|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Besiktigade bilen idag. Allt gick fint. Men bromsverkan bak V:1,6 H:2,2. Riktigt skumt då det byttes vänster bak ok och belägg i Februari i år. Då vänster ok i princip hade helt nypt. Testade bromsverkan hos besiktningen några veckor efter bytet i Februari då släpade vb bromsverkan på deras mättavla. Ok tänkte jag verkstan kanske luftat dåligt. Åkte tillbaka till verkstan dom kollade om det var nån luft men nej. Ja ja skitsamma tänkte jag. Bytte själv bromsvätska för några veckor sedan på bilen i samband med byte vf ok. körde igenom alla oken riktigt riktigt ordentligt. Så det kan inte finnas tillstymmelse till luft i systemet. Tyckte också att det rann jämnt från alla ok. Tillägas ska bromsar fram 2,6 bägge sidor. Så där nyper det på ordentligt :-). Kolla igenom gamla besiktningspapper och det har varit jämn bromsverkan i alla år. Senast 2015/11. Tycker det e lustigt att i samband med bytet av oket så har bromsverkan blivit ojämn?! Testade snabbt o köra in en mejsel mellan skivan o beläggen vb och kolven åkte mjukt o fint tillbaka!? Vad kan problemet ligga gubbar? Blir inte riktigt klok? Bromslang som svällt? Men då borde det väll rinna riktigt trögt när man luftar? E det någon större fara och åka runt med denna ojämna bromsverkan fick ingen 2:a på besiktningen. Bara jävligt störande :-( | |
|
Spontant tänker jag olika fabrikat på oken. Lite olika dimension på de hydrauliska delarna och du får olika kraft ut fast samma tryck primärsida. Förmodar att klossar byttes på båda sidor samtidigt. Åtgärd är nog att byta andra sidan också till samma ok. Men gissning förståss.... |
|
| Ok! Skumt bara om fabrikat skulle spela roll? Då dimensioner etc ska ju stämma överens med originalet. Jo självfallet byttes beläggen på bägge sidor. Sedan 1,6 i bromsverkan har man ju knappt lust o byta till på andra sidan också :-). Dåligt nyp. Kan det vara nått med kolven som gör att den inte presssas ut tillräckligt kraftigt? Vet inte om man ska reklamera oket? Bytte som skrivet vf ok för bara några veckor sedan. Exakt samma bromsverkan på bägge sidor sjukt bra nyp fram. | |
|
Nej, det vore konstigt om dimensioner vore olika, jag tycker nog det också. Men när jag bytte skivor bak för ett år sedan, och bromsbacken också - då hade verkstaden fått in något som såg ut att vara samma som original, men skårorna för infästning backen var helt annorlunda och nyinsatt var justering nästan på max. Och bromsverkan var nästan noll - jag fick nästan bilen över mig när jag stannade och skulle tömma brevlådan, hann precis in och bromsa innan den gick in i ett staket. När de sedan fick backar från bmw såg de skillnaden som var natt och dag. Så det finns en del wannabe-bmwdelar där ute. Kanske mer troligt för dig att skivan tagit skada av att bromsoket inte var ok eller liknande. Såg de lika ut själva skivorna? Tänker om skivan glödgats för att det låg på och egenskaperna ändrats. |
|
|
Frågade verkstan om verkligen skivan klarat sig. Då det var ordentligt varmt när jag upptäckte att nått var fel. Dom sa att den klarat sig. Upptäckte det hela när jag skulle tvätta bilen. O det bara puuuuuf jätte rökmoln från hjulet. Tycker skivorna ser likadana ut o hyfsat jämn slitna. Men vad vet jag. Tänkte inte på hur skivorna såg ut faktiskt när det hela skedde. Kan ju hända att skivan tagit skada men frågan e hur det skulle påverka själva bromsverkan. Nått verkar iaf hänt eftersom vb inte längre efter bytet av ok inte tar lika bra som hb. Detta trots att jag nyligt luftat o bytt bromsvätska. Jag känner ju