|
|
|
|---|---|
|
Aa som rubriken lyder. Tänkte ladda upp batteriet så det är fullt nu under vintern. Är det något speciellt man bör tänka på vid laddning av batteriet? Ska alltså ta bort batteriet och ladda det hemma. inte ladda det i garage direkt. Min fundering var om det kan röja något av bilens funktioner? Om det blir nån typ av återställning på klockan och liknande? Var ju inte direkt att bara dra ut batteriet, behövdes lite verktyg. Simpel fråga tack för svar. Med vänlig hälsning, | |
| Jag har inte kopplat loss batteriet, utan laddar via motorrummet. Enklast tycker jag, plus att man minskar risken för att inte komma in i bagageutrymmet (där batteriet sitter) pga klantighet om man råkar stänga bakluckan med batteriet borta. | |
|
Men jag har inget garage. Måste ju ha tillgång till eluttag. Hur laddar du via motorrummet? Hah jävlar det där med bgageluckan hade jag inte ens tänkt på :D ja kan ju inte lämna det öppet för den delen helleR.. |
|
| Du har pluspol tillgänglig på motorn och eventuellt en jordpol på en av stötdämpartornen (annars kan du använda en av muttrarna på tornen). | |
|
Laddar också under huven: pluspolen nära passagerarplatsen och tar minus på motorblocket. Men jag kan lämna huven öppen i mitt eget garage. Vill man dra ut en tunn sladd genom grillen så kanske det skulle gå om man tar bort klämmorna och anävnder Cteks "fäst på polerna med skruvar" delar. Som tidigare antyts så vet jag inte om du kan stänga/låsa resp låsa upp utan batteri i bilen. Vore ju dumt om det är så (ifall man har elfel och batteriet laddar ur helt) men vet inte hur det är. Har du batteriet av länge tappar du väl klocka, radiokanaler, tripmätare och annat som inte är så viktigt. Tror dessa saker klarar en stund utan ström men inte hur länge som helst. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325carbrio på e90 går det ej jag plockade bort minus polen stängde igen luckan visst att centrallåset ej funkar fatta jag men trodde det skulle gå med nyckel men nej. Och på min bil går det ej fälla sätena och bilen var upplåst men funkade ej öppna bakluckan ändå så enda sättet var att försöka få tag på en griptång å få tag på minus kabeln å snudda lite på minus polen. Efter det alltid laddning via motorhuven:D |
|
|
Ja laddning via motorhuven är det bästa men har som sagt inget garage. Kan inte ta bort batteriet heller då jag inte kan stänga bagageluckan. Förstår bmw med att ha det där bak men fortfarande väldigt opraktiskt då man inte kan öppna bagageluckan om man stänger det efter man tagit bort batteriet. Jävligt idiotiskt får väl låna någons garage och ladda istället orkar inte ta upp batteriet :p |
|
|
Ett annat sätt är att ha ett reservbatteri som du kopplar in i bilen istället då du tar bort ditt ordinarie för laddning. Visst blir det lite meckigare att kånka batterier fram och tillbaka men det borde gå. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Det cabrio skriver om att sätta en sladd på polerna i motorrummet och dra ut någonstans tex grillen är det bästa alternativet. Bara att ta med batteriet och sätta sladden på batteripolerna och du har ström. | |
|
Har du originalradio så måste du även ha koden till den om du tar bort batteriet. ///Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.