AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.683

Bakre torkare slår i övre bromsljuset? E46 touring

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Jag har börjat höra oljud (en liten duns eller stötljud) från bakre torkaren på min E46 touring. Det låter precis som om toppen på torkaren slår i bromsljuset ovanför rutan. Inget glappar eller känns löst på varken torkare , mikrobrytare eller bromsljuset.
Det ska väl inte vara möjligt att justera något i höjd (eller sida eller vinkel) på bakre torkaren?
Jag har inte bytt några delar där nyligen - har bytt micorbrytare för många år sedan men det har funkat utan oljud sedan dess, fram till för några veckor sedan då jag hörde det första gången.
Någon med ideer om vad det kan vara och vad man gör åt det?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla torkare (även den på min 120i -06) sitter på en splinad axel - så du kan sätta den i vilken position som helst.

Igår såg jag tex en Alfa vars bakre torkare började torka ungefär rakt upp och fortsatte sedan ned en decimeter eller över bakluckan och dess lack. Där stod torkaren och gnodde glatt över lacken. Den där lacken lär se fin ut efter ett tag med all denna grus och salt :-)

Så man placerar den på axeln så att den börjar och slutar på lämpligt ställe helt enkelt (när jag lossar en torkararm brukar jag sätta en tejpbit eller liknande på rutan så jag snabbt och enkelt kan sätta tillbaka den i korrekt läge).

Fast det löser inte ditt problem om det är i höjdled rakt upp som är problemet.

Är ju enkelt att kolla, bara spraya med vatten och se hur nära den torkar bromsljuset.

Ett vanligt fel är att man köper för långa torkarblad. De där "rekommendationstabellerna" är mest skräp som någon vispade ihop en fredag eftermiddag på kortast möjliga tid. Exempelvis är rekommenderat torkarblad till bakrutan på min 850 för lång, så köper några centimeter kortare än vad det brukar stå i rekommendationstabellerna.

Annars kan en duns eller oljud vara att ett glapp eller någon infästning eller bussning har gått sönder eller börjar gå sönder (fast det brukar vara mest uppenbart när torkararmen byter riktning). Men då brukar man känna ett glapp, och det gör du ju inte.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har BMW orginal torkarblad och svepet går från rätt startläge till rätt ändläge, dvs från klockan 9 till klockan 3. Jag motnerade själv nya microbrytaren då jag bytte för några år sedan så jag vet hur det är monterat med splisen osv.

Men det märkliga är att det har funkat bra sedan dess, fram till för några veckor sedan och felet har uppkommit utan att jag aktivt gjort något särskilt med baktorkaren. Jag har använt den som vanligt, påslagen i regn och använt spolaren bak då och då. Men så dyker dunkljudet upp av att den slår i bromsljuset och jag kan inte med handkaft känna något glapp i torkaren och inte heller bromsljuset verkar vara löst eller ha flyttat på sig.

Det har ju dessutom blivit kallt ute så utvidgning pga värme är det ju inte - tvärtom bord eju torkaren dra ihopa isig i kylan om det nu skulle gå att mäta...

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kanske har själva bladet släppt lite i infästningarna så det flyttat sig och blivit lite längre?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Lus: Nix yttersta/högsta punkten på torkararmen är inte bladet, det är plastkåpan som man sätter fast själva torkarbladet inuti. På denna kåpan ser man dock en glipa på kanske en millimeter ganska när där armen byter form från cirkulär till "rak arm" - kan det vara här armen förlängt sig och borde den gå att "slå ihopa" igen?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt som tusan (och du har redan täckt in alla misstankar jag hade).

Och du är absolut 100% säker att den faktiskt fysiskt tar i bromsljuset?
(Så det inte är ett märkligt ljud som uppstår när torkararmen råkat vara i det läget och som låter som att det tar i någonstans).

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Hej.
På min e46 touring har det också låtit på det vis som du beskriver.
Då har det visat sig att torkararmen har gått så trögt i sin axel att ljud har uppstått.
Har då demonterat axeln ur sin lagring och gjort rent med smärjelduk både i bussningen och på axeln för att sedan smörja med ett bra fett och därefter återmontera delarna.
Prova att dra torkararmen fram och tillbaka, om du då känner att den går trögt så är det förmodligen detta problem.
Kan vara bökigt att få lös axeln om det är allt för mycket rost och skit men det går.
Demontera torkararmen från axeln och ta bort låsbrickan som sitter på axeln.
På insidan tar du bort gummiskyddet.
Jag brukar använda en polygrip för att få lös axeln och den sitter som bara den så det krävs tålamod och mycket 5-56 eller liknande.
Du får helt enkelt med hjälp av polygripen dra ur axeln från insidan av luckan.
Går säkert att använda någon form av avdragare också men då jag inte har någon som passar ändamålet så har jag gjort som beskrivs ovan.
Mvh Danne.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nu har jag varit ute i dagsljus och examinerat i detalj och det är inte torkararmen som är problemet - jag trodde ju tidigare att den slog i bromsljuset men så var det inte vid närmare koll. Och torkararmen rör sig fint för hand om jag öppnar shoppingluckan och vrider runt den för hand.
Oljudet kommer från själva motorn som sitter nere i bagageluckan bakom BMW-emblemet. Oljudet kommer på uppvägen (men inte på tillbakavägen) och oftast med torkaren klockan 12 (rakt upp) men någon gång redan 11 (vänster rom mitten) någon annan gång omkring 1-2 (höger om mitten) också.
Tog loss stora plastskivan som är filtklädd men kom inte vidare in i bagageluckan då den svarta plastramen sitter med 4 vanliga phillips skruvar (inga problem) men även med två stycken u-formade brickor som jag inte vet hur man lossar.
Jag försökte lyfta försiktigt på isoleringen innanför för att känna om torkarmotorn sitter löst men kan inte känna det.
Är det någon poäng att droppa/peta ner någon smörja: flytande eller konsistensfett i hålet där torkaraxeln går ner?
Fett hjälper ju givetvis inte om motorn sitter lite löst och glappar

Några andra tips?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Patrik, kör du torkarmotorn med shoppingluckan öppen så att du har verifierat att det ÄR motorn och inte kombinationen "motor + torkarmekanism" som ger oljudet?
Jag har nämligen själv ett oljud sedan flera år då jag bytte hela mekanismen (min dåvarande var fullkomligt fastrostad/ärgad). Jag bytte till enbart BMW originalprylar och har 100 koll på varenda bricka o skruv i den där kombon men ändå ger den ett "du-dunk"-ljud ca. kl 11 när armen går upp. Felet gör mig vansinnig och jag kan inte för mitt liv förstå varför det är där. Det jag vet är att det verkar som att stålpeggen som ska i hålet i torkarmotorns "skiva" med hål i, inte verkar nå ner ordentligt och torkarmotorn slinter på peggen innan den tar och driver armen uppåt.
Tänkte om du har nåt sånt skit?

Anders
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag lyckas inte köra torkaren med shoppingluckan öppen - då jag öppnar shoppingluckan avbryter bakre torkarmotorn - tror det sitter in givare till öglan som håller shoppingluckan stängd, som bryter baktorkarens motor. Och baktorkaren återstartar inte automatiskt om jag sticker ner fingerna - måste fram till spaken på förarplats för att återstarta baktorkaren. Kanske det skulle gå om man är två eller kan klämma ner en distans som indikerar stängd lucka - eller hur gjorde du storabjörnen?

Det som indikerar att det är motorn är att då jag vrider runt torkarbladet för hand med shoppingluckan öppen så hör jag inget knäppljud men då jag kör torkaren men stängd shoppinglucka så knäpper det både med båda luckorna stängda eller med stora luckan (dvs båda) öppen till vågrätt läge.

Det kan vara som du säger att peggen inte passar 100% i torkarmotorns hål men det känns konstigt att det bara började helt spontant - har rutan hoppat ur läge helt plötsligt?

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Har haft samma klonkande oljud i nästan ett år och igår så slutade armen att fungera. Eftersom motorn fortfarande låter så tror jag att det är bara nån kugghjul som slitits ut.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jaha sorry, jag kanske borde sagt det, du får simulera stängd shoppinglucka genom att sticka ned en mejsel i låset där luckans ögla går ner och "knäppa" till låset (eller om det går med fingrarna jag minns inte nu) så att bilen tror att luckan är stängd. Sen är det bara att sitta o titta på torkarmotorn hur den går. Min (motor) gick helt smutt. Men som sagt, nånting funkar inte när "peggen" ska ner i skivans hål. Det är som att det missar eller att peggen glappar i hålet och låter du-dunk på vägen upp.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Var ute i kylan idag och gjorde som du föreslog Storabjörnen och jag verkar ha precis samma problem som du. Med öppen shoppinglucka och nedstucket verktyg för att simulera stängt så går torkarmotor helt utan missljud. Jag kan med öppen lucka vrida torkaren utan missljud - helt jämt motstånd hela vägen fram och tillbaka men med stägnd lucka har jag ett knäpp som nu beslutat sig för att ligga omkring kl halv 12, dvs strax vänster om rakt upp.
Det låter som det kommer att gå sönder någon gång i frmatiden men frågan om det är är snart eller om länge. Hade gärna fått bort det om det går för rimliga pengar - någon som har tips?
Har rutan flyttat sig i läge och borde justeras in bättre?
Kan det ha med värme/kyla att göra och ordna till sig framåt våren - å andra sidan var det ju inte särskilt svalt då felet började uppstå...

Får väl åka förbi verkstad och se om de har något att säga...

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hade touringen inne på inspII idag och bad dem titta även på bakre torkaren och problemet är löst!!!!
Det var shoppingrutan som hamnat lite ur läge och de justerade till den för 300 kr och dunket är borta. Rutan ur läge ger ju att torkaraxeln i glasrutan inte hamnar 100% rätt i hålet för torkarmotorn nere i plåt-bagageluckan och därav dunket, Med korrekt injusterad shoppinglucka funkar det utan dunk.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Underbart att du/ni löst det Patrik!
Alltså, när jag tänker på det så, visst, det måste ju vara det fel jag också har?
Men varför jag inte tänkt på det är ju för att jag inte begriper eller någonsin tänkt på varför ända in i helsefyr min lucka skulle hamnat ur position?

Verkstaden sa inte vilka skruvar det är för att positionera rutan? Jag vill ju genast försöka "sänka" runtan närmre mot rutramen så peggen kommer nån millimeter djupare. :-)

/Anders
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nix, det sa inget om vilka skruvar de flyttat rutans läge med och jag frågade inte. Men om jag minns rätt brukar Haynes mekbok innehålla sådana uppgifter, inklusive de mått som man ska passa in delar rör sig i som dörrar, motorhuv, rutor osv.

Har du den inte så kolla med närmaste bibliotek.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kollade i min Bentley-bok (inte Haynes som jag felaktigt trodde det var)

Det är alltså denna boken (Som blivit dyr nu):
Länk

I kapitel 412-7 står om bakrutans injustering - man ska ta bort övre bakspoilern och därunder verkar rutan sitta med två skruvar (ev två på varje sida). Det påtalas tydligt att man ska vara två personer - en lossar och den andra håller rutan.
Toleranserna anges som följande:
fönster - sidopanel : 3,5mm +-1,4mm
fönster nederkant - bakluckan : 4mm +-1mm
i höjd: en linje förlängd från bakluckan och upp mot rutan - rutan: 5,4mm +1 1 mm
Svårt att beskriva i text - se bilder i boken så blir det lättare.

Lycka till!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack!

Dyra dessa Bentley-böcker, tror inte jag kommer skaffa en sådan, men kan ju försöka kika och förstå hur de menar med måtten. :-)

Längre ned, så mycket vet vi i alla fall, att rutan ska. :-)

/Anders

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Föredömligt återkopplat i tråden.
Forumet när det är som bäst...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.