|
|
|
|---|---|
| Har 118d med MSport, dvs 245-däck bak och 225 fram. Sommardäcken var original Runflat men vinterdäck är vanliga. Känns grymt mycket svajigare om man gasar på och byter fil. Har servotronic, kan det bero på kombination av det och mjukare däck? | |
|
Vad är det för däck, nordiska friktionsdäck? Fälgstorlek? Lufttryck? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Har nu noakian hakkapeliitta r2 bak och Continental fram. Tykckee det känns mycket ostadigare med vinterdäcksbyte | |
|
Blanda ALDRIG olika däck fram och bak på en BMW - då får du knasig väghållning som ett brev (förr i tiden) på posten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sillmacka och vaniljglass kan funka var för sig men inte så bra tillsammans :-) Lite detsamma med olika däck på BMW som Johan skriver. Är det dessutom RFT på bara ena paret blir det riktigt illa - fick fel framdäck på min E91 en gång och det blev väldigt dålig väghållning. | |
|
Ok, bak har jag Nokian Hakkapeliitta R2 som bara gått en halv vintersäsong. Fram Continental Viking contact 5 (tror de heter så) som rullat 4 vintrar. Har nu F20 från 2015 och dessa däck hade jag förra vintern tillsammans på E87 men med de äldsta bak, då var det inga problem. Är det värre att ha de nya bak som nu är fallet? Får väl byta de äldsta till samma som de andra för den känns grymt ostabil vid t ex filbyte på motorväg. Sommardäcken är bredare Runflat ochde var mycket stabila. |
|
| Sommardäcken är 17 tum medan vinterdäcken är 205/55/16 | |
| Jag har också 205/55/16 på min F20 (Conti runt om) och det går hur fint som helst. Jag skulle köpt två nya Nokian till och ha där fram - lär blir stor skillnad. | |
|
Förutom att du har blandat olika däck, har du dessutom de mest slitna fram, vilket gör att framdäcken är stabilare på barmark (mindre rörligt gummi i mönstret) än bakdäcken (som har mer mönster = mjukare/rörligare gummi), vilket förstärker problemet då stabiliteten sitter i bakdäcken! BMW är känsliga för att blanda olika däck fram och bak och i synnerhet om man blandar halvslitna med "fräscha" däck. Problemet är också att du får omvänt förhållande på vinterväglag, då ger dåligt grepp (slitna däck) i bakvagnen instabilitet på is/snö... Slutsatsen är att använda samma typ av däck runt om och att se till att slitaget inte skiljer sig för mycket mellan fram- och bakaxeln. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för infon. Får se till att bli ännu mer ruinerad genom att köpa två nya fram. Angående bästa däcken bak så är det ju så man lär sig att man ska göra. |
|
|
Har idag bytt så att jag flyttat framdäcken till aktern och vice versa. Går nu perfekt som man förväntar sig. Bakdäcken är inte dåliga nu men har fyra vintersäsonger i bagaget medan framdäcken gått typ 400 mil. Kanske inte världens bästa grepp bak nu men de lär ju hålla att par säsonger i alla fall. Problemet med att inte köpa nya nu är väl att när bakdäcken är slut så hamnar man i dilemmat igen med halvslitna på en axel och nya på andra, ska i alla fall köpa likadana då. |
|
| Är det inte bättre att införskaffa två däck till så att du får fyra vinterdäck av samma fabrikat och modell? Inget illa menat men jag tycker det du gör är dumsnålt. Två nya vinterdäck är en väldigt låg kostnad i förhållande till bilens inköpspris. Istället för att spendera runt 3000kr så är du villig att ha en bil som är sladdrig och bedrövlig så fort det blir halt på vägarna. | |
| Tja, visst är det ju bäst att ha nya däck men mina Continental Viking 5 är ju faktiskt ganska bra. Känns ju en aning slösigt att slänga dem, tyckte däckhandlaren också, annars hade han lätt sålt mig ett par Nokian R2. | |
|
Hur mycket mönsterdjup är det kvar på Conti-däcken? Problemet du kommer att få är att så fort det blir halt, blir bilen extremt lynnig - troligen mycket värre än du hade innan på barmark... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Så slösaktigt är det väl inte att slänga däck som gått 4 säsonger? Men visst, 3000kr är också pengar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.