 1-serie?). LED-ramp och LED extraljus går bort för min del. Läs gärna tråden F11 extraljus, så som GoC tipsar Länk (Jag har tidigare skrivit en del om extraljus, om ni vill använda sökfunktionen.) |
|
| Helljuset är enligt mig okej längdmässigt men breddmässigt är det riktigt dåligt. Det lyser upp dåligt vid sidan av vägen vilket gör det svårt att upptäcka vilda djur. | |
|
Bara en allmän fråga: är inte halogen avskaffat på ALLA Bmw sedan länge? Det har väl varit Xenon på alla under ett antal år, och nu håller väl BMW på och successivt byter ut till LED på alla modeller? Alexander |
|
|
Finns ramper som är lika bra eller bättre än stora extraljus - du hittar dom inte på blocket för 1500 spänn dock.... - så det är ingen "nödlösning" - men ljus/pengar vinner xenonextraljus. exempel på bra led i alla storlekar: Länk |
|
|
AlexanderK, nej tyvärr inte. Finns tyvärr fortfarande flera nyare modeller med halogen som standard, och köpare som inte vet bättre. |
|
|
540is; har du testat själv så du verkligen har koll på om att det finns LED-ramper som lyser bättre än stora extraljus? Bättre än t ex NBB225 Xenon? Jag har själv varit med på en hel del tester, även med stora/dyra ramper för över 20 000 Kr och avsedda för lastbilar. Dessa fälttester utförda i verkligheten stöder inte ditt påstående. Skulle verkligen vara intressant och uppskattat om du kan lämna verkliga vederhäftiga resultat och referenser från sådana utförda tester. |
|
| Har 3 nbb extraljus (xenon) på en f20 årsmodell -13 med sportpaket . Tror det är modell 225 - det är de som man oftast ser på bilarna. Helt nöjd med lyset. 2 lyser på bredden och 1 fjärr. Har kört en hel del med bosch big knick (halogen) och då är dessa minst en klass bättre. | |
| Har du någon bild som du kan visa mig Dollypart?? | |
| Tyvärr fixar jag inte det. Kan jag skicka på något annat sätt? | |
| Dollypart kan du skicka till min mail? | |
| Har du nån telefon jag kan skicka till? | |
| 0708254559 | |
|
Ladda upp bilder på ex forumbilder och visa här istället. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.