|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Efter att blåst en topp packning och ev fått en spricka så bestämde ja mig för att byta motor i min bil, nu går de kanon bra men... den blir varm! Den kan stå på tomgång och hålla sig i timmar, kör man och den får jobba så stiger den, inte varit uppe på rött. Slår ja på 32 grader och fläkten fullt så sjunker den.. Ja släppte pluggen till kylet och de kom vatten så misstänker inte att kylet är täppt. De rinner vatten igenom kylet, spolade rent de när ja bytte motor. Termostat huset är i aluminium och verkar vara utbytt då den förra va i plast. Vattenpump bytte jag i samband med motor. Ja har luftat å luftat å luftat men tror inte de ska finnas något kvar, värmen fungerar bättre än med den förra motorn. Tips? :) eller är de så enkelt stt de är termostaten? Tillägga är att ibland börjar de tjuta vid jämn gas, gasar ja på lite så ökar de men försvinner strax därpå. Har kanske inget med de att göra men något ide på det fenomenet? Med vänlig hälsning, Dennis | |
| Hur har du luftat? | |
| Har luftat i lutning med avluftnings nippeln på kylarslangen. Ja kan ju ha misslyckats med detta men har gjort de så många gånger så ja har fått bra kläm på hur de ska göras med e46. Har luftat med värmen påslagen(32grader) och full fläkt för att då ska tydligen cirkulations pumpen gå? De verkar den ju göra med då de är ett sätt att få ner tempen vid "körning" ? Ja är ingen expert på BMW, bara en van bil meckare som byggt en å annan turbo maskin, BMW med för den delen;) men de här går ja i mål på .... | |
|
Det sägs att det är jättekomplicerad att lufta kylsystem på en bil men jag tycker inte det är så jäkla avancerad iaf på en E46. Har gjort det på 20-tals bmw och det har alltid funkat. När du har tömt hela kylsystemet. Skruva loss några varv luftningsskruven. Starta bilen med max värme på och (med kall motor och behöver ej vara lutad) och så häller du i glykol tills du når högsta nivå på expanskärlet (asså upp till locket tills det nästan börjar svämma över) när du nått högsta nivå så märker du att kylvatten fortsätter sjunka sakta (vid det ögonblicket har du fyllt kylaren fullt och det som långsamt försvinner fyller motor). Fortsätt hälla i tills vatten inte försvinner länge och att det börjar rinna ut genom luftningsskruven. Skruva åt luftningsskruven. Låt bilen gå tills det kommer i normal temp. Sug ut kylarvatten ur expkärlet så att den är på max markering enl flottören. På med locket. Kör några mil och sedan öppna locket när motorn har svalnat och återfyll tills max markering på flottören. Brukar funka! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.