|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu behöver jag någon form av motvation för jag orkar inte mer och pengarna jag jobbat ihop i sommar är snart slut. Bilen började spöka med att han gick hemskt och då skulle vi byta Kamaxelgivare men bröt då av soleniden till vanosen istället så vi bytte vanosen men glömde ställa om vanosen till noll och vred bara om motorn till noll så är osäker om vi paja bilen nu när vi körde den. Nu är planen att försöka plocka ner motorn igen och nollställa både Vanos och motorn igen. Kan påpeka att vi inte har något garage utan står mitt på en parkering och pillar. Skulle vi lyckas med det är vi tillbaka i ruta ett och planen är att se om det är vevaxelgivaren som är paj i bilen så att byta den. Men nu stötte vi på ytterligare ett problem och de är att bilen inte går att låsa upp, haft problem med det innan men det kom efter vi varmt kört han för stängde jag av bilen när han var varm så dog hela el systemet. Funderar på att bara ta en sten och kasta sönder rutan och låsa upp bilen innefrån för jag ser verkligen inget annat alternativ. Detta är min första bil som jag köpte innan jag fick körkort för att sedan köra när jag väl fick körkort men bilen gick sönder innan jag fick körkort och nu har jag haft körkort i ett halv år men ingen bil. Är bara 18 år och försöker finansiera bilen men lagt över 30000 på bilen nu och alla säger att jag ska köra han till skroten istället för att jag inte är så jätte bil kunnig och de anser att jag bara slänger mina pengar i princip. Vad tycker ni? Ska man försöka fixa bilen? Älskar verkligen bilen men den har inte gjort något annat än att strula för mig 😞 Får man något om man säljer en trasig bil eller i delar? Tack för svar på förhand. Mvh | |
| Kan påpeka att bilen har 23 fd ägare och är inte Msport orginal utan allting är monterat efteråt. Är dyra xenon lysen och angel eyes och mycket mer på bilen. | |
| Du behöver ju specialverktyg för ställa in vanosen men det vet du kanske? | |
| 30000 på rep på en 523i som kostar runt 10-15' i inköp? Det borde betyda att det mesta i bilen är nytt & bytt. Jag skulle, faktiskt, bytt motor på den. Det är nog det enklaste/billigaste? | |
|
Först och främst: Sluta byt delar på måfå i en dyr gissningslek! Gör en riktig felsökning som är systematisk och börja med en felkodsavläsning! Utifrån vad du får fram för felkoder får du fundera på om det är värt att reparera den vidare eller sälja/skrota den. Angående att kunna öppna dörren - bilen har "dead lock" och du öppnar dörren med nyckeln men måste vrida förbi ett markant motstånd för att gå förbi dead-locken. Man måste vrida rätt hårt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Först och främst: Sluta byt delar på måfå i en dyr gissningslek! Gör en riktig felsökning som är systematisk och börja med en felkodsavläsning! Utifrån vad du får fram för felkoder får du fundera på om det är värt att reparera den vidare eller sälja/skrota den. Angående att kunna öppna dörren - bilen har "dead lock" och du öppnar dörren med nyckeln men måste vrida förbi ett markant motstånd för att gå förbi dead-locken. Man måste vrida rätt hårt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Kane Vi bytte Vanos utan special verktyg, går tydligen att göra utan om man försöker göra likadant fast med andra verktyg. Försöker nämligen vara så ekonomisk som möjligt eftersom jag har inga pengar. |
|
|
@Dawwe Jo de mesta i bilen är nytt, fick lägga någon tusenlapp för att få igenom han genom besiktningen eftersom avgasvärderna var för höga 😕 |
|
|
@Johan B Pratat med mekaniker och ingen verkar ha en felkodläsare till min bil, ska tydligen vara en speciell. Dom flesta säger till mig att de är slöseri på pengar eftersom felsökningen kommer ändå inte visa något sålänge motor lampan inte lyser 😔 Försökt att vrida hur mycket som helst på både förarsidan och passagerar sidan men ingenting händer. Vet inte varför men går vrida mer på passagerar sidan än förarsidan. Innan jag ställde av bilen och han gick så hemskt så om man varmkörde bilen och sen stängde av han så försvann elen helt, gick varken låsa eller sätta igång tänningen men elen kom tillbaka efter 30-40 min så vet inte om han försvunnit helt nu men har ju inte varmkört bilen 😞 |
