AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.203

RDC

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Däcktrycks kontrollen tappar kontakten ibland ,irreterande. Ni som har Rdc, stökar det för er också Kan man kolla upp orsaken eller är det något som "bara är så"....

Alltid först, inga stenskott!
BMW Touring
Hej!
Jag har RDC på min BMW, och den har strulat lite för mig. Tappar ofta funktionen och då kommer det upp"Tyrepressure inactive"
Det kan finna flera orsaker!
Sändarna i hjulen går på batteri. BMW garanterar livslängden till 5 år!! Inte mycket. Enkelt att kolla är att åka in till BMW och be att dom kopplar in datorn. Där kan man se om det fungerar som det ska och vilken batterinivå det finns i sändarna. Är någon/några kass så är det bara att byta hela givaren i hjulet. (går ej att bara byta batteri) Kostar enligt uppgift från BMW 800:-/st. Tilllkommer sedan arbete + omläggning + balansering. Om de är ok kan det vara styrdonet. Sitter ofta under handsfacket. Kostar ca 2500:-. Enkelt att byta.
Lycka till.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Frågan är om det är värt det bara för att få ett pling när luften börjar ta slut.

Får man punka lär man märka det ändå.

Eller har RDC ngn annan funktion.

Nä! Lägg då hellre pengarna på andra detaljer.

Alternativet finns, dock i samma prisklass, i form av Ericsson T39 med medföljande däcktrycks tillbehör.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
BMW Touring
RDC har fler funktioner än "bara" tala om när luften börjar ta slut.
Syftet med RDC är att dels tala om när du fått någon form av förändring av lufttrycket utifrån det normala. Den börjar inte varna om trycket stiger pga förhöjd temp och vice versa. Det "lär den sig" att känna av. Den andra funktionen är att varna för en snabb tryckförändring, typ punktering. Att nämna är också att RDC:n håller reda på lufttrycket i reserven också, så man slipper obehagliga överraskningar om man tvingas byta hjul efter en punktering.
Min erfrenhet är att RDC fungerar bra när den fungerar!!. Fick en varning under en långfärd, och mycket riktigt hade det aktuella hjulet tappat ett hekto av någon anledning.
Håller i och för sig med om att prylen känns lite väl "overkill", men sitter den där när man köper den så vill man att den ska funka.

Ja
760
JanF
530i-93
Puhh... Tur jag inte har RDC på min fantastbil som bara rullar några hundra mil om året, Om batterierna håller bara håller i 5 år så skulle däckstryckskontrollen kosta mer per mil än bensinen gör för mig, Man lär sig något nytt varje dag......
Jag vågar nästan lova att det går att byta litiumbatteriet i RDC-givarna. Om någon har någon liggandes så kan jag prova, batteriet kostar inte många kronor.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.