|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 528 från -96 med ett väldigt underligt fel på radon. Har läst otaligt antal forumtrådar kors och tvärs men hittar ingenting som stämmer in på min. Det klassiska är ju att radiomodulen glappar och att radion fungerar från och till eller inte alls, nåväl. Jag har då en Professional med DSP. Den har kasset spelare fram, äldre varianten av CD-växlare bak och såklart tillhörande förstärkare bak. Allt utom radion fungerar... eller ja FM-bandet. Jag kan lyssna på CD Kassett och till och med AM-radio alla dessa har ljud precis som de ska. Men FM-radion fungerar inte. Den hittar kanaler och sparar dem precis som den ska.. men jag får inget som helst ljud (det fräser inte heller). Skruvar man upp volymen allt vad det går och lite till kan det höras ytterst svagt ljud från en FM-kanal med ett lågt brus till det hela. Var i sitter felet? Hur går signalerna? Finns det någon här som har någon som helst aning? Jag har sett att Ando har en del koll men oklart hur man får kontakt med honom... Tack på förhand. | |
|
Hej, Låter inte detta som ett problem med antennen? Jag googlade, för intressets skull, på "antenna problem bmw e39" och fick många träffar. Har bara läst rubrikerna men skall gå på dem nu, så kan vi läsa tillsammans. :-) /Lennart EDIT: E34, kanske? Men ändå samma diagnos, tror jag. /Len Edit nr 2: Nu har jag läst lite. Det kan knappast handla om något annat än antennmodul(er). I bästa fall bara om oxiderade kontakter. /Len |
|
|
hmm, det vette tusan. Tycker det är så underligt då jag får in alla kanaler, och då även de som normalt har lite sämre mottagning. Det är liksom inget som helst brusande och sprakande som vid dålig mottagning. Men får helt enkelt kolla upp det hela. Men den där antennmodulen kanske förstäker på något speciellt sätt för att fixa till ljudet även om mottagningen finns för att få in kanalerna. Googlade lite på just "antenn problem..." och fann lite som påminner men ändå inte. Där var det flera som just hade att de klippte, spraka och vad just dålig mottagning. Men jag får helt klart läsa lite till följt av att riva inredningen på vänstra C-stolpen. Har jag fattat det rätt är det AM på högersidan. Så nummer två ska jag försöka rackla lite på Länk Har inte riktigt full koll på vad alla grejer gör och hur de hänger ihop. Vad vitsen med just antennmodulen är osv. Fortsättning följer helt enkelt. // Jonas |
|
|
Hej, Detaljerna är ju olika i bmw's skilda radiosystem, men här här en grundlig DIY med många bilder. Den kanske kan hjälpa dig med orienteringen, åtminstone. Länk /Lennart |
|
|
Har lite liknande men det är så att jag har dålig mottagning på både radio och telefon. Har detta att göra med antenförstarkaren? Är det den som sitter i bakluckan som är till både radio och telefon? |
|
|
Hej, Det har gått ett tag och jag har äntligen fått tillfälle i akt att skriva. Jag rev isär som i guiden och kikade lite. Blev inte direkt nå klokare och hittade inget direkt fel. Men sen kan jag å andra sidan inte felsöka sån elektronik nå närmare. Hur som haver, när jag kopplade ur en av antennsladdarna och höll på (hade radion på och växla mellan AM och FM) då blev det svagare ljud på AM (lägre brus). Detta var dock endast på den på vänstersida som gjorde någon skillnad (förarsidan). Den på passagerarsidan gjorde ingen skillnad så kan kanske vara slut.. Får helt sonika jaga rätt på nya boxar till båda sidorna från någon skrot. Fanns ingen som helst tendens till att komma ljud från FM radion (varken brus eller något. Kanalerna går som sagt att få in). Boxarna har följande nummer på min bil. Högersida: 65258364084 Vänstersida: 65248352774 Titanmalmo: Har faktiskt ingen aning, men låter lite som en möjlighet. Min telefon har jag inte engagerat mig något i men tycker inte den ska ha något med radion att göra utan ha helt separata system. Om antennförstärkaren sitter i bakluckan eller ej beror på om du har nav eller inte. // Jonas |
|
|
Förarsidan: Länk Passagerarsidan: Länk |
|
| Jag har navigering och en touring | |
|
Nu har jag testat byta förstärkargrunkorna bak i C-stolparna utan framgång. Exakt samma fenomen som tidigare. Brus och eventuella kanaler (bra ljud/högt brus) på AM-bandet. Fin mottagning och massor med kanaler utan ljud på FM-bandet. Inget brus eller någonting på FM-radion. Är det tyst och volymen skruvas upp till max allt vad det går och lite till kan man med bra hörsel urskilja lite ljud och ett svagt brus. Övriga - kasett och CD fungerar fint. Titanmalmo: Okej, ja då bör du ha dina grejer i trunken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.