AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.153

F34 BMW 320D GT -14 saknar servotronic, eller? Trögstyrd

sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Hej,

Har hittat en BMW 320D GT 2014 med all utrustning jag kan tänkas önska. Jag var och provkörde den i helgen och upptäckte en grej - styra bilen i låg hastighet var som en mindre brottningsmatch.
Oavsett körläge så var styrningen väldigt tung. Jag jämförde med en helt ny GT med vanliga servotronic, inte sportstyrningen. Har även kört nya F31 och F11 men ingen av de bilarna kändes så här. Samma däckdimensioner och alla RWD och inte xDrive.

Min fråga är: är det fel på bilen eller saknar den servotronic?
BMW själva sade att alla bilar har servotronic som standard men skillnaden är ju helt enorm med denna bil.

Annonsen: Länk

Just nu säger magkänslan - köp ej.

Vad ska jag göra?
Bilen saknar Servotronic. Personligen tycker jag inte det är något argument som hindrar ett köp, men det är jag det. Vad andra tycker och tänker är ointressant eftersom att det är du som ska köpa samt nyttja bilen. Då är det enda som är intressant ditt tycke. Om inte magkänslan finns där kanske du ska ta och avvakta tills du hittar en bil där magkänslan säger JA.
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Pratade med verkstad, sälj och reservdelsfolk från BMW - alla påstod att servotronic var standard på alla nya bilar. Jag tror dem inte...

Men, det verkar som att det går att eftermontera:
Länk

Någon som har erfarenhet av detta? Tolkar det som att det funkar bra på den bilen, allt som krävs är en kod. Jag hoppas verkligen för bilen är fantastiskt fin!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det kan nog stämma att servotronic är standard på alla nya bilar, men en bil från 2014 är ju inte ny..

Kikade i en F30 katalog från förra året och då var det standard på 28i/25d och uppåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.