inte av det själv. Tycker att bilen bromsar nästan för bra efter mitt rejäla bromsvätskebyte:-). Behöver knappt nudda bromsen:-). Kan det vara högtryckshydralsystemet som spökar. Kommit luft in där? Tycker det som sagt e skumt att ett nytt ok inte nyper bättre än 1,6 och att det e så stor skillnad mot den 7år gamla på andra sidan. Borde vara tvärtom :-). Bytte ju ok vf för några veckor sedan o det var ju exakt samma bromsverkan som den gamla på andra sidan. Skumt det här. Kollade som skrivet upp strax efter bytet av oket bak bromsverkan och det var lite sämre på det nybytta oket. Och det släpade på mätaren. Lustigt att besiktnings killen släppte såpass skillnad 1,6-2,2. Vad kan hända vid denna ojämna bromsverkan förutom att belägg o skivor förmodligen slits mer på en sida!? Nya okets kolv verkar ju tryckas in lätt då jag testa med en skruvmejsel som jag skrev innan. Vilket säger emot sig lite med den kassa bromsverkan? funderar på att skruva loss oken imorgon och pumpa ut kolvarna lite o trycka in dom för o kolla. Vad mer kan man kolla? Byte skivor?. Känns långsökt med svullen bromsslang och luft i högtryckshydralsystemet. |
|
|
Tar inte verkstaden ansvar och testar innan du får tillbaks bilen? Något bromsvätskeskvätt på skivan? Lite inkörning bara innan klossarna slitits in mot den befintliga skivan? Det är ju i regel ojämnt och nya klossar. Borde finnas sensorer de kan lägga emellan på varje kloss och se att det blir jämt tryck. Bromsok är väl utbytesgrejer väl - så kanske ena sidan inte är helt frisk. Hade Ford innan, och inte ens de största verkstäderna hade egen bromstest - de fick åka till besiktningen och testa om de trodde det skulle behövas. Bodde både Stockholm och Göteborg - samma sak. Jag tyckte det var konstigt för bromsjobb är det väl mycket av gissar jag. Och dyr investering för liten verkstad, men i de riktigt stora tyckte jag var konstigt. Dom bara byter grejer och hoppas det blir bra, typ, som i ditt fall då. - Åhhh, ni vill veta att bromsarna funkar bra också, ja det blir extra - Vi bara byter grejer ni peklar på, vettu Har också varit med om att bromsvätskebyte på bmw-verkstad var slarvigt gjort och pedalen alldeles svampig när jag fick den. Fick kosta på annan verkstad och lufta. Bilverkstäder....var är yrkesstoltheten? Besiktningarna, jag tror dom släpper igenom mer nu när det är konkurrens. Om de anmärker på allt går kunden till annan besktning nästa gång - tappad kund. Bromsar dock, tror det får vara 50% max skillnad per sida på en axel. |
|
|
Hade nere det oket som byttes i februari nu. Ett helvete o komma åt nedre glidbulten sitter bäraarmar o skit ivägen. Var tvungen o använda en ledad hylsa. Gick inte o komma åt annars. Fattar inte hur alla andra gör på E91. Använde 1/2 7 insex hylsa men gick inte o sätta dit spärrnyckel. Ingen plats. Som skrivet va tvungen o sätta på en led hylsa. O det e ju lagom kul o dra med en sådan. Nån får gärna tipsa om bättre sätt. Ja,ja tillbaka till oket. Lossa det plus okhållare/sadel. Gjorde rent allt fetta in glidytor. Motionera oket 6-7 gånger. Lite trögt att trycka tillbaka kolven. Fick ta i en del med polygrip när man pumpat ut kolven en bit. Men det e nog fullt normalt?! Kom på att jag skulle köpt nya glidbultar då dom gamla har en del repor o jack. Fick min granne till och åka o köpa detta på mekonomen. Skulle sätta dit dom men va fan då e det torx på dom o sjukt lite nersänkta. Fan det e ju standard 7 insex. Blev tokig då jag ej hade torx med mig. Så jag fick försöka slipa lite på dom gamla o fetta in dom. Tyckte beläggen mot kolven slitits lite mer än dom andra. Ingen svampig bromspedal. Tvärtom tar riktigt bra o högt upp men det gjorde den innan också. Nu får man väll se vad bromsvärdena blir. |
|
|
Så då vart man hos besiktningen. En annan än den igår. Fråga om dom kunde hinna testa mina bromsar bak 2,2vb 2,3-2,4hb. Kanon värden sa han. Förklara för besiktningskillen allt. O uppenbart har det hjälpt det jag gjort idag sa han. O tyckte att jag skulle kontakta verkstan. Men det e fan att man ska behöva rengöra o göra detta med ett oket som e 8månader gammalt. Uppenbart gjorde dom inte rent ytor när dom bytte oket och beläggen. Sedan verkar ju oket riktigt kasst. Eftersom allt detta kom efter bytet. Dyra pengar betalar man för verkstads besök. Men uppenbart gjorde dom inte sitt jobb. Men men tur att man gör det mesta med bilen själv. Hade aldrig bytt ok innan däremot. Därför lämna jag in. Men nu bytte jag fram för några veckor sedan o det var ju inga som helst problem o göra själv. |
|
| Tar gärna emot tips hur man kommer åt nedre glidbult utan att behöva ledhulsa. Det var riktigt riskabelt att andvända led hylsa. Då man vrider snett. Det finns inte plats hur man än försöker med en 1/2 7insex hylsa och 1/2 spärrskaft. Prövade från alla tänkbara vinklar stört omöjligt. Finns inte utrymme. Sitter ett stag ivägen som gör att man ej får plats. | |
|
Hej, Nu vet jag inte hur det ser ut på E39, men själv brukar jag, när det är riktigt trångt och jag inte kommer åt med "normala" verktyg, använda lösa bits, som jag greppar med en passande fast nyckel. Men sen undrar jag. Är det verkligen insex? Inte torx? Minns inte riktigt. Det kan vara svårt att se, så kolla om du inte är hundra. /Lennart |
|
|
Hej Lennart! Det är en E91! Insex 7 på original glidbultar standard på många bilar. Icke original glidbultar torx lustigt nog med knapp försänkning. Original har väldigt kraftig försänkning. Jo jag tänkte man kunde ta en lös Insex 7 o sedan ta en passande lednyckel då kommer man åt. Det är dock väldigt djup försänkning på original glidbultarna. Så en lös Insex kan eventuellt inte räcka längdmässigt. Tyvärr så verkar det ej säljas lösa 7insex bits (ovanlig storlek) Kanske denna kan va nått? Länk |
|
|
Ok, E91, förlåt förvirringen. ;) Ändrar dock inte mycket i sak. Glidbultarna är väl fortfarande av rostfritt material? Då bör de ju inte sitta alltför hårt, så en enkel insexnyckel bör kunna få loss dem. Annars var jag inne på en Biltema-sats, som inte verkar finnas längre. Men den nyckel du hittat går ju, om det behövs, att kapa av till lämplig längd. "Stumpen" kan ju sedan dras med lämplig nyckel. /Lennart |
|
|
Får gratulera att slitet gett resultat. Verkstäder, ja vad skall man säga.... |
|
|
Lennart: Ska köpa den på biltema. Den får plats alldeles utmärkt tror jag. Som skrivet innan helt omöjligt med 1/2 spärrskaft med hylsa. Nip:Tack,ja precis verkstäder??? Sedan undrar man hur oket mår egentligen då man var tvungen o motionera det. |
|
|
Det varierar kanske hur bra rekonditionerade utbytesgrejerna är - om det var det. För stor prisskillnad kanske skall ge rött varningsflagg. Jag har på senaste tittat på kopplingar med svänghjul och allt - och det har varierat mellan 4000-7000 komplett - och man undrar om det är skillnad. Originalmärket kan vara Luk, men rekonditionering kan göras av vem som helst och ändå sälja som original - lite lurigt. |
|
| Jo sant. Brembo ok ska det vara som utbytes både fram o bak på bilen. Så det ska ju vara bra ok. Men som sagt okets märke säger ju inget om vem,hur det rekonditonerats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.