AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
956

525i -03a fått felkod och skakar vid kallstart.

Al
9
AlexRosenquist
e39 525i Touring m-paket -03
Goddagens, jo idag när jag ska åka hem ifrån jobbet, så startar jag bilen då börjar bilen skaka och känns som den gick på alldeles för få cylindrar, testade lite olika växlar (Automat) skakar på alla där åker en bit, märks att det saknas kraft, OBS detta blir när den är kall.
Så bilen får bli lite varm, åker runt kvarteret så bilen är i arbettemp. Stänger av bilen och låter gå någon minut, sen startar igen.
Då går den som vanligt igen men felkoden (motorlampan) lyser fortfarande.

Bilen har gått ca 26t mil-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant skulle jag gissa på en tändspole som är kass - vanligt och då uppträder den så.

Men för att vara säker måste du göra en felkodsavläsning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan mycket väl vara tändspole, men kör inte runt o lattja med bilen, risken är att motorstyrdonet brinner upp också. Ta ur tändspolarna och titta på dem! Tar ju fem minuter på en E39a :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara svårt att se om en spole är kass, men oftast luktar de "bränd elektronik" om de är trasiga.

När en spole gick på E39:an hade jag varit förutseende nog att ha två hela i reserv i bagaget.
Då felet uppstod där jag inte hade tillgång till diagnosdator, var det bara att byta spole efter spole tills motorn gick bra igen - i mitt fall var det på treans cylinder, så jag fick byta/flytta spole tre gånger.

Bytet av spole på E39:an är som sagt väldigt lätt och tar bara några minuter, samt kräver inga specialverktyg.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När min spole gick sönder blev det kortslutning i den. Och eftersom jag inte omedelbart tog ur den för att mäta upp den/lukta på den/titta på den, utan istället startase om motorn o läste felkod etc, brann även motorstyrdonet upp vilket blev lite dyrare än en tändspole....
Al
9
AlexRosenquist
e39 525i Touring m-paket -03
Tjenare, var in på verkstaden nu och det vissade att det blev blandning, vilket vi såg senare att den krökade slangen under insuget var både tejpat och hade ett lite större håll i sidan mot brandvägen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.