AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.628

BMW eller annan service - Bmw 320 2012

Hej

Har i april köpt en BMW 320 från 2012.
Alltid servad på BMW center då den varit tjänstebil men hur gör jag framåt
Boendes i Stockholm.
Var skall man lämna in den?
På en sån äldre bil kör man BMW? eller annat Mecca, mekonomen?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Gammal? 4år! Jämför priser men kolla så att du kan få protokoll på vad som gjorts o inte när du servar. Måste vara gjort enligt BMW's riktlinjer. Annars förlorar du rostskyddsgarantin. Fick avslag på rostskydd pga servad på oberoende verkstad. Ändå står det exakt vad som ska göras vid varje service i instruktionsboken in i minsta detalj. Stör mig som fan på detta angående rostskyddsgarantin. Då BMW hävdar att dom vid fordonskontroll upptäcker eventuell rosto åtgärdar detta eller förbättrar rostskyddet. O det e kvalificerat skitsnack. Har bl.a. Ägt en E46 för många år sedan servad enbart på BMW baklucka,huv,bägge bakdörrar rost. Så mycket för den fordonskontrollen ger jag :-))). Sedan e det ju i 99,99% av fallen kunden uppmärksammar rosten. Då borde ju rimligtvis rosten vara ganska uppenbar många gånger på dessa fordonskontroller då dom ska gå igenom en h@lvetes massa punkter.

Äh blev ett långt inlägg. Men som sagt kolla upp verkstan du väljer.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du bör köra till en verkstad som är auktoriserad. Annars finns risken att garantierna inte gäller.

Länk

----
BMW CS/SC #6212
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag tror nog att det är så att man måste lämna den på
BMW när det gäller fordonskontroll och därmed rostskyddsgarantien,
men det kostar ju bara nån tusenlapp och det är ju flera år mellan
varje kontroll,jag gör så i alla fall i övrigt servar jag den själv.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Den ska vara servad fackmannamässigt enligt BMW riktlinjer varje service med protokoll! Hade det varit så simpelt att bara göra fordonskontrollen hos BMW så hade man ju självfallet gjort denna bluff kontroll hos BMW. Som du skriver kostar knappt en tusenlapp vilket är billigt med ALLA kontroll punkter som dom ska gå igenom. Vilket dom inte gör. Glöm rostskyddsgarantin. Detta har jag fått bekräftat på svart o vitt. Då jag försökte få igenom all min rost.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hade du gjort dina fordonskontroller hos BMW,för det är ju just dom
där man kollar rostskyddet,och läser du vilkoren för rostskyddsgarantien
så står det där,där står också tusen andra fall som inte omfattas av garantien.,
men det är ju inte så vanligt med rost,jag har haft ett antal BMW som jag kört
30-40tusen mil med och inte har jag sett till någon rost så jag är inte orolig
för det.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Rost är vanligt!!

lycka till om du får rost o du bara servat bilen dom gånger fordonskontroll utförts. Enligt BMW själva ska bilen vara fullservad hos auktoriserad verkstad. Som skrivit innan. Det var det jag fick avslag på. Inte bara på att inte fordonskontroll utförts hos auktoriserad verkstad. Vet mycket väl vad som ingår i fordonskontroll o inte. Bara öppna instruktionsboken. Bläddra till service. Där står det EXAKT vad som ska göras vid varje service. Varenda liten detalj. Som skrivet 99% av rost påpekas av kund!! Egentligen e det ju bara genomrostning som gäller men BMW har varit bra med goodwill när det gäller rost då bilen är fullservad hos dom.

Besiktigade bilen igår o Har inte tänkt på tröskelbalkarna. Oj oj ordentligt rostiga dom också. Besiktnings killen sa att det e skrämmande vanligt på just BMW.

Sedan var hittar du villkoren att du bara behöver serva bilen som du gör? I mitt medföljande garanti papper så står det bara villkoren för vad rostskyddsgarantin täcker.

Du har uppenbarligen haft tur med dina BMW eller så har jag extremt otur med mina även min bror o flera andra har rost problem med sina E90/91. Men det klart inte bara BMW som rostar. Men det e skrämmande vad dom verkat snåla in på rostskydd.

Mina BMW blev nog tillverkad på Bottenhavet :-)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

gaspo: Min var fullservad (på auktoriserade BMW-verkstäder) då jag anmärkte på rost. Detta var 2013 då bilen var 4 år gammal, fick avslag eftersom det inte var genomrostning. Efter det har den inte varit in på en BMW-verkstad.

Min teori är att det är lättast att avfärda bilar som inte är servade hos auktoriserade eftersom man då drar det kortet, visar sig bilen vara servad hos auktoristerade så drar man det andra kortet om att det inte är genomrostning.

//Stenback
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Stenback:Tråkigt o höra. Ja då vet man att dom sänkt sig ännu lägre BMW. Kommer köra min bil tills kedjan går av eller kuggar över. Vilken den snart säkert gör. Tror nämligen ingen vill köpa en 320d med N47 motor med lite maracas ljud från kedja och rostproblem :-) Sedan så får man se om det blir att gå tillbaka till Audi igen. Fan va man saknar sin S4 och S6:a. Ja,ja alla märken har sina problem med allt mellan himmel o jord. Spyr lite galla bara :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.