AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.808

knarrande ljud vid vridning av ratten!

da
4
danneman20
320i coupé -94
hej!

jag har ett påtagligt, knarrande ljud i ratten vid vridning av denna i låga farter. ljudet verkar komma från skarven i staget, alltså inifrån bilen, och påverkar inte styrförmågan det minsta.
servo-oljan är kontrollerad och helt ok (tack för tidigare svar!), så problemet bör inte ligga där.

jag undrar om någon annan upplevt liknande fenomen, och har några förslag på vad det kan vara, och på vad som eventuellt kan åtgärdas!

Red Devil
Jag har hör också likadant ljud,(händer typ en gång på 9, 10 dagar) men endast när jag startar bilen för första gången på dagen och kör i väg, precis som du säger när jag svänger men sen så försvinner det efter att jag har kört med bilen några minuter. Har hört att det kan vara Servo:n har dessutom hört att det kan vara spindelled!
Red Devil
Jaha, du säger att den kommer från ratten, trodde att du sa ut i från, Sorry.
an
74
ante318
325ik -87
jag trodde jag hade samma problem i ca 6 månader slutade bry mig om det.. tillslut märkte jag att det var gaspedalen som knarrade ibland men det uppfattas väldigt lätt som ratten.. omöjligt att märka nästan.. testa det kanske är samma sak för dig, dvs att gaspedalen knarrar när du gasar eller släpper på gasen ibland. GL/Ante

cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Tjena killar!
Ja har oxå nått liknande problem, och det värsta är att det verkar följa med mig från bil till bil, hade en 320 -92 Coupe innan som det, inte knarrade utan gnisslade runt rattstången, och samma sak tycker ja ha uppkommit nu, men bara när ja svänger åt ena hållet. Helt skumt!
Nå´n som har nå´n ide?

/clyzzon
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Samma problem här fast min gnäller istället....

Och igår skulle jag ta dän ratten för jag skulle byta SI batterier men jag fick aldrig dän ratten.....

Hur ska man göra??

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Gr
31
Grane
325 -87
Tjenare vet precis vad ni pratar om, jag har också det problemet, väldigt irreterand. Ingen som tror sig veta vad det kan vara?
deejaywasp: Menar du batterierna i instrumentpanelen, till servicelampor etc.. jag fick ut instrumentpanelen utan att ta bort ratten. För mig var det bara att dra den frammåt och vika ut den vid sidan. Lycka till!

da
4
danneman20
320i coupé -94
verkar vara några stycken med liknande problem...
jo, ljudet kommer som sagt inifrån, närmare bestämt från styrstången, där den är ledad. (även om kopplingspedalen också gnäller lite :)
ljudet uppkommer vid varje vridning, åt båda hållen...

kan nog kalla knarrandet för ett gnällande också, och mitt nästa projekt får nog bli att försöka komma åt med lite olja på det ledade stället.

tack för alla svar, hoppas ni får bukt med era problem!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Knarrande pedaler och säten är "standard" på E30/36. Att ratten knarrar har jag inte upplevt eller hört talas om... Kolla så att den inte tar i någonstans, tex nå´n kåpa eller dyl som hamnat snett.

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Grane:Jag tror det underlättar om man tar bort ratten när man skall ha ut huset...

Jag skruvade ävck muttern och sög tagh i ratten men icke... Den flyttar sig 2mm men inte längre.... Hur skall jag göra! Jag vill ju inte andvända våld på "älsklingen"

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ööö.... ojdå.. här kommeer lite översättningar :)

ävck=väck
tagh=tag

nähä... Jobbet väntar....

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sitter det nå´n bricka under muttern? Ta bort den före "rycket" i så fall. Kan hamna på sniskan och ta i gängan annars.

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Gr
31
Grane
325 -87
deejaywasp: det finns ett repotage på Gör-det-själv sidan, kolla där.

Det kanske underlättar om man tar bort ratten, men jag lyckades utan att ta dän den... tur kanske!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja... jag tror det blir bra mycket krångligare om man låter den sitta kvar....

Ja jag tog bort brickan...

Länk
Ko
663
Koffe
320iC -93
Det "gnällande/gnisslande" ljudet har jag med, det sägs att det är en kontakt till airbagen (lr tutan, kommer inte ihåg) som glider mot en metallbricka/skena som strömöverföring. (Förstod ni det där? Asså, på rattstången sitter ett metallstift. När ratten vrids glider stiftet längs en anläggningsyta (oxå i metall, men som inte rör sig)). Metall mot metall skapar såna ljud. Tydligen hyfsat svårt att smörja upp...

//Koffe, som bara vidarebefodrar vad han _hört_... på ett svamligt, fredagseftermiddags-kind of way...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.