|
| Men rep för 30000 betyder mer eller mindre att allt är nytt, från chassie till det det mesta o motorutrymmet. Vad kostade bilen? En fullt fungerande motor hittar du för 3000-4000, motortbyte 3000 till på "rätt" verkstad. Då slipper du joxet med att ställa in Vanos, köpa specialverktyg mm? | |
| Låter som att du, dessvärre, köpt en bil som ser "fin ut på utsidan" men är ett sönder-mekat vrak i övrigt. Släpp bilen. En annan fullt fungerande 523i hittar du ledigt för 12-13´. Spara de "bra" delarna, o skrota sedan? | |
|
@Dawwe Asså har inte repeterat den för 30000 utan menar totalt, köpte bilen för 20000 och har säkert lagt över 10-15000 på att laga bilen och personen som ägde den innan i jätte kort stund skulle tydligen ha lagt ut 12000 för att fixa en hel del för att sedan sälja bilen 😕 Hade ett erbjudande innan bilen gick sönder, var en som var jätte sugen på köpa han för 26000 men sen gick den sönder 😞 Jo överväger faktiskt de alternativet men frågan är hur man hittar en bra och billig motor 😑 tror faktiskt jag gjort de, vet inte riktigt vilka delar man ska spara på isåfall 😕 |
|
|
Det är inga specialfelkodsläsare som behövs - däremot måste man ha en adapter till det runda diagnosuttaget under huven: brukar finnas på tradera/blocket/ebay etc. för någon hundring... Gå till en seriös verkstad eller köp en egen felkodsläsare för några hundringar - det tjänar du igen snabbt! Smörj upp låset och prova igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B Ah får kolla om jag hittar den, tack! :) Vet inte om det hjälper att smörja, han känns död 😟 |
|
|
Info om bilen BMW e39 523i Msport -96 gått ca 23000 mil Är nybes 2,5" sport avgassystem med Schmiedmann utblås Lamelldiff Sänkningsats runt om M-Ratt multi Svart skin El-stolar med uppvärmning i både förar sätet och passagerare sätet. El-speglar Carbone lister "vinyl" Ultra vita led lampor i hela kupén Blåa led i mittenkonsoll Bilstereo och multimedia Sony Enhet med bt aux usb M-Optik M-Vinge "Carbone" sitter på. Dimljus led Angel Eyes Ultra vita led ringar Xenon lysen Har Orginallysen också Facelift fram och baklampor Fabriks tonade ruter runt om bakänden Blackout njurar (Chromade njurar) Har en ny speciell baklucka med en chromelist. 18" Msport fälgar med bra sommar däck. Bra dubbdäck med BMW orginal kapslar. Obs Ny katalysator Ny olja Nytt batteri Nya bromsar och handbroms Kabeldragning till bas Förra ägaren la ca 12 tusen då fjädrarna och länkarm och lite annat byttes ut. |
|
|
Jag bedömer det som att du gått helt o hållet på fel saker vid köp, men det är säkert en åldersbetingad grej. Det är mycket "gjort" med bilen, men det mesta är styling i en eller annan form, enligt mig inte värt en krona. 20000 var ett bra pris för säljaren. Iaf, håller med Johan B, en vettig verkstad kan läsa av eventuella felkoder. |
|
|
"Vi bytte Vanos utan special verktyg, går tydligen att göra utan om man försöker göra likadant fast med andra verktyg." Du får nog förtydliga vad du menar med andra verktyg. Inställningen av vanos är kritisk. |
|
|
Nu är följande vägg av text helt utifrån mina egna erfarenheter och har inte någon större vetenskaplig undersökning bakom som kan stödja det jag säger men kan kanske indikera vad du ska vara beredd på med en e39. Jag är inne på min tredje E39. I mina ögon är det ingen "billig" bil om du tänker dig att du ska bara kunna köra den som bruksbil i flera år utan att ha fix på den. Då ska du ha en gammal Volvo 740 eller något. Alternativt ha så tur att du fick tag i ett ex där allt strul redan inträffat och nyss bytts ut. Jag är inte heller direkt händig med bilar men lär mig (tack vare e39an, lol). Jag tror att e39an är en ganska "billig" bil om man räknar vilken bil/körglädje man får för pengarna. Det är min åsikt. En välhållen E39 går i mina ögon definitvt bättre och är roligare att köra än många nya bilar. Den är också så skönt tyst! Hade min 530 på lackering och lånade då en sprillans Toyota, men gjorde inget annat än att längta efter min 14 år gamla E39. Det enda jag föredrog med Toyotan var backkameran och stereon, hehe. Jag kan laga MYCKET innan jag kommer upp i Toyotans pris. Lånade en kompis fyra år gamla Volvo och samma där. Jag skulle tippa att du nog kan räkna med ca 10 000 per år i rep-kostnader/underhåll i snitt. Jag vet inte, andra kanske skulle säga helt andra siffror så ni får väl rätta mig om ni tycker min uppskattning är helt uppåt väggarna. Kostnaden baseras ju förstås på om du gör saker själv eller på verkstad också förstås. Dessa kostnader tycker jag dock verkar ha tendens att komma i klump, så jag tror man bör ha ett planerat "rep-konto" (eller en buffert) med en gammal E39 i sin ägo. Det beror också på din egen toleransnivå, då man kan leva mer eller mindre länge med vissa fel som glappande länkarmar eller oljeförbrukning eller fuktiga stötdämpare eller rost. Man vill inte heller att den ska stå oanvänd alltför länge heller (om man måste spara in pengar) då saker kan strula med ännu mer kostnad som följd, vet en kille som fick byta luftdämpningen på båda sidor då han ställt undan den några månader t.ex. Jag skulle också vara mer noga med oljebyten än att gå på long-life-servicelampan, kanske rent av byta 2x per år och det kostar ju också lite mer men är bättre i längden. Första e39an jag hade, hade gått ~30k när jag köpte den, men när bilen var 6 år gammal hade någon under en sommar bytt slitagedelar och gjort underhåll för 60 tusen på bilen! Jag köpte den ca 5-6 år senare. Sista sommaren jag hade den kom jag in i ett sånt där otrevligt stim, när jag under någon månad blev tvungen att åtgärda vitt skilda saker för över 10k. Det var remmar, bromsbelägg, torkararmar, AC osv. Och då gjorde jag det på slutet för "kompispris" då jag blev tjenis med meken iom alla besök... Jag brydde mig inte heller avsevärt om rosten på den tiden så lade nästan inga pengar på att åtgärda sånt och slarvade med tvätt osv. Idag är kostnaden för sånt MYCKET högre för mig, då jag bryr mig mer om bilen och e39an är definitivt rost och stenskottskänslig. Andra e39an körde jag länge utan ett enda fel, men när det sedan började märkas problem, ja då kom återigen annat som ett brev på posten. Jag upplever samma sak med min nuvarande. Just nu har jag ett stim där jag för varje grej jag ordnar så märker jag något nytt som antingen kan fixas inom en framtid eller behöver ordnas nu. Men jag älskar bilen, trots dess defekter. För mig skulle dock 23 fd ägare vid inköp varit ett dåligt tecken... Och det som gjorts på bilen indikerar yngre ägare vilket i sin tur kan betyda hårdare/vårdslösare körsätt (jag ser bara till hur jag själv behandlade mina bilar i yngre ålder). Jag köpte alla mina bilar av aningen äldre farbröder eller av personer som jag visste var mån om sina bilar. Jag kan inte ge dig något tips om vad du bör göra men du kanske får lite motivation till att göra endera valet utifrån min berättelse. |
|
|
@N Jo älskar min BMW också o e39an tycker jag är mycket skönare att köra en de flesta bilarna. Skulle lätt hellre vilja spendera pengar på en ny motor istället för att köpa en ny bil men frågan är om man ska köpa en ny e39 o flytta över alla delar istället. Nu fick jag det som att låta som jag köpt allt styling men det har dom förra ägarna gjort, jag är den som satt på en katt (satt ingen katt på innan) bytt olja, bromsar m.m. Får verkligen tänka över mina alternativ, mitt problem som jag måste fokusera på nu är att komma in i bilen 😅 |
|
|
Billigaste som de flesta säger är att byta motor. Såg att du skrivit att den har lamelldiff. Inga e39 förutom M5 är diffade. Är det eftermontage? |
|
|
Jag vill inte låta nedlåtande eller pessimistisk, men jag tror tyvärr att du fått tag på ett riktigt skitexemplar. E39 är kvalitetsbilar, men precis som med vilken annan bil som helst så krävs det ju bilen sköts om. 23 ägare och diverse konstig styling skriker ju bara varning, i alla fall hos mig. Om jag var du hade jag sålt den och försökt hitta ett bättre exemplar. Även om du nu skulle lyckas få till ett motorbyte så finns det ju tyvärr risk att det fortsätter uppstå nya problem om nu bilen generellt är dåligt skött genom sitt liv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.