AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.710

M20b20 kyler inte

Hej!

Börjar väll från början så inga missuppfattningar sker 🙂
Har en m20b20 som sitter i en e34 från 1989 som går varm.
Bottendel och topplock är från en e30 men övrigt är original från e34an.
Har gjort följande: ny kylare från en e34 (m50b20), ny vattenpump, förbikopplat värmepaket, spolat toppen grundligt..

Efter att kylsystemet är påfyllt luftat (i uppförsbacke, överfyllt, vakuumsugit, spolat, med eller utan termostat.. Har provat allt) så blir i alla fall samtliga slangar varm och likaså kylaren, men sen fortsätter värmen att stiga tills mätaren står på rött eller tills den skjuter nån kylslang... Detta oberoende på om bilen står på tomgång eller körs.

Tror jag fick med allt 😅
Hur många olika vattenpumpar finns det till m20b20 oberoende på bilmodell?
Vi beställde en pump till en e30 då blocket kommer från en e30.. misstag??
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alltid bra med bakgrundsinfo - ju större chans att få bättre svar!

Just M20 har jag aldrig haft problem med att lufta, har blivit några gånger nu på senaste tiden med en banbil som har en M20B23. Man fyller på kylarvätska lite försiktigt, klämmer på slangarna och fyller på så mycket det går, låter värmereglagen vara öppna, låter locket till expansionskärlet vara av, startar motorn och låter den komma upp i någorlunda temperatur, fyller på lite mer kylarvätska, på med locket och sedan låter den komma upp i arbetstemperatur och höjer varvtalet lite. Det brukar räcka, toppar upp kylarvätska när den svalnat. Ibland får man ta en liten kort körtur, men annars är det inte konstigare än så.

Om den skjuter en kylarslang har du ett problem. Antingen så har du ett defekt kylarlock som inte öppnar sig vid det avsedda trycket, eller så trycker du ut avgaser i kylarsystemet (vilket kan förklara varför den går varm).

Kan du se om returen till expansionskärlet fungerar? Du ska kunna se en liten stråle komma från den lilla slangen och hamna i expansionskärlet.

Kan du se några bubblor i expansionskärlet?

Fanns två olika vattenpumpar till M20, en för den tidigare varianten och en för den senare varianten (brytdatumet var 09/1987). Du märker om du har fel när du försöker sätta dit kylarslangarna - så fick du dit dem utan att se ut som en fågelholk i ansiktet så har du rätt vattenpump.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lite så var min 635 när jag köpte den,
Hittade då att viskokopplingen på fläkten
som var kass. Efter byte fungerade allt.

Mvh Jonas B
Tror inte att den trycker avgaser i kylsystemet, men det är inte helt uteslutet.
Lutar mer mot att den inte cirkulerar vattnet som den ska, tror vattenpumpen är till en 84a, då motorblocket kom från en 84.
Kanske blir tokigt med den pumpen då allt annat kommer från en 89?

Tror inte det kommer nå vatten ur returen.
Ska höra med ägaren till bilen om han kan kolla det 🙂

Brynet: Okej! Det kan ju ifs vara en anledning då tempen stiger ganska långsamt.
Kanske ska förstöra viskokoplingen på min 630 som går kallt då 😅
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det kan inte vara viskokopplingen.
Trådskaparen säger att den går varm även när den körs - då kan man direkt utesluta viskokopplingen.

Ok, såhär är det. Tidiga vattenpumpar har två rörpipor, sena vattenpumpar har bara en rörpipa - så du lär märka om du har fel. Det är två helt olika kylsystem.

Jag menar, du märker om du har en vattenpump med en oansluten anslutning och kylarvattnet står som en kvast upp i luften - alternativt att du har en oansluten kylarslang och kylarvattnet också står som en kvast upp i luften! :-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tyvär är det inte helt sant, har varit ute för detta
då jag köpt en E28-528 med som kylarlocket
var riggat på. Hittade först inte detta då tempen
var ok då jag körde. När jag väl hittat och bytt
kylarlocket som sitter på expansionstanken så
sköt den kylslangarna ist och tempen kom.
Bytte då viscokopplingen även där (M30)
och allt löste sig. Det är min upplevda uppfattning
om detta. Hoppas att du får en bra lösning hur
det än är.

Mvh Jonas B
BMW-slangen:
Exakt så ser det ut enligt ägaren till bilen, han tvingades plugga en överbliven rörpipa (en mindre) det va även så på pumpen som satt på motorn "original".
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi - låter som det varit lite bonnamekande i farten :-)

Såhär ser kylarslangdragningen ut med det gamla kylarsystemet
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Från vattenpumpen (nedre högra hörnet av motorn) så går det en tjock slang upp till termostathuset och en annan lite smalare upp till expansionskärlet.

På det nya kylarsystemet ser kylarslangdragningen ut såhär
Länk

Det går bara en slang från vattenpumpen och den går till termostathuset.

Så, vad har ni gjort? Har ni monterat en gammal typ av vattenpump (med två utgångar) och använder det tillsammans med den nya typen av kylarsystemet och blockerat/täppt till utgången på vattenpumpen som förut gick till expansionskärlet?
Haha jag är oskyldig 😅
Men jag är helt säker på att det är den gamla vattenpumpen och det nya kylsystemet, och slangen som ska gå till expnsionskärlet är pluggad tror jag..
Det är alltså en icke fungerande lösning och anledningen till att den inte cirkulerar vattnet korrekt? 😊

Problemet borde alltså försvinna om vi köper en vattenpump som är avsedd för det nyare kylsystemet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, jag är inte så säker på att det nödvändigtvis behöver vara problemet. Man får tänka och resonera logiskt.

Vattenpumpen tar ju vatten främst från termostathuset och trycker in det i motorn. Täpper du till den andra pipan så bör det ju inte påverka cirkulationen av kylarvattnet. Så länge den får kylarvatten från termostaten och trycker in i motorn så bör det fungera.

Låter mer som att det är luft i systemet.

Frågan är om du har tillräckligt bra cirkulation, och även genom kylaren. Blir både övre och undre kylarslang varm? Det är iallafall ett tecken att termostaten öppnar.

Men du ska se en liten vattenstråle inuti expansionskärlet - du ser var den lilla slangen går in vid locket. Om du inte ser detta, så är det en indikation på att det kan bli problem med avluftningen.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.