AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.068

Problem när jag ger gas

To
113
Tody
325ik -88
När jag har bilen på tomgång (kvitar om den är kall eller varm) och ger gas, så tar det en liten stund innan motorn reagerar (inte långstund men aningen lägren än vad det brukar ta), sedan går varvtalet ner ca 100 varv för att sedan stiga normalt. Detta sker ju ganska fort. Men det är tillräkligt för att man ska hinna släpa lite på kopplingen om man ska köra iväg, och om då varvet är påväg neråt när man släpper kopplingen sjunker varvtalet mycket och man måste snabbt koppla för att inte bilen ska dö.
Vad kan det vara som orsakar denna fördröjning + det lilla varvraset.

Är nästasn som att motor tar lite satts =)

Hoppas det går att tyda vad jag skriver... (tröt)

Tacksam för all hjälp
Olsson_
Tjena.. har samma problem med min bil.. kall går den kanon.. mjukt o fint.. när den blir varm så "bluddrar" den när man trycker på gas.. upp tilll kanske 1000 varv.. sen går den bra resten av registret.. likaså om man trycker till lite snabbt o lätt på gasen på tomång så går bilen ner i varv istället för upp.. ryckigt när man kör ibland osv...
Lyckas du klura ut vad det är så är jag tacksam om du har nån lösning.. jag har kollat efter tjyvluft.. bytt lambda.. o ja..

Mvh Olsson_

Olsson_
Ingen som vet vad man ska titta på i första hand? Verkar som att det onekligen är felra som har samma problem.. ingen som har nån ide alls?

Mvh Olsson_

pe
28
peterw
328i -98(e46)
Har ej så stor erfarenhet av BMW, nyligen köpt den första.
Att bilen "bluddrar" på låga varv kan faktiskt bero på ett antal saker (detta är mina egna teorier). 1 Man får ta lite hänsyn till att det är en viss tröghet inbyggd i ett insprutningssystem. Vid ett snabbt stampande på gasen är inte "sprutet" lika rappt att svara som en förgasare.
2 Skitiga spridare och/eller stift, tändkablar, etc.....etc.
3 Felaktig blandning. Luft/bränsle. Detta kan bero på skit i bränslet, igensotad/trasig Lambdasond, trasig luftmasse/mängd mätare, eller de skitiga spridarna.

En motor som "dör" när man släpper gasen och trampar ner kopplingen under motorbrobs har troligen en dålig LFR-ventil (tomgångs-ventil).
Ett exempel baserat på ett Bosch system:
När motorvarvet är över ca: 1500rpm och gasen släpps, ger en kontakt signal som talar om att "nu motorbromsar vi, stäng av bränslet".
Då varvtalet kommer under ca: 1500rpm kommer bränslet tillbaks och tomgångsventilen skall försöka hålla ett konstant tomgångs varvtal.
Frikopplar man när varvtalet är under 1500rpm kan motorn "svaja" lite innan den stabiliserar sig på fast tomgång(när LFR är dålig). Då rör sig tomgångs ventilen (som är en slags el-motor) ryckigt, därav "svajet".
Prova att varva upp motorn till 2500rpm och släpp gasen.
Sjunker varvtalet och stannar mjukt på tomgångsvarv när den är både kall och varm, då kan man utgå ifrån att tomgångsventilen är OK.
Massa text, lite sagt.

Hoppas att det grejar sig för er.

Olsson_
Mycket text men mycket sagt.. jag ska fundera vidare o mäta vidare.. Tomgångsmotor, Luftmassemätare, Lamba, stift o kablar är redan kollat.. ska kolla spolar o spridare till helgen..
Tack För ditt svar.

Mvh Olsson_

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tjena !
kolla även gummibäljen som sitter på insuget den kan vara sprucken (Vanligt på BMW har jag hört) .

Kolla den genom at låta bilen gå på tomgång och spraya startgas runtomkring där går motorn upp i varv då så tar den tjyvluft och det finns en läcka .

Använd insprutningsrengöring med så vet du/ni om det är skit i systemet .

MVH Henke

M som i Motor
M3 CSL nice
Olsson_
Tjena alla..
Jag har hört mycket folk som har problem med den där bälgen.. har provat med startgas.. men man vet aldrig.. kan vara nån liten spricka på undersidan.. ska plocka av den o kolla den ordentligt..
Stp har jag kört.. om man plockar bort en spridare, går det då att se med ögat om den är skitig eller liknande?

Mvh Olsson_

pe
28
peterw
328i -98(e46)
Aaaahhh....
Självklart är tjuvluft det vanligaste problemet. Glömde bort det i går kväll när sängen hägrade. Kolla att alla slangar o. bälgar som är anslutna mellan HLM (luftmassemätaren) och toppen är hela och korrekt anslutna. Startgas är en finurlig felsöknings metod.
Det kan vara lite felvisande om bälgen är sprucken och endast spricker isär när motorn vrider sig. Det säkraste är att plocka loss den för att köra en visuell koll. Är det tjuvluft kan det uppvisa ovanstående symtom, motorn dör när man släpper gasen, motorn bluddrar eller "böar" när man ger gas från tomgång.

Olsson_
Tjena.
Exakt så är det.. den bluddrar när man ger gas från tomgång.. så fort man når 1000rpm så slutar det.. likaså verkar de ha en GROV motorbroms när man börjar komma ner mot tomgångsvarv.. Alltså är det tjuvluft jag letar efter.. förhoppningsvis :)

pe
28
peterw
328i -98(e46)
När du ändå skall in under huven och rota, passa på att kolla stiften samtidigt. Jag hittade ett par bra stift hos Mekonomen. Dyra var dom, men en Opel GSI gick ganska fint med dom i.
Stiften heter HALO och finns att se på webben.

whywhy99
Halloj! Hade nyligen samma symptom på min 320 td, det var lmm saom var kass.
Olsson_
Tjena. Lmm trasig? Jag har kört min bil genom datorn.. lmm gav svag signal.. det var allt.. gjorde rent kontakten.. sen hade den sjyst signal tilll boxen... kan det vara så att lmm inte funkar riktigt som den ska endå?
Olsson_
Tjena.
Har kommit en bit på vägen med mitt lilla gas problem nu... När jag felsökte igårkväll kom jag fram till att motorn inte var jordad ordentlingt.. jorda den så det räckte till o vips så går bilen skitbra när man kör.. den häftiga motorbromsen är borta.. o växlningar går kanonbra.. bluddrar väldigt lite på tomgång.. men långt ifrån vad den gjorde från början.. tyvärr så dippar den ner lite i varv fortfarande när man trycker på gasen snabbt under tomgångsvarv.. men men.. bara att fortsätta leta fel.
ro
106
robbe
325i e36
Hej
Jag har samma problem med min bil. En 318iS-88.

Jag hörde mig för på BMW och där fick jag svaret att så gott som alla bmw bilar runt de här årtalet lider av samma problem. En del har större besvär och en del har mindre.
Hör efter hos bmw så får du veta mer.

/R

BMW - Vad annars?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.