|
|
|
|---|---|
|
Hej. Det är så att jag ska förmodligen köpa en bmw 323ci coupe år 2000. Vad har ni för tips? ska åka dit och kolla upp den samt testköra. Den besiktades igår och dem ombesiktades pga ojämn bromsverkan på framaxeln och dffus ljusbild men enligt ägaren så är allt åtgärdat och är besiktad fram till nästa år. Den har gått 22xxx och priset ligger runt 24000. | |
| edit/ finns lite rost på höger framskärm och vid höger dörr. | |
| Är i samma situation. Ja letar ny bruksbil. E46orna är trevliga att köra så det får bli en sån. Det du ska veta är att dessa bilar rostar friskt. Jag har haft 5 st olika E46or med olika motorbestyckning. 2004 fick de 12 års rostskyddsgaranti, men det verkar inte ha haft nån verkan, då jag hittat många annonser med rostiga 04or. Det råd jag kan ge är att syna bilen noga. Lär finnas mer rost än det som nämts. Kolla bakluckan vid skyltbelysningen, nederkant dörrar, nedanför dörrarna fast ovanför plasten, a-stolparna, skärmkanterna, samt insidan av dörrarna samt insteget. Där har du de mest vanliga ställena. Var även uppmärksam på "dunkljud" vid växling som kan tyda på problem med bussningar, eller ännu värre sprickor i golvet till bakvagnsinfästningen. | |
|
Jag har en svart 323Ci 2000 jag köpte 2011 (för 62k) då den rullat ca 14000mil och den har väl rullat ca 19600 mil nu. Köptes mest för pendling men har senaste 3 åren mest blivit vinterbil. Den hade rostat ganska friskt i framskärmarna när jag köpte den, exempel: Länk (borstade lite med stålborste på "rostbubblorna". Insidan: Länk Köpte nya skärmar och målade på rejält med rostskyddsfärg på insidan i förebyggande syfte: Länk :P Rosten i dörrarna jag har på min har inte blivit mycket värre senaste 5 åren enligt min bedömning, var lite orolig för det när jag köpte den men har inte blivit mycket värre. Och skärmar går ju att byta, värre med bakskärmarna (kanten mot bakspoilern). Kolla så att vattenpumpen är bytt eller byt den annars om du köper bilen. Kan vara lönt att byta expansionskärlet också - mitt exploderade på väg in till Bilprovningen vid bromsprovaren.. lol, verkar vara ofrånkomligt. Hur som helst så gillar jag min 323Ci skarpt även om den kostat lite under åren. Gillar nog tom motorn mer än den jag har i 325i E90n, även om prestandan är ganska olika :) Länk <- projekttråden på garaget för min 323, beskriver förmodligen något problem förutom en massa plug & play krimskrams ;) |
|
| Mycket intressant inlägg. Jag står och väljer mellan 320 (170hk), 323, 325 eller 328 av E46 kaross som bruksbil till jobbet. Dragkrok, manuell låda är ett krav. Har tidigare ägt både en 320 (150hk) och 328. Föredrar 328 motorn pga vridet . Men jag tänker att en 323a kanske är en bra bil. På vilket sätt är den motorn bättre än 325 E90 ? Minns en provkörning av 325an när den var ny på bmw i mölndal. Vad jag minns krävde den en del varv för att komma till sin rätt. Hur är förbrukningen på 323an ? Går den att köra under litern blandat ? Min 318 ligger oftast på 0,9 (tung höger doja).... | |
|
sirtobbe, Jag tycker att 323 är kanon. Helt lagom motor för storleken på bilen och man kan ändå hänga av en del bilar vid rödljusen (viktigt när man är strax över 30). Vet inte vad som gör det men jag gillar den mer, båda är ju 2,5l sexor med lika max vridmoment även om N52:an i E90n har ett större spann på maxvridet, men det skiljer ju minst 30hk i toppeffekt. Sen låter ju M52:an i 323:an mycket bättre än N52 (arg symaskin) och jag tycker den svarar på gas på annat sätt, kan ju bero på att den ena har vajer från pedal till spjällhus istället för sensor vid pedal med elkabel till en liten elmotor som driver en liten skruv som.. som... ( ) he he Jag kör min 323Ci på runt litern blandat och då är det väl stadskörning mest (relativt tung gasfot, 60-40-vägar med rondeller osv) och pendlar man så är det nog inga större bekymmer att komma ned runt 0,9 i snittförbrukning, särskilt om man inte trycker på gasen för mycket. Tror jag hade en förbrukning när jag köpte bilen på under 0,8 när jag pendlade mellan Falun och Långshyttan (6mil och hälften 100-väg och andra hälften 70-väg i skogen). Jag är nöjd med förbrukningen på min iallafall, drar lite mindre än 325:an generellt men det går att få ned 325:an i lägre förbrukning på landsväg än 323:an men det är inte så kul ;) |
|
| Wire till gasen är trevligt. Uppskattar det mycket på min 318. Känns mer äkta än elstyrd gas. Mer direkt kontakt med motorn. Hade wire på min 328 också. Utvecklingen går tyvärr mot att föraren blir mer och mer bortkopplad från bilen och vägen. De nya BMW har ju ingen fysisk kontakt med de styrande hjulen, gasen ingen fysisk kontakt me motorn och har man automat så ej heller nån koppling rent fysiskt till motorn. Tror snart vi får se en återgång bland bilentusiaster till det gamla och mer äkta. Minns med värme min gamla M3 E36 3,2. En bil av den gamla skolan helt utan elektroniska skyddsnät. DET är vad jag kallar bilkörning:) | |
|
Hej Har sedan några månader en 325 ti som jag uppskattar mycket. 2,5 motorn är riktigt bra, svarar direkt, bra bottendrag och bra spets. Hade en 328 som också är bra, lite mer mustig, men 2,5 är lite snålare och lagom om man kör lite i stan. Matthias |
|
| Kan flika in att ASC-systemet på äldre E46 (som inte har DSC som tillval) funkar kanon på vintern, tillåter lite lek men inte för mycket.. hehe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.