AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.660

Rengöring av partikelfilter E61 2008

Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej alla glada.

Har rengjort mitt partikelfilter och skulle vilja dela med mig av kunskapen. Passar inte inlägget här får det gärna flyttas. Är det något ni undrar över så kan jag vara behjälplig :)

Länk

/Jojonaas
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Mycket snygg GDS-anvisning.
Som på EBay: fem stjärnor.
Hur långt har din bil rullat?
Hade en M525dA-08 som jag
tyvär sålde efter 18 000 problemfria mil.
Avgasröret (det som syntes)såg nymonterat
ut, inga sotrester alls. Använde dock motorvärmare
med inbyggd cirkpump heeeeela vintern.

Mvh Jonas B
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej. Tack!

Min bil har rullat 22500 mil. Lustigt nog kom både problem med partikelfilter samt kabelbrott till bakluckan inom tre månader.. så man har ju hållit sig sysselsatt!

Motorvärmare har jag också men jag har lite bekymmer att använda den då jag bor i lägenhet.. önskar att jag hade en dieselvärmare men det var inte ett vanligt alternativ verkar det som, för jag letade som en galning när jag skulle köpa bil.

/Jojonaas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Grymt!! Men hur gjorde du med vätskan. Dränkte man filtret? det framkommer inte riktigt hur du gick tillväga med vätskan.

Rätt ner i brunnen :-)
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej!

Ja det har du rätt i. Det glömde jag ;)

Rätt ner i brunnen var det med Yes diskmedel. Lite smart får man vara =)

När jag provade med thinner och avfettning så fyllde jag hela filtret. Jag köpte en 20L dunk ifrån biltema och stack ner filtret och fyllde. Vad det gäller vätskan jag beställde från Ebay så skulle det sprutas in en liter var ifrån dunkarna och sedan skulle det dra i ca 40-60 min. Sedan skulle det spolas ur!

Ska uppdatera i pdfen.

/Jojonaas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Grymt! Hoppas denna GDS hamnar på mektips.
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Bra initiativ, jag är mkt tacksam för alla GDS-guider som finns på forumet.

Frågan är om det är nödvändigt med att köpa en massa dyra medel för att bli av med askan. Dessutom kan ädelmetallerna skadas eller tvättas bort om man har otur...
Blåsa tryckluft bakifrån samt att skölja med vanligt vatten (bakifrån) kommer man långt med.

Ett måste är ett bra andningsskydd, man vill inte andas in askan och sotet (mkt canceroegent). Inte inomhus...
Det är viktigt att difftryckssensorn kopplas bort först (om filtret är med denna sensor dvs.)

Lite läsning om DPF och askinlagring:
Länk

ädelmetaller:
Länk

För övrigt så är dieselnet.com en mkt bra sida för att lära sig om dieselmotorer :D

Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Ja man känner att man bör bidra lite om man kan.

För min del var det såhär att när jag bara använde varmvatten och diskmedel så hände det faktiskt inte speciellt mycket.

En hetvattentvätt har jag inte tillgång till så jag skulle inte bli förvånad om det hade hjälpt lite mer.

Medlet jag köpte var specifikt till för att rengöra partikelfilter med och därav kände jag mig ganska säker. Men det är ju inget man hade tagit en klunk av en kall fredagskväll ;)

/Jojonaas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.