AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.497

X5 E70 3.0si

BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Okej, nästa bil lutar på en X5 E70 3.0si
Kan ju inte påstå att utbudet är något att hurra över. Men och andra sidan så är det inte akut med ny bil.

Kikat på denna; Länk

Men 259 HK? Ska där inte vara 272 HK? Bilen är import förvisso..

MVH Filip

Det där är en USA import. Sen finns det en lång tråd som handlar om det företag som säljer bilen och såvitt jag kan minnas var det inte så många positiva kommentarer om det företaget.
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Ok, tack för snabbt svar. Misstänkte det. Är inte helt övertygad att en USA import känns som rätt väl för mig.
Som tur är så har man tid på sig att hitta rätt bil,

Fantastisk motor, men drar en del. Min gamla ligger ute nu, komfortstolar i övrigt klent utrustad. Men riktigt snygg med 20". Maila om du behöver historian, dock rullat en del sedan jag bytte in den. Men den lär det vara prutmån på.
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Iggeman;
Jaså. Där finns 5 st ute just nu, vilken pratar vi om? Ja har läst alla trådar jag kunde hitta angående detta motorval. Verkar som man får leva med 1,2-1,5L/m. Spelar mindre roll. Kommer köra cirkus 800-1000 mil/året. Var av för det mesta 50 mils sträckor fram och tillbaka till svärföräldrar hehe.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Den i Kristianstad verkar ju prisvärd
Sen finns det en hos Porsche i Kalmar men den verkar vara riktigt snikutrustad.
Varit till salu långe.
När jag provkörde Si så upplevde jag den som slö fast motorn i sig har fin sång och gång då det är en rak sexa. Men då har jag själv bara kört V8 samt diesel så jag har inte mycket att jämföra med. :)
Jag skulle hellre gå på en 4.8i. Skillnaden i förbrukning är för liten för att motivera den mindre motorn. 4.8i ju dessutom billigare i inköp.
Mina bilar förbrukar
E53 4.6is 1,6-1,7i snitt och detta är en av de törstigaste modellerna.
E70 35d 1.05 i snitt
En 3.0si ska väl ligga på 1,3 kan jag tänka mig. Skulle tro att 4.8 lär ligga på 1,4-1,6.
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Den i Kalmar är väldigt dåligt utrustad tycker jag. Ja det med v8, skatten är nästan lika hög som på en diesel så då kan jag lika bra slå på en diesel. Med tanke på hur lite jag kör så känns det inte lönt.
Tror en 3.0si kommer passa mig perfekt.
Tanken med x5 köp är främst att ha en rymlig bil där man sitter bra & säkert. Är inte ute efter någon raket,

BMW_Filip - den i Växjö, gråa. Den ligger alldeles för högt i förhållande till utrustningen tycker jag. Jag låg på 1.3 blandat. Fick ner den i 1 liter på E4an i 25 mil en gång, men det var inte särskilt kul att ha ägg under pedalen. Jag upplever att motorn funkar riktigt fint på den modellen, pigg och härligt ljud. PMa om du vill veta mer.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Skatten på V8 bör vara runt 2-3000kr lägre än diesel.?
Min 4.6 låg på 3700kr. Min 35d ligger på 6700kr.
Ägandekostnad för 4.8 är nog inte avsevärt högre än 3.0. Snarare tvärtom för de är billigare att köpa och oftast med bättre utrustningsnivå.
Det var när de var helt nya som prisskillnaden var enorm samt att värdeminskning var kanske den största kostnadsposten.
Nu när de börjar bli till åren så har det definitivt planat ut till V8ans fördel.
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
4.8 ligger ca 1000 kr mindre än 3,0/5 D. 3.0si ligger på ca 3000 mindre än dislarna.
V8 är inte av intresse oavsett.. :)

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Ok ska inte försöka övertyga dig:)
Treliters sexan är en trevlig maskin. Betydligt skönare ljud än dieseln i varje fall :)

Men for the record:

3.0si - 3638kr
4.8 - 4496kr
35d-6786kr

Lycka till och hoppas du hittar en bil som passar dig!
Bra påslag på den vita USA importen Länk
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Gustaf76;
Ang v8 och skatt, stämmer som du säger med 4496 kr, vet inte riktigt var jag fick 5600 ifrån.

Murpz; den har jag inte fått upp på mina sökningar. Tack för tipset, dock skeptisk till just en USA import.

BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Är det någon som känner till vad det är för mototbetäckning på 3.0si? N53?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Haha, världen är bra allt liten (kanske framförallt X5-bensin världen). Det är är min chefs gamla bil, det är han som har importerat den själv från USA. Vi satt båda två och pratade i telefon med den Ford handlare i USA som sålde den till honom. Bilen är (åtminstone vad gäller importdelarna) 100% ärlig. Han har importerad flera USA bilar och måste säga att jag blev rätt imponerad av hans mod att skicka 30.000 dollar (eller vad det var då) rakt ut på Internet utan några garantier.

Har själv kört bilen och det är en tyst och mjuk motor men verkligen ingen raket. 3.0d eller åtta passar bättre.

Under tiden min chef ägde bilen så var det strul med någon motorlampa som lyste ett par gånger. Tror det var det vanliga N53 strulet med insprutningen. Borde vara löst nu antar jag.

-------
//Lövet
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Andreas_lofgren; den som ligger i Botkyrka? Låter helt ok, synd bara att det är beige inredning. Bilen går bort direkt då tyvärr hehe
Tanken är inte att handla en raket. Utan en bil man sitter högt och säkert i.

Insprutning.. N53.. det problemet har jag just nu med min 325i (N53) kostade *bara* 23000 sek att få det åtgärdat hos bmw.
Standardfel och dyrt att åtgärda tyvärr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, den vita i Botkyrka i ditt första inlägg.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.