|
|
|
|---|---|
|
Ok då ska jag erkänna att jag är sämst på att hitta rätt. Jag tror jag har det som kallas för typ stora paketet med navi, tel, cd-växlare, tv. Nu är det så att detta är nytt för mig och vet inte vad som måste göras eller på vilket sätt. 1: Vill kunna använda mig av min egna telefon och spela upp musik via tex blåtand. Vad måste jag bygga om och hur? 2: Det är dålig uppdatering på gps när det gäller kartor. Är det väldigt inzomat så hänger inte kartan med. Vad är felet? Byta skivan till nyare version? Vilken? 3: Telefonen och radion har dålig mottagning. Vad är det som kan spöka? Antenförstarkaren som sitter i bakluckan eller nåt annat? Styr den både tel och radio? 4: Nån som är duktig på sånt och bor runt Lund och kan titta på det ihop med mig och förklara? 5: Att kunna titta på tv igen så måste nåt byggas om. Vad, hur, 6: Är det isf bätter byta ut till ny enhet och isf vilken? Vad behövs? Hur svårt? Jag vet att det finns mycket skrivet här angående allt detta men jag har svårt att läsa mig till hur man ska göra. Hoppas på stöd och hjälp i detta. | |
|
Hej, Som jag skrev nyss i en annan tråd nyss (du har också varit där), är jag osäker på de olika komponenternas placering. Den varierar från modell till modell och även komponenterna kan variera, tror jag. Men jag gör ett försök att svara i a f. Jag förutsätter att du vill behålla original-layouten och inte i första hand vill sätta in en eftermarknadsstereo mm. 1. För att få Blåtand har jag köpt en sådan här. Fungerar bättre än jag vågat hoppas. Länk. Eller hos Kjell o Company. 2. Tippar att du har BMWs navigator MKII (MK2) (med CD?). Vill du ha en snabbare, är det MKIV (MK4) med DVD som gäller. Den finns t ex på ebay Länk för 2500-4000 kr och passar rakt av. Den har både inbyggd antenn och bildgenerator, så bilens befintliga lilla navigationsantenn ("trimble") blir överflödig. Likaså videomodulen. Mer om denna lite senare. Lite bakgrund att läsa om: Länk 3. Den dåliga mottagningen gissar jag bero på antennfel. Inte nödvändigtvis komponentfel utan lika gärna dålig kontakt på vägen. Har läst om både ärg och dålig passning mellan kontaktstycken. 4. Får jag hoppa över. 5. Din nuvarande TV-video-modul kan bara ta emot analoga signaler. I princip kan den väl byggas om, men jag skulle nog satsa på en s k hybrid-TV-modul, som tar både digitala och analoga sändningar. T ex denna Länk. Men du kan söka på "BMW TV-modul", "BMW Video tuner" för fler val. 6. Är delvis redan besvarad. Något som många gjort, även jag, är att byta den befintliga 4:3-monitorn mot en 16:9, så att det går att köra med "split screen". Nu minns jag inte riktigt, men jag tror att "split screen" förutsätter antingen en hybrid-TV-modul ELLER att man med en liten specialkabel bryggar över videomodulen och får en direkt anslutning mellan navigator och skärm. Jag vill minnas att jag provade den senare varianten men inte fick det resultat jag önskade, så till slut blev det en hybrid. Naturligtvis måste de här nämnda komponenterna kunna finnas även hos svenska skrotar, men utbudet på ebay.de resp ebay.co.uk tycks mig oftast vara både större och överskådligare. /Lennart EDIT: Den här beskrivningen av navi-uppgradering är läsvärd: Länk EDIT 2: Det finns ett mektips här gällande ombyggnad till digital-TV. Numera är det nog inte lätt att hitta en passande box, men ändå... Länk |
|
|
Den blåtanden du föreslog var inte den jag tänkt mig. Var inne mer på nån inbyggd variant. Sen så har jag navigator varianten som är en cd-läsare och inte dvd. Tittar man på vad det skulle kosta bygga om så lär det bli billigare att köpa en ny enhet som är en Android variant. Några förslag på enheter där man inte behöver bygga om hela systemet? Jag har en sådan nu i bilen som ni ser på bilden. Länk |
|
| Skall du byta ut ditt system mot något annat är det en hel del jobb eftersom din radiomodul ligger i bagageutrymmet. | |
| Så om jag vill ha en nyare typ Android stereo så blir det problem? Finns det inte sådana som passar rakt in och använder sig av original kablar? Vart sitter radiomodulen? Hittade cd-växlare och navigatorn men inget mer. | |
| Inget problem bara jobb. Du behöver dra kablar hela vägen från i-panelen till skuffen. Radiomodulen bör ligga under golvet bak, vänster sida bakom ryggstödet. | |
| Finns beskrivningar och tips hur du gör på nätet. Jag funderar på att beställa en xtrons octa core till e39an själv och eventuellt krydda med backkamera och däcktrycksmonitorering men jag har dock standard business cd. Men ska jag in med backkamera måste jag dra kablar ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.