AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.025

e34 540i, frågor om lådbyte

E3
16
E342345
540ia -93
Hej!

Jag har sökt och läst många trådar på olika forum där lådbyte på BMW v8 diskuterats men jag har inte lyckats hitta en tråd där mina frågor ställts så därför valde jag att starta en tråd själv angående detta.

Jag har en e34 540 med automatare, men vill byta till manuell. Jag har förstått att getrag 420(226?) passar "bolt on" om den suttit på v8 medan samma låda sitter på m3 etc fast med annan anslutning.

Kan man köpa en m3-låda och svetsa om till en sprängkåpa som passar till min och då funkar den precis lika bra som en låda från en e39 m5 tex? Och om man hittar en billig m3-låda med SMG kan detta då konverteras till en 6 växlad(har läst om detta men inget riktigt officiellt). Att bara kunna leta efter e34/e39 540-låda samt e39 m5-låda blir ganska begränsat så finns det alternativa vägar hade det varit gött att veta.

Sen det andra jag funderar över som jag inte heller lyckats hitta bra svar på är hur folk som gör lådbyte går tillväga för att besikta osv. Byter dom låda och hoppas att det inte upptäcks vid besiktning och kör med den otillåtet eller är det vanligare att folk bygger om rejält och reggar som ombyggd med ny låda?

Hur stor är chansen att en gammal 540ia med snyggt installerad manuell skulle få ombesiktning och inte accepteras? Har läst många inlägg där folk hävdar att detta är lugnt men även många som hävdar motsatsen..

Om detta är något som frågats massa gånger och att jag helt enkelt missat dessa trådar så får jag ursäkta!

E3
16
E342345
540ia -93
Det jag tänkt, är att man plockar ned automataren och sätter i manuell och kör med den, besiktar med den och hoppas den går igenom och sen när det är dags att sälja bilen så får man plocka på automataren igen och sälja manuella med alla tillbehör separat sen.

Är det så andra som bytar brukar göra?

Mycket jobb men kör man 5-10k mil med den så kan det vara värt det kanske.
Ett billigare alternativ än den 6-växlade lådan är att ta den 5-växlade som sitter i 530 med den "lilla" v8:an.
E3
16
E342345
540ia -93
Ja, det har jag läst men då ska man behöva köra med 530-diffen och det vill jag inte. Tydligen behöver man specialbeställa drivaxel annars och då är det nog jämt ut prismässigt.
E3
16
E342345
540ia -93
Äh, skit i specifika lådfrågor. Det jag är mest osäker på är hur chanserna är att få anmärkning vid besiktning.

Så ni som har besiktat med annan låda/trimm osv hur nervösa är ni inför besiktning, är det 50/50?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
sätta i manuell är ju lite jobb med pedalställ och hydralik,spak/spaklänkage svänghjul, kardan. samt koda bort automatlådan ur bilen - men visst det går - att bygga tillbaka igen - nej fan ge dig nu :-) annars är ju ZF5HP30 en stabil låda (orginallådan) fanns även i bilmärken, typ jagga mfl.
E3
16
E342345
540ia -93
Ingen som har erfarenhet av att köra och besikta en automatare som har en manuell låda i sig och låsas som det regnar? Hur gick det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.