|
|
|
|---|---|
| Någon som provat Goodyear Efficient på en BMW? Ligger på endast 66db på vissa dimensioner men detta är det yttre ljudet. De lär även vara bekväma fjädringsmässigt, erfarenheter? Mycket handlar just nu om BMW och komfort och däcken spelar ju en central roll. | |
| Jag har GY Efficient grip. Mycket bra komfort. Rullar mjukt och tyst. | |
| Intressant! Enligt vissa finns det inget komfortablare däck. Är dina RFT? | |
|
Det är icke-RFT. Jag har dessa på original 17" fälg i dimensionen 225/50-17 runt om, så det är ju en ganska komfortvänlig dimension också. Jag har även en uppsättning 18"-hjul med Michelin Super sport (225/45 resp. 245/40) och skillnaden är ju påtaglig. Michelindäcken är överlägsna vad beträffar köregenskaperna, men de rullar stummare och bullrar klart mer då det är kallt ute, men inte så mycket mer varma sommardagar (temp över 20° C). GY EG går tystare även då, men skillnaden är inte lika stor. |
|
| Enligt vissa uppgifter är RFT 1db tystare än ett icke RFT egendomligt nog, detta gäller dock 205/55 16 91W till en E90 och "Efficient Grip" inte "Efficient Grip Performance" vilket vad jag förstår har en annan slitbana. Fortfarande med reservation att db-talen gäller det yttre ljudet och inte det mekaniskt överförda inre ljudet. Dock finns ett visst samband mellan dessa men knappast något linjärt sådant. | |
| Jag har efficient grip performance, som aldrig varit monterade på en E90. | |
|
Jag körde GY EGP på min 325 E91 i 205-55-16, gick mkt tyst men verkade slitas rätt fort och hade ganska mjuka sidostommar... /Jonas |
|
| "Dunlop Sport BluResponse" vilket är släkt med Goodyears produkter (samma företag) verkar vara snarlikt och ibland ger det lite fler valmöjligheter i sin specning. Någon som provat dessa? | |
|
Jag köpte en uppsättning Goodyear Efficient Grip 205/55 R16 91V BSW som jag kört två säsonger med. Notera dock att de finns i olika versioner för olika marknader. Jag köpte hos Däckonline för det var bara där jag kunde hitta en version som hade A på rullmotstånd, gick man t.ex. på GoodYears svenska sida fanns inte den versionen men den fanns på den tyska sidan. Jag köpte såklart icke-RFT och är nöjd, skulle lätt välja samma igen. Upplever inte att de har dåligt grepp trots att de har lågt rullmotstånd. |
|
|
Jag har kört GoodYear Eff-grip på min 120d cab, i två omgångar. Det var 205-50-17 på båda, och ena första generationen så var det runflat och andra gången var det vanliga däck, alltså icke-runflat och jag är supernöjd båda gångerna, särskilt med icke-runflat. Tyckte de gick mjukare, bättre. Upplevde aldrig någon spårkänslighet, men så var de inte så breda heller. Alexander |
|
|
Hade det på en MB SLK förra säsongen. Kanonfina däck, och tog dessutom bort spårkänsligheten som den bilen led av innan Funderar på att köpa dessa igen när det blir dax för byte... Izzy |
|
|
Hade Goodyear RFT från 2012 genom separat privat komplett hjulköp. Efter ca 2500 mil var däcken ovala och nästan utslitna. Bilen studsade/vibrerade kraftigt. Michelin Primacy på sommaren och Conti TS850 på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.