|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en bmw e90d 09 som jag köpte januari 2010 med då 1000 mil på mätaren, som handtvättas o får mycket kärlek. I samband med däckbyte upptäcktes GENOMROSTADE skjutstag i bakvagnen. Var till den lokala Bmw verkstaden som fotade rostskadorna och kontaktade bmw centralt. Enligt dom är dessa stag eftermonterade o täcks därför inte av BMWs generösa 12 åriga rostskyddsgaranti. Bilen i fråga har i dagsläget gått 14000 mil. Har någon annan råkat ut för dessa problem? Eller är det inredningen i kupén som garantin omfattar? 😃😃 | |
| Var de eftermonterade? | |
|
Stagen satt på bilen när jag köpte den på bmw i Stockholm, har tittat på fyra bilar till o alla har dessa stag monterade. Går man in på webben o titta på en sprängskiss på bakvagnen så finns dessa stag med på bild. Så dessa stag har monteras när bilen var på fabrik. |
|
| Varför säger då BMW att de var eftermonterade? Vilket stag är det? | |
|
Kolla denna länk: Länk Staget syns på position 7 o 8. |
|
|
Välkommen i klubben! Hela min bakvagn ser ut som den legat på botten av döda havet sedan bilen var ny. Mycket andra rostproblem också trösklar rostade,baklucka lite här o var vänster framdörr etc. Tyvärr tror jag ej stag,bärarmar etc räknas med i rostskyddsgarantin. |
|
|
Då kan man undra för vilka komponenter gäller rostskyddsgarantin, är det allt som inte kan rosta. När bilen köptes på bmw så påtalade försäljaren vilka generösa garantier som gällde när man köpte en Bmw många problemfria år, man höll aldrig att få tyst på honom |
|
|
Jag har nyttjat deras garanti några gånger och som jag fick höra och erfara är att garanti gäller bara kaross delar alltså plåt delar så som fram och bak skärmar dörrar huv backlucka trösklar... När jag ägde en E39 hade jag lite röst på en list vid fönster dörr och den gick inte på garanti det där tillhör inte kaross konstigt nog. |
|
|
Just dom stagen är utsatta för mycket däcksprut, man kan ju undra varför dom är så tunt lackade? Mina är jätte rostiga med, har en 2010a med 9,7k mil på mätaren. |
|
|
Hade tidigare en E91 -09 som gått under 6000 mil när jag sålde den. Den såg med riktigt illa ut på undersidan. Har en V70 -09 nu som gått tre gånger så långt och som faktiskt ser fräschare ut trots dom höga milen. Illa av BMW... Men stagen kan väl inte vara eftermonterade, hur får dom stagen till att vara det? |
|
| Grannens Saab 9-3 -08 24k på mätaren ser fan som ny ut undertill. BMW doppar karosserna och bakvagnarna i saltvatten istället för rostskydsdopp. Ska ta kort på min bakvagn och trösklar så ska ni få er ett gott garv. | |
| gaspo: Det är väl på tiden nu att du visar några bilder då du under snart ett års tid skrivit att du ska göra det. | |
|
Chris87:Oj,oj ett års tid? Vet att jag skrivit några gånger om det tror 2 gånger?. Men har tyvärr glömt att ta bilder. Ska ta bilder så fort vädret tillåter. Vill ha en torr bil under,så all trevlig rost inte maskeras av väta. Du kan ju hålla tillgodo med dom andra rost bilder jag la upp i en annan tråd. Inte på bakvagnen Iofs men på plåt. flera ställen utan yttre påverkan. Glömde fotta rost bubblor i nedre kant av bakluckan i den tråden tyvärr. Men alltid något. Lovar att återkomma från Bottenhavet. |
|
| gaspo: I var och varannan tråd som handlat om rost har du påpekat hur rostig din bils underrede och bakvagn är och att du ska visa bilder på det. | |
|
Chris87:Har påpekat i flera trådar att min bil är rostig undertill korrekt. MEN inte skrivit att jag ska ta kort i var o varanna tråd! Men det e bra att du uppmärksammat mig om att jag glömt o ta kort. Ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. |
|
|
Får väl kliva in å rädda gaspo å lägga in en bild på min baklucka under listen vid rutan. [IMG]Länk |
|
| När det gäller garantin så täcks bara karossen som redan sagts. Ditmonterade delar som lister, stag mm omfattas bara av den vanliga fabriksgarantin på 2 år. Tyvärr. | |
|
Evo: :-). Som skrivet innan finns flera bilder på min plåtrost i en annan tråd som Chris 87 kan njuta av så länge. Hitta lite annan plåtrost som jag inte ens orka plåta. För jag vart så less på o hitta ny hela tiden. Men Chris87 behöver inte vara så orolig han ska få se underredet. Eftersom jag nu i OTALIGT många trådar i ett år? What! skrivit att jag ska ta bilder. |
|
|
Hann ta några bilder idag men tyvärr glömde jag ta på diverse andra ställen bakvagnen. Och på hela diff klumpen. Ser bra mycket värre ut irl. Sedan fick jag ej möjlighet o ta bilder på trösklarna då det var en lyft som just lyfter på trösklarna. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk På nån av bilderna ser man att plåt har börjat rosta fint också. Lustigt höger drivaxel långt ifrån lika rostig,läcker? Testa o dra med trasa var som gammal sot o inget färskt alls ingen olja eller något liknande:Länk Kan ju va att den har läckt ytterst lite under många år? Sedan va fasen e detta? Länk. satt en bra bit ovanför växellådan. O det var blött på den o det kom någon droppe vatten ner från den. Kondens vatten? |
|
| Ingen som vet vad den sista länkens bild är o varför det droppar vatten därifrån när bilen varit igång o sedan stänger av den. | |
| Det är dräneringen för kondensvattnet som bildas av ACn